Severance: Introverte kantoorman met bewust gespleten persoonlijkheid intrigeert

In de stijlvol vormgegeven serie Severance, te zien op Apple TV+, heeft Mark als hij op kantoor is geen weet van zijn privéleven en andersom, dankzij een welgemikte hersenspoeling.

André Nientied
Adam Scott is met zijn uitgestreken gezicht goed gecast als de kleurloze Mark Scout. Beeld
Adam Scott is met zijn uitgestreken gezicht goed gecast als de kleurloze Mark Scout.

Ben Stiller is als acteur de afgelopen decennia vooral te zien geweest als goedaardige sukkel in komedies als Meet The Parents en Night at the Museum. Af en toe hebben de antihelden die Stiller speelt een duistere kant, zoals de streber in Dodgeball, maar echt naargeestig wordt het nooit. Dat gold wel voor de films die Stiller regisseerde. De zwarte komedie The Cable Guy (1996) was zelfs zo duister dat de toen immens populaire komiek Jim Carrey de film niet kon redden en ook Tropic Thunder (2008) was een cynische komedie.

Kleine hersenspoeling

Ook zijn nieuwste regieproject, de serie Severance, die sinds vorige week op Apple TV+ te zien is, heeft een behoorlijk donker uitgangspunt. Centraal personage is Mark Scout (Adam Scott, bekend van onder meer Big Little Lies), die werkt bij het raadselachtige bedrijf Lumon. Net als zijn collega’s heeft Mark een behandeling ondergaan die ‘severance’ wordt genoemd: een splitsingsprocedure waarbij een capsule in de hersens wordt ingebracht.

Elke keer als Mark op het werk in de lift stapt vindt er een kleine hersenspoeling plaats, zodat de werk-Mark – de zogenoemde ‘innie’ – geen benul heeft van de privé-Mark – de ‘outtie’ – en andersom. Mark heeft uit vrije wil de procedure laten doen nadat zijn vrouw was verongelukt: zo heeft hij op zijn werk acht uur lang geen benul van zijn privésores en kan hij zich op de afdeling ‘macrodata refinement’ onderdompelen in nutteloos gecijfer, op een opvallend ouderwets vormgegeven computer.

Strak en steriel

De bizarre gang van zaken bij Lumon wordt getoond door de ogen van een nieuwkomer, een altijd dankbare scenario-ingreep. Deze nieuwe werknemer, Helly, stelt bij alle routinehandelingen de vragen die de kijker ook heeft.

Een ander personage dat de gang van zaken bij Lumon kan gaan verstoren is de zojuist ontslagen Petey. Hoewel ook hij de splitsingsprocedure heeft ondergaan is Petey er wél in geslaagd bedrijfsgeheimen mee naar de privésfeer te nemen. Hij zoekt contact met Mark omdat hij de dubieuze gang van zaken bij Lumon aan de kaak wil stellen. Mark herkent zijn ex-collega niet buiten werktijd, maar raakt toch geïntrigeerd.

Dat laatste geldt ook voor de kijker, want er zijn genoeg aanwijzingen dat er onverkwikkelijke zaken plaatsvinden in de strakke en steriele kantoren van Lumon, die door de designers van Apple lijken te zijn vormgegeven na het zien van Jacques Tati’s Playtime.

Uitgestreken gezicht

Het gegeven van het hersenimplantaat had uit een aflevering van de serie Black Mirrorr of uit de film Eternal Sunshine of the Spotless Mind kunnen komen, terwijl de uitwerking aan duistere toekomstvisies als Terry Gilliams Brazil doet denken. Geen verkeerde voorbeelden.

Adam Scott is met zijn uitgestreken gezicht goed gecast als de kleurloze Mark Scout en in bijrollen zien we onder anderen de altijd interessante acteurs John Turturro, Patricia Arquette en Christopher Walken. Op grond van de eerste twee afleveringen is nog niet te voorspellen of het gegeven interessant blijft, maar de kennismaking met de gespleten wereld van Severance is intrigerend genoeg.

Severance

Tragikomedie
Regie Ben Stiller