Serious Request brengt recordbedrag van bijna 12,4 miljoen op

De 3FM-actie Serious Request 2014 heeft in totaal 12.380.438 euro opgehaald. Het geld gaat naar het goede doel van dit jaar: bestrijding van seksueel geweld tegen meisjes en vrouwen in conflictgebieden. Er is dit jaar iets meer geld gedoneerd dan in 2013; toen stond de teller op 12.302.747 euro.

Overzicht van de Grote Markt in Haarlem tijdens 3FM Serious Request 2014.Beeld anp

De 3FM-dj's Gerard Ekdom, Coen Swijnenberg en Domien Verschuuren verlieten even na 21.00 uur het Glazen Huis op de Grote Markt in Haarlem, waar de actie dit jaar plaatshad. De radiomakers zaten zes dagen in het huis en hebben in die tijd niet gegeten.

Net als vorig jaar was er een eindsprint in de laatste paar uur van de actie. Rond 20.00 uur was er - net als in 2013 - ruim 8,6 miljoen euro gedoneerd en in de laatste drie uur kwam daar nog bijna 3,8 miljoen bij. Toen de dj's het huis al verlaten hadden, werd vanuit Haarlem nog een oproep aan het publiek gedaan om te bellen, omdat het 'te rustig' was op de telefoonlijnen in het callcenter.

3FM begon in 2004 met de actie Serious Request. Toen werd ruim 900 duizend euro opgehaald voor een mobiel ziekenhuis in Darfur. Sindsdien voerde de radiozender ieder jaar actie voor een 'stille ramp'.

De lijst van aangevraagde nummers tijdens Serious Request wordt geleid door het nummer I'll Be There This Christmas, dat dj Gerard Ekdom onder de naam Gary Fomdeck opnam. Op nummer twee staat Runaway van Galantis, Claudia de Breij staat op de derde plaats met Mag ik dan bij jou. Ook Jacqueline Govaert staat in de top 10 van meest aangevraagde nummers, met Make More Sound, het nummer dat volgens 3FM het themalied van Serious Request 2014 werd.

Haarlem trok op de laatste dag van de actie meer dan 188.000 bezoekers. Circa 70.000 bezochten het Glazen Huis. Volgend jaar staat het Glazen Huis in Heerlen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden