Plus Achtergrond

Scoren bij kiezers met knus, lief en wat mopjes

Een politicus met ambitie kan allang niet meer zonder Instagram. Wie een band wil opbouwen met zijn kiezers, gunt hun een kijkje in het privéleven.

Een ongepland souvenir van de vakantie: vier babykonijntjes. Beeld Jip van den Toorn

Grote consternatie thuis bij CDA-minister wopke_hoekstra: Het buurmeisje dat in juni op de konijnen zou passen, was vergeten het hok op slot te doen. De konijnen gingen de hort op en wat er toen gebeurde is nog steeds niet helemaal duidelijk. Het eindresultaat wel: ‘Vier babykonijnen gratis op te halen bij de familie Hoekstra,’ aldus de vader van vier kinderen op zijn Instagramaccount.

Dat soort berichten vindt hugodejonge nou leuk, getuige de like die de CDA-vicepremier aan zijn collega – en rivaal om het partijleiderschap – uitdeelde. Ook De Jonge is zeer actief op Instagram, net als al die andere politici die branden van ambitie in de aanloop naar de verkiezingen van 2021.

Meer dan eerder op Twitter of Facebook is Instagram perfect voor politici om een persoonlijke band met de kiezer op te bouwen, zegt socioloog Niels Spierings, die onderzoek doet naar social-mediagebruik in de Nederlandse politiek. “Voor een politicus is het ook wel leuk om iets anders van zichzelf te laten zien: zo kun je in de etalage zetten dat je ook een écht mens bent.”

Kinderen in beeld

Dus geven politici op ‘Insta’ maar wat graag een kijkje in hun privéleven. Zo weten we nu dat De Jonge bijzonder gek is op zijn ‘meissie’ Mireille, zijn jeugdliefde met wie hij al 20 jaar is getrouwd. De minister van Volksgezondheid luidt graag met haar het weekend in voor het knisperende haardvuur in hun Rotterdamse woning, een tafereel dat de trouwe Instavolger inmiddels kan uittekenen.

Opvallend is dat De Jonge sinds enige tijd ook zijn twee kinderen herkenbaar in beeld brengt. Dat was hun eigen idee, licht hij toe. “Ik ben lang terughoudend geweest, maar op den duur vonden de kinderen dat zelf stom. Zij zitten op de middelbare school en posten zelf ook foto’s van ons gezin op Instagram. Ze zeiden: ‘Pap, kom op.’ De afspraak wel is dat ik aan ze vraag of de foto oké is. Ze zijn allebei nogal kritisch of ze er wel leuk genoeg op staan.”

Volgens Spierings past dit ‘stukje familieleven’ bij uitstek bij politici van het CDA of de ChristenUnie. “Dat zien we bij die partijen wel vaker.”

Politici met jongere kinderen zijn minder scheutig met foto’s van hun kroost. Volgers van PvdA-leider lodewijkasscher krijgen zijn drie zonen helemaal niet te zien en vader van drie jesseklaver fotografeert zijn zonen doorgaans van op de rug. Bewuste keuzes, benadrukt Spierings. “Klaver laat zo niet alleen zijn kinderen, maar óók zijn zorgrol zien.”

Ook weten we nu dat Hoekstra zich graag als fitboy presenteert: de minister lacht zijn volgers regelmatig zwetend tegemoet. En wie de Insta van D66-leider jettenrob checkt, weet inmiddels dat hij bijzonder dol is op zijn uit Kosovo meegebrachte hond Muja, zijn vriend Sjoerd en zijn zus Nicole (bijnaam ‘Bolle’), van wie hij onlangs het huwelijk mocht sluiten.

Dieren zijn sowieso populair op de politieke Instagrampagina’s. Zo trakteert D66-minister sigridamkaag haar volgers geregeld op plaatjes van haar fotogenieke labradors Goldie en Marjo. Kaag is een late Instabekeerling: ze maakte een profiel aan op verzoek van haar partij, die wilde dat zij – net als Jetten en kajsaollongren kanshebber voor het lijsttrekkerschap – zichtbaarder zou zijn. Kaag: “Je kunt op sociale media ook wat van jezelf laten zien. Ik denk dat mijn partij dat ook best leuk vindt.”

Slechte woordgrappen

Bij Jetten en Klaver gaat dat natuurlijker, stelt Spierings. “Zij komen uit de generatie die hiermee is opgegroeid. En bovendien blijkt uit ons onderzoek dat partijen als GroenLinks en D66 vooroplopen met het gebruik van sociale media.”

Liefhebbers van ‘slechte woordgrappen’ ­komen aan hun trekken bij VVD-fractieleider klaasdijkhoff, die in de Zeeman als fan van The Lion King moeilijk blijkt te kunnen kiezen tussen de ‘Simbag’ of de ‘Hakunamatatas’ – padoem­patsj. “Soms jat ik de grappen van mijn vrouw,” verklapt hij. “Het is een sport, hoe slechter hoe beter.”

Het fijne van Instagram is dat het minder om harde politiek hoeft te gaan, stelt Dijkhoff, en dat het een manier is om ook met ‘gewone Neder­landers’ in contact te komen. “Op Twitter hoef ik niet iets grappigs te delen. Dan krijg je meteen reacties als: joh, ga eens aan het werk. Daar zitten vooral mensen met extreme meningen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden