Plus Interview

Schrijver Stephen Chbosky: ‘Natuurlijk wordt dit boek een film’

Auteur en filmmaker Stephen Chbosky van The Perks of Being a Wallflower heeft een thriller geschreven als hommage aan zijn held Stephen King. ‘Natuurlijk wordt dit ook een film – of een serie.’

Stephen Chbosky. Beeld Jody Cortes/Getty Images

Hij is opgetogen, schrijver en filmmaker Stephen Chbosky (49). Hij is op boekentoer in Europa na het wereldwijde verschijnen van zijn tweede boek Imaginary Friend (De denkbeeldige vriend), de halteplaats is Londen en hij heeft twee weken achter elkaar de bestsellerlijst van The New York Times aangevoerd.

En, toont hij de foto’s op de telefoon, hij is gisteravond uit geweest met Emma Watson, de vrouwelijke hoofdrolspeler in zijn film The Perks of Being a Wallflower uit 2012 naar zijn gelijknamige young-adultdebuut van twintig jaar ­ – en sindsdien een goede vriendin. Ze hebben Tina the Musical bezocht op West End, en hij weet niet voor wie de ontmoeting backstage daarna het meest bijzonder was: voor Watson, die per se op de foto wilde met Tina Turner-actrice Tsemaye Bob-Egbe, of voor Bob-Egbe die opgroeide met Emma Watson als Hermione in de Harry Potter-films.

Hij vertelt het spontaan, na zijn eigen verheugde constatering dat er juist níet meteen naar zijn vriendschap met Watson is gevraagd, iets wat voor de Britse pers die hij te woord heeft gestaan het voornaamste gespreksonderwerp was, want Emma Watson is Emma Watson is Emma Watson.

Onderwerp hiermee afgedaan – of nee, toch niet. Want, verzucht Chbosky, het is jammer dat Watson inmiddels te oud is om tiener Mary Katherine te spelen in de verfilming van Imaginary Friend – dit personage heeft hij eigenlijk geschreven met Watson in zijn hoofd. 

Want ja, hij is ook hollywoodproducer, hij schreef de scenario’s voor de films Beauty and the Beast (weer met Watson) en Wonder (met Julia Roberts) en denkt in het groot: “Natuurlijk wordt Imaginary Friend ook een film – of een serie. Ik ga zo meteen naar de Stanley Kubrick Archives bij de University of Arts hier in Londen. Ik wil zo veel mogelijk te weten komen over The Shining, ter inspiratie.” 

Maar Watson – ze leverde de aanbevelingstekst op de cover – dan straks in de rol van de moeder misschien? De alleenstaande moeder die als een leeuw vecht voor haar zoontje Christopher, een dyslectisch buitenbeentje dat een wolk met een gezicht volgt het bos in, en in een duistere tegenwereld bevriend raakt met ‘de aardige man’. Chbosky lacht. “Mmm, wie weet. Misschien...”

Twintig jaar zitten er tussen uw boeken. Hoe komt dat?

“Ik heb meer dan vijftien jaar af en aan aan dit boek gewerkt; het is niet voor niks zo’n dikke pil geworden. Ik heb tussendoor twee kinderen gekregen, ben verhuisd, heb films gemaakt en een televisieserie. Hollywood kwam ertussen, zou je kunnen zeggen.”

“Maar ik houd van de combinatie van deze twee werelden, ze versterken elkaar. In de filmwereld mag je ­s­amen-werken met al die fantastische acteurs die vorm geven aan jouw verhaal, het is inspirerend en ook heel sociaal. En met mijn boeken zit ik in mijn eigen wereldje, die komen voor honderd procent uit mijn eigen eenzame brein. Het is trouwens wel een ongelooflijke ­ervaring geweest hoe mijn eerste boek na de film opnieuw is gaan verkopen. Het was destijds met een miljoen verkochte exemplaren al een bestseller. Sinds de film zitten we op meer dan vijf miljoen, het is nu in 34 landen vertaald.”

The Perks of Being a Wallflower is een coming-of-ageverhaal over de slimme, onzekere puber Charlie die onder de hoede wordt genomen door een excentrieke vriendenclub – dan komt een horrorthriller als opvolger wel als verrassing.

The Perks gaat over liefde en vriendschap en is gebaseerd op dingen die ik persoonlijk heb meegemaakt en mensen die ik heb gekend. Maar ik heb ook een grote voorliefde voor enge boeken. Dit is mijn eerbetoon aan Stephen King, onze grootste schrijver in het genre. Wat hij doet is tophorror. Ik had het beeld van een kind dat naar de lucht kijkt en in een wolk een gezicht ziet, zoals je dat soms hebt met wolken. En dat intrigeerde me, ik heb me daardoor laten meevoeren. Een uitdaging.”

Uw hoofdpersoon Christopher raakt bezeten in een wereld waar een sissende vrouw rondwaart, als verwijzing naar Eva, de slang en de zondeval. De strijd tussen goed en kwaad lijkt die tussen God en de duivel. Bent u religieus?

“Ik ben religieus opgevoed. Maar de dingen die ik als kind te horen kreeg maakten me bang. Ik heb die katholieke beelden uit mijn jeugd gecombineerd met horrorelementen uit de sprookjes van Grimm. De rode hoodie van Christopher verwijst rechtstreeks naar Roodkapje. Maar serieus: het boek gaat niet zozeer over religie, maar over de keuzes die je maakt in het leven en waar die toe leiden. Er is geen goed zonder kwaad, geen licht zonder duisternis. Het is in essentie een verhaal over verlossing, over een moeder en zoon die onder zeer moeilijke omstandigheden samen een uitweg moeten zien te vinden.”

Ik moest bij het lezen van uw boek soms denken aan de Netflixserie Stranger Things waarin een jongetje in een parallelle wereld terechtkomt, waarna ook zijn vrienden betrokken raken. Zoals de vriendjes van Christopher hem helpen een boomhut te bouwen die, zonder dat ze het weten, fungeert als portal naar die andere wereld.

“Vooropgesteld: ik vind Stranger Things geweldig. Maar de eerste reeks werd pas in 2016 uitgezonden, en toen was ik al heel lang met mijn boek bezig. Laat ik het zo zeggen: de Duffer Brothers die de serie hebben gemaakt en ik zijn allemaal sterk beïnvloed door Stephen King. En door filmmaker Steven Spielberg natuurlijk. We eren onze helden.”

Over helden gesproken: in uw eerste boek was een belangrijke rol weggelegd voor Heroes van David Bowie. In Imaginary Friends is het nummer Blue Moon een rode draad.

“Ik kwam erop door het kinderboekje Goodnight Moon, een Amerikaanse klassieker met op de cover het uitzicht op de maan en sterren vanuit een slaapkamerraam. De maan houdt iets mysterieus. Ik doe niet aan weerwolven, het is spiritueler: je vraagt je toch af wat de diepere betekenis der dingen is als je hier op aarde staat en de wolken ziet, de sterren, de maan. Dat hele universum waarvan wij op onze planeet maar zo’n klein stipje zijn. Wat de hoofdpersonen in mijn boeken gemeen hebben is dat ze allebei een beetje afstand hebben tot de rest, dingen opmerken die anderen niet zien. Bij Charlie zijn dat realistische observaties, bij Christopher is het bijna bovennatuurlijk. Hij voelt wat andere mensen voelen, weet wat andere mensen denken sinds hij het bos in is gegaan – en dat heb ik tot het tot het uiterste doorgevoerd.”

U doet niet aan weerwolven, maar wel aan herten; in Imaginary Friend lijken ze de hoeder van het kwaad. Hun stille aanwezigheid is zeer dreigend.

“Ik ben opgegroeid in West-Pennsylvania: óveral herten. Kijk, één hert zien in een bos is prachtig. Maar twaalf herten rond je huis zijn behoorlijk eng. Ik heb in het boek veel van wat mij vroeger angst aanjoeg kwijt gekund. Mijn eerste doel is natuurlijk de lezer meeslepen in het verhaal. Maar ik heb het ook geschreven om van al die dingen die zo lang in mijn hoofd zijn blijven rondspoken af te komen. Dat is gelukt.” Lachend: “Het was heel therapeutisch.”

Chbosky in het kort

Stephen Chbosky (1970, Pittsburgh, Pennsylvania) is een Amerikaanse romanschrijver, scenarioschrijver en regisseur. Hij volgde het Filmic Writing Program aan de University of Southern California. 

Chbosky brak in 1999 door als literaire schrijver met de semi-autobiografische bestseller The Perks of Being a Wallflower (De belevenissen van een muurbloem), die hij in 2012 verfilmde met in de hoofdrollen Logan Lerman, Emma Watson en Ezra Miller. Hij schreef de scenario’s voor de films Rent (2005) en Disney’s bewerking uit 2017 van Beauty and the Beast

Hij bedacht, schreef en produceerde de CBS-televisieserie Jericho die van 2006 tot 2008 werd uitgezonden. In 2017 regisseerde hij de film Wonder met Julia Roberts, Owen Wilson, en Jacob Tremblay. Zijn tweede boek Imaginary Friend, (De dekbeeldige vriend) verscheen in oktober. Chbosky is getrouwd met Liz Chbosky en heeft twee kinderen, dochter Maccie (7) en zoon Theo (4).

Thriller Stephen ­Chbosky De Denkbeeld­ige vriend Imaginary Friend, vertaald door Saskia Peterzon-Kotte €19,99 768 blz.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden