Plus Interview

Schrijver Oliver Reps: ‘Het moest een naar verhaal worden’

Oliver Reps won met zijn debuut De dag die nooit komt de prijs voor het beste jongerenboek 2019. Hij schuwt heftige onderwerpen niet. ‘Ik wist direct dat het een heel naar verhaal moest worden.’

Oliver Reps in zijn boekwinkel: ‘Schrijven is een ambacht: je moet oefenen, leren en beter worden.’ Beeld Ivo van der Bent

Oliver Reps begon zes jaar geleden met schrijven tijdens de stille uurtjes in zijn kinderboekenwinkel Casperle aan het Sarphatipark. Die begon hij twaalf jaar geleden, toen hij zelf kinderen kreeg. “Ik werkte bij de gemeente en stelde mezelf de vraag: wil ik dit nog 25 jaar doen? Het antwoord was nee. Ik had altijd al een passie voor boeken, toen dit pand vrijkwam ben ik er meteen voor gegaan.”

Reps had nog geen ervaring met schrijven toen hij aan De dag die nooit komt begon. Het ging niet zonder slag of stoot. “Schrijven is een ambacht. Je moet oefenen, leren en beter worden.” Hij voelde de potentie. “Soms denk je een geweldig idee te hebben, maar kijk je er de volgende dag toch weer heel anders tegenaan. Maar dit bleef echt hangen.”

De dag die nooit komt gaat over de introverte 17-jarige filmfanaat Elias. In één nacht vertelt hij met behulp van herinneringen en flashbacks het verhaal van zichzelf, zijn zusje Evi en vriendin Polly.

Tumor

Op jonge leeftijd wordt bij Evi een tumor geconstateerd en haar linkerbeen moet worden geamputeerd. Vooral Elias heeft het zwaar met de ziekte van zijn zusje. Hij begint dieren te mishandelen en verstopt glas in een zandbak waarin peuters spelen. Als Evi moet lijden, dan zij ook. Alles wordt beter wanneer hij bevriend raakt met Polly. Hij adoreert haar: ‘Praten met Polly was altijd leuk. Het ging nergens over, maar tegelijkertijd gaat het over alles.’ Elias, Evi en Polly worden onafscheidelijk, totdat Polly door een vreselijk ongeluk overlijdt.

“Vraag me niet waarom, maar ik wist meteen dat het een naar verhaal moest worden,” zegt Reps. In eerste aanleg was het zelfs nog erger. “Ik had het manuscript aan mensen laten lezen en kreeg als feedback dat het misschien iets te veel van het goede was. Toen heb ik wat dingen veranderd, maar ik denk ook dat de heftige thema’s jongeren juist aanspreken”

Willekeur

Hoewel het verhaal een duister randje heeft, draait het vooral om de liefde tussen de drie jongeren. Een ander belangrijk thema is de destructieve rol van willekeur. De hoofdpersonen maken dingen mee zonder dat ze er zelf invloed op hebben. “In mijn boek zitten geen slechteriken met kwade bedoelingen, maar alleen domme pech.”

Reps gelooft niet in rechtse partijen, die vaak verkondigen dat je succes zelf in de hand hebt. “Dus als je niet succesvol bent, is dat je eigen schuld. Ik heb hier altijd al vraagtekens bij gezet. Ik geloof dat sommige mensen gewoon meer geluk hebben dan anderen.” In het boek wordt dat mooi verwoord door Elias: ‘Laura en Gregory. Evi en Polly. Ze hadden pech. Ergens op deze aarde lopen vier geluksvogels rond. Ter compensatie. Omdat het gemiddelde moet kloppen.’

Reps werkt aan een nieuw boek, met een nieuwe aanpak. “Omdat De dag die nooit komt in de ik-persoon is geschreven, ga je je als auteur toch een beetje vereenzelvigen met de hoofdpersoon. Dat maakte het boek emotioneel best heftig om te schrijven. Ik heb altijd al een zwak gehad voor het introverte type in films en boeken.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden