PlusAchtergrond

Schrijver en vrij kunstenaar Daan Remmerts de Vries: ‘Het is saai om over geluk te lezen’

Een werk uit het boek Liefde, je kunt me vinden bij de rivier.Beeld Daan Remmerts de Vries

Bij de eerste overzichtstentoonstelling van zijn oeuvre als vrij kunstenaar is de even prachtige als lijvige uitgave Liefde, je kunt me vinden bij de rivier van Daan Remmerts de Vries verschenen.

Het boek opent met Glimlach, in acryl, en een zelfportret uit 2018 in olie van Daan Remmerts de Vries (57), bij het grote publiek vooral bekend als (kinderboek)schrijver en illustrator. De in Amsterdam woonachtige Remmerts de Vries heeft naast de ruim 55 boeken die hij heeft gepubliceerd, echter ook altijd autonoom getekend en geschilderd.

Uitgeverij Hoogland en van Klaveren heeft een overzicht van dit vrije werk gebundeld onder de titel Liefde, je kunt me vinden bij de rivier – naar het gedicht in het boek dat wordt geïllustreerd met lino’s van libellen en pelikanen, en potloodtekeningen, aquarellen en olieverfschilderijen van de oevers van en bruggen over de rivier de Dordogne. 

Hiermee wordt gelijk de veelzijdigheid van de schrijver en kunstenaar Remmerts de Vries aangetoond. Hij maakt ook tekeningen in pen, stift, potlood en collages met olieverf en acryl. De gelijknamige tentoonstelling is nog tot en met 12 januari te bezoeken in De Buitenplaats in Eelde.

Levenswerk

Remmerts de Vries volgde de opleiding tekenen en handvaardigheid aan De Witte Lelie in Amsterdam. Daarna gaf hij les en reisde hij, voor hij in 1990 debuteerde als kinderboekenschrijver met Zippy en Slos, vernoemd naar zijn katten en geïllustreerd met linoleumsneden. Hij won tweemaal de Gouden Griffel, in 2003 voor Godje en in 2010 Voordat jij er was.

Naast zijn kinderboeken schreef hij drie boeken voor volwassenen: IJspaleis (2003) en Zo zal ik bij je zijn (2006) onder eigen naam, en De Harpij (2014) onder de naam A.N. Ryst. Hij koos ditmaal voor een pseudoniem om de grote, mythische roman, waaraan hij 23 jaar had gewerkt, een eerlijke kans te geven bij recensenten en publiek, die naar zijn ervaring minder snel geneigd zijn een kinderboekenschrijver serieus te nemen. Het boek werd een groot literair succes.

Al die tijd tekende en schilderde Remmerts de Vries aan wat nu door Hoogland & Van Klaveren als zijn levenswerk als autonoom kunstenaar moet worden gezien. ‘We verliezen zo veel,’ schrijft Remmerts De Vries in een nawoord. ‘Ik maak kunst om dingen vast te houden – zowel van buiten als binnen.’

Vervoering

Zoals veel kunstenaars begon hij met het reproduceren van dingen die hem opvielen. ‘Langzamerhand, met schokken, richtte mijn blik zich meer naar binnen toe.’ Dat leidde tot verschillende perioden in zijn werk, die als niet-chronologische hoofdstukken in het boek zijn opgenomen. Zoals De tuin (1992), met fijn getekende natuurobservaties; strakgelijnde aquarellen van Tossa de Mar (1997), kleurrijke impressies in Athene en Kea, met mijn ouders (1990), zonnige strandaquarellen in Frankrijk, met M. (1999). “Wat ik nog steeds probeer te bewaren zijn ogenblikken van geluk – van liefde voor wat om mij heen is. Het is saai om te lezen over geluk; het is aangenaam, soms zelfs vervoerend, om hiernaar te kijken. Ik heb de geluksmomenten verzameld; omdat ik weet dat ze nooit meer op een dergelijke wijze zullen terugkomen.”

Beeld Daan Remmerts de Vries

Daan Remmerts de Vries, Liefde, je kunt me vinden bij de rivier, Hoogland & Van Klaveren, €39,90, 520 blz. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden