Plus

Schilderijen van edelen bewerkt tot rebelse punkers

Philippa van Loon bewerkte fotoprints van schilderijen van haar adellijke familie en toverde ze om van strenge regenten tot rebelse punks. 'Het werkte heel bevrijdend ze zo te kunnen toetakelen.'

Philippa van Loon woont in de dienstwoning van het familiehuis aan de Keizersgracht Beeld Carly Wollaert

'Wim', mede­oprichter van de VOC, heeft een veiligheidsspeld door zijn oor. Hij steekt zijn tong uit en op zijn kostuum staat 'Piss off' gekalkt.

Voor haar eerste solo-expositie Natural born rebel bewerkte kunstenaar, verzamelaar en curator Philippa van Loon (53) twintig fotoprints van statige schilderijen van haar voorouders.

Punk­metamorfose
De regenten kregen stuk voor stuk een punk­metamorfose, inclusief feloranje hanenkam, nagellak, eyeliner, spikes en slogans als 'Punk is not dead'.

"Het werkte heel bevrijdend om de portretten van mijn voorouders zo te kunnen toetakelen," zegt Van Loon in haar studio in de Kerkstraat. "Tijdens het maken had ik voortdurend het gevoel iets te doen wat eigenlijk niet mag en dat maakte het zo leuk om te doen."

Als haar vader nog had geleefd, had ze het niet aangedurfd, geeft Van Loon toe.

Ze heeft 'pappie', zoals ze hem liefkozend noemt, die is geschilderd in de jaren dertig, omgetoverd tot dandy punker, het strak gesneden pak versierd met puntige spikes en de ogen aangezet met een lijntje kohl.

Knipoog naar het verleden
Een aanklacht tegen de familie is haar werk niet, eerder een knipoog naar het verleden. Als kind groeide Philippa van Loon op in het familiehuis aan de Keizersgracht. Haar vader stelde de grachtenwoning met tuin in de jaren zeventig open voor publiek, sindsdien staat het bekend als Museum Van Loon.

"Ik had behoefte om die 'heilige' familie­geschiedenis te demystificeren, maar dan wel op een speelse, ondeugende manier." Van Loon is een jonkvrouw die zich nooit helemaal thuis voelde in het keurige aristocratische milieu. "Ik verveelde me er vaak dood. Als puber weigerde ik al in een hokje te worden gestopt, ik heb me altijd meer aangetrokken gevoeld tot mensen die nergens bij willen horen."

Haar ouders waren ook niet per se het schoolvoorbeeld van stijve aristocraten, haar bohemien moeder gaf yogales in het museum terwijl haar vader de wereld over reisde als archeoloog, hij deed opgravingen naar Mesopotamische voorwerpen.

Opgravingen
Tijdens de expositie worden ook in brons gegoten mallen van Barbies tentoongesteld, de ledematen uitgestrekt in de meest onmogelijke posities. Van Loon: "Als tiener ging ik wel eens mee met mijn vader naar de opgravingen in het Midden-Oosten. De beeldjes van vruchtbaarheidsgodinnen die ik daar zag, in combinatie met de yoga poses van mijn moeder, inspireerden mij tot het maken van deze serie beeldjes."

Halverwege de jaren tachtig vertrok Philippa van Loon, toen 17 jaar, naar Engeland. In Londen was Kings Road de ontmoetingsplek van de meest excentriek uitgedoste figuren. "Ik voelde me thuis in de punkbeweging, de anti-establishmenthouding sprak mij aan."

In Londen studeerde ze aan de Chelsea School of Art, waar ze kennis maakte met een aantal conceptuele kunstenaars die in de jaren negentig doorbraken als de Young British Artists, onder wie Tracy Emin en Gillian Wearing.

"We liepen samen talloze openingen en feesten af, in die tijd ben ik begonnen met het opbouwen van een kunstverzameling. Ik kocht regelmatig werk van vrienden en collega's die ik bewonderde en die later zijn doorgebroken."

Oorspronkelijke passie
Via allerlei omzwervingen, onder meer als ontwerper van props en artiest in een circus, vestigde Van Loon zich uiteindelijk in het zuiden van Frankrijk. Daar kreeg ze drie kinderen met haar Franse echtgenoot, ook van aristocratische afkomst, maar net als zij wars van conformisme.

In 2014 wist ze haar man en drie kinderen over te halen om weer in Amsterdam te gaan wonen, in de voormalige dienstwoning in het huis aan de Keizersgracht. "Ik wilde mij weer wijden aan mijn oorspronkelijke passie, het kunstenaarschap. Maar om creatief te zijn heb ik de stad nodig, in de natuur slaap ik in."

Een andere reden om naar Amsterdam terug te keren was omdat ze haar kinderen de band met hun familiegeschiedenis wil meegeven.

"Al hebben ze daar nu nog weinig oog voor, ze zijn nog steeds niet overtuigd dat het hier leuker is dan in Frankrijk, waar we een zwembad hadden en altijd buiten waren. Toch betrapte ik mijn dochter laatst op het geven van een rondleiding door het huis aan wat vrienden, dus wie weet. Maar voorlopig ben ik de allerlaatste Van Loon die, op mijn eigen manier, zorg draagt voor de voorouders."

De expositie Natural Born Rebel is te zien op 1, 2 en 3 december tussen 13.00 en 18.00 uur en op afspraak in Studio Van Loon, Kerkstraat 117.

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de Stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden