PlusGalerie

Schilder Tjebbe Beekman: ‘Kunst maken is een routekaart om het heden te begrijpen’

Symbiosis IX, (2021) van Tjebbe Beekman, te zien in galerie Grimm. Beeld Galerie: Grimm
Symbiosis IX, (2021) van Tjebbe Beekman, te zien in galerie Grimm.Beeld Galerie: Grimm

Een witte kop met grote holle ogen staart de toeschouwer aan. Op dit nieuwe schilderij van Tjebbe Beekman herkennen we een gipsen sculptuur van de Engelse kunstenaar Thomas Houseago. En daaromheen fladderen kleurige vlindervormpjes, onmiskenbaar ontleend aan schilderijen van René Daniëls. Beekman: “Twee jaar geleden zag ik een tentoonstelling van Houseago in Parijs en dat was zo overweldigend. Het plezier spatte er vanaf. Ik vond het echt geweldig wat hij maakt, wat een energie! Die tentoonstelling heeft me bevrijd.”

Ook een tentoonstelling van René Daniëls die hij omstreeks dezelfde tijd zag in Brussel maakte indruk. “Grandioos. Toen ik dat zag, dacht ik: ik durf de komende week geen kwast aan te raken, zo goed is die show.”

Nieuwe wegen

Tjebbe Beekman was een beetje vastgelopen in zijn werk, maar het zien van goede kunst gaf hem weer de vonk om nieuwe wegen in te slaan. Vandaar dat hij een serie begon, een hommage aan de kunstenaars die hem het plezier in het schilderen teruggeven hadden. Op zijn huidige tentoonstelling zien we allerlei beeldcitaten langskomen: Philip Guston, Picasso, Max Ernst, Magritte, Romare Beardon, Jasper Johns en meer Houseago. “En af en toe een tikkie van mezelf.”

Citeren was een soort noodzaak, vertelt Beekman. Het begon twee jaar geleden met een zesluik waarin elementen uit schilderijen van Beckmann en Picasso voorbijkomen, afgezet tegen een omgeving met gotische vensters en roodgele slingers aan het plafond. Daaruit volgde een nieuwe serie die losjes gebaseerd was op de zeven hoofdzonden.

Beekmans nieuwe galerie Grimm organiseerde vorig jaar een solotentoonstelling met deze schilderijen in New York. “Fantastisch natuurlijk, maar ik kon er niet naartoe. Dat was frustrerend. Mijn debuut! In New York! Dat is toch iets waar ik twintig jaar naar had uitgekeken. Zit ik met mijn telefoontje op de bank: ziet er mooi uit, kan dit schilderij iets meer naar rechts?”

Citatenfeest

Blikvanger van zijn huidige tentoonstelling op de Keizersgracht is een groot drieluik. De centrale figuur lijkt op een mannequin. “Het is een soort leider waar mensen achteraan gaan. Dat witte ding in zijn handen komt uit een schilderij van Julian Schnabel. Het is opnieuw een feest van dingen citeren die ik te gek vind en die ik van belang vind.”

Het is niet de bedoeling dat het citeren leidt tot een soort zoekplaatje, benadrukt Beekman. “Het is voor mij een zoektocht om te begrijpen wat er in de wereld aan de hand is. Zeker nu. Ik begrijp niet waarom mensen achter evidente randdebielen kunnen aanlopen en daar alle vertrouwen in hebben. Kunst maken is voor mij een soort routekaart om het heden te begrijpen. Waar kijk in naar? Tegenwoordig geloven we maar in één waarheid en is wat anderen denken onzin. En het wordt steeds extremer. Ik vind het leuker als je in kunst verschillende lagen kunt aanboren.”

Symbiosis: Virtues

Tjebbe beekman
Waar Grimm, Keizersgracht 241
Te zien t/m 24/4 (op afspraak)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden