Schatkistdoping in games is voorbij

Nederlandse gamers moeten weer presteren in plaats van betalen. Onder druk van de Nederlandse Kansspelautoriteit kan in twee populaire online games niet meer worden gehandeld in virtuele schatkistjes, want dat komt neer op gokken.

Counter-Strike is één van de spellen die de strengere handhaving betreft Beeld ANP

Gameverspreider Valve heeft deze week de doorverkoop van de inhoud van deze lootboxes op de populaire gamemarktplaats van Steam afgesloten. Dat treft in ieder geval de populaire onlinespellen Counter-Strike: Global Offensive en Dota 2.

In de lootboxes, virtuele schatkistjes die in de games opduiken, kunnen extra krachten zitten, kledij, een nieuw kleurtje of andere cosmetische zaken, waarmee de gamer in het spel aan de slag kan. Wat er in deze te kopen of te veroveren kistjes zit, is vooraf niet bekend.

Krasloten
Omdat die spullen verhandelbaar zijn, zijn lootboxes een soort krasloten. De doping uit schatkistjes in games kan verslavend werken. De stop op handelen treft alleen Nederland. Gamers in het buitenland kunnen doorgaan en daarmee hun positie in de spellen verbeteren.

"In mei hebben we twee brieven ontvangen van de Nederlandse Kansspelautoriteit," meldt Valve aan gedupeerde gamers. "Die kijkt anders aan tegen lootboxes dan toezichthouders in andere landen. We begrijpen niet waarom we worden aangepakt en erkennen niet dat het om gokken gaat."

De Kansspelautoriteit ziet zekerheid als oplossing: "Aanbieders kunnen lootboxes vervangen door directe verkoop van virtuele items, waarvan de inhoud van tevoren bekend is."

De gokpolitie wil niet bekendmaken welke gamemakers zijn gekapitteld en of Valve na de ingreep aan de regels voldoet. De maximale boete bedraagt 830.000 euro of 10 procent van de totale omzet.

De autoriteit heeft nog twee online games in het vizier maar noemt nog geen namen. Mogelijke doelwitten zijn PlayerUnknown's Battlegrounds (Pubg), Overwatch, Star Wars Battlefront II en voetbalspel Fifa 18. Ook onder kinderen geliefde games als Fortnite en Roblox kennen lootboxes, maar die zouden niet onder de gokwet vallen.

Messi of Ronaldo
Games zijn miljoenenbusiness. Het op beginnersniveau gratis speelbare Fortnite heeft 125 miljoen spelers en een jaaromzet van 300 miljoen dollar. Het betaalde Pubg meldt 227 miljoen gamers en een omzet van 700 miljoen dollar. Electronic Arts verdiende vorig jaar aan 'microbetalingen' in Fifa 18 en Battlefront 1,9 miljard dollar.

De Fifaproducent moest vorige maand al door het stof, omdat een actie om voor 20 euro topspelers te bemachtigen te rooskleurig bleek. De kans op een Messi of Ronaldo bleek astronomisch klein. De Reclamecode Commissie berispte EA vanwege misleidende reclame en liet het aan de Kansspelautoriteit of dit gokken was.

Gamers pikken het gedrag van de spelmakers niet altijd. Battlefront 2 eiste eind 2017 extra betalingen om in de game vooruit te komen. Alsof je in de bioscoop moet bijbetalen om het einde van de film te zien. Het werd aangepast.

227

Games zijn miljoenenbusiness. PlayerUnknown’s Battlegrounds meldt 227 miljoen gamers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden