'Schaep in Mokum is een modegril'

Programma's als 't Schaep in Mokum en Ik Hou Van Holland en zijn niet tijdloos, maar typische modegrillen. Dat zegt Job Gosschalk, producent van 't Schaep.

Op de filmset van 't Schaep in Mokum. Beeld ANP
Op de filmset van 't Schaep in Mokum.Beeld ANP

Volgens Gosschalk hebben mensen behoefte aan gezellige tv door de tijd waarin we leven. In Veronica Magazine zegt hij: 'Het is crisis hè? Het 'vroeger was alles beter'-sentiment. Maar het is ook een trend, net als al die talentenjachten. Is er één succesvol, dan volgt weer een ander. Het zijn modegrillen. Dat is nu zo met Ik Hou Van Holland, 't Schaep en de remake van Golden Girls.'

Gosschalk begrijpt het succes van de shows wel. 'Ik denk dat er behoefte is aan gezelligheid en iets dat mensen herkennen. Plus het feit dat Nederland enigszins vergrijst.' De scenarist van 't Schaep is het echter niet helemaal met de producent eens: 'Heel veel mensen zeggen: 'Het is crisis, dus hebben we een hang naar humor en iets warms. Dat vind ik net iets te makkelijk', zegt Frank Houtappels.

De nostalgische tv-serie 't Schaep in Mokum, die is omlijst met zang en dans, gaat op 7 januari van start. Het gaat om acht afleveringen die op maandagavond bij de KRO worden uitzonden. In de serie keert een groep vrienden terug naar Amsterdam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden