SBS6 wilde The Voice niet

ANP Kippa

ROTTERDAM - John de Mol investeerde miljoenen in The Voice of Holland en creëerde een ware kijkcijferhit. 'Ik heb anderhalf jaar met het idee rondgelopen voor ik het verkocht kreeg. En ik heb, net als met Big Brother, een deel van het risico genomen door er met miljoenen euro's aan eigen geld in te gaan. Ik durfde dat risico aan omdat ik voelde dat het goed zat', zegt John de Mol in het AD.

De mediamagnaat stelt dat het succes van de nieuwste talentenjacht te maken heeft met de draaiende stoelen en de coaches. 'Het puzzeltje klopte direct vanaf de eerste blinde audities. Maar televisie maken is bepaald geen exacte wetenschap. Je moet ook geluk hebben.'

SBS6 moest niets van het programma weten. RTL4 hapte pas in tweede instantie toe. 'Linksom of rechtsom, ik krijg altijd mijn zin.' Hij heeft het format inmiddels aan zes landen verkocht. Zo zijn ze in Amerika al bezig. Nog twintig andere landen hebben interesse. 'Ik durfde er van tevoren alleen maar stiekem van te dromen dat het zo idioot groot zou worden. Zo krijg ik aanvragen uit de hele wereld om de finale te kunnen bijwonen. Artiesten, politici, voetballers, allemaal hangen ze aan de lijn.' Vrijdagavond wordt duidelijk of Ben Saunders, Kim de Boer, Leonie Meijer of Pearl Jozefzoon zich The Voice of Holland mag noemen.

De tv-producent is al bezig met een nieuw avontuur. Hij heeft zijn zinnen gezet op de zenders van SBS Nederland en België. Dat bevestigde hij donderdagavond in het televisieprogramma Pauw & Witteman. Hij is van plan een bod uit te brengen en zou het graag samen met een of meerdere partijen kopen. Na zijn Talpa-avontuur zou hij niet meer zo snel een nieuw tv-station willen neerzetten. 'Ik heb nooit gezegd dat ik nooit meer een zender wilde hebben. Maar een tv-station vanaf de grond opbouwen, dat zie ik me niet meer zo snel doen. Bij SBS ligt de structuur er al.' (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden