PlusReportage

Saxofonist Jasper Blom neemt Boy Edgar Prijs in ontvangst

Een filosofische realist noemt de jury hem, denker en doener tegelijk. In het Bimhuis ontving tenor- en sopraansaxofonist Jasper Blom woensdagavond de Boy Edgar Prijs, de belangrijkste jazzprijs van Nederland.

Beeld Govert Driessen

Zo’n dertig jaar is hij nu actief in de Nederlandse jazz. De ­rode draad in het werk van saxofonist Jasper Blom? 

Ehh... Hij speelde hardbop, was actief in de impro-scene, sloot voor de elektrische ­gitaar bedoelde effectapparatuur aan op zijn sax, verdiepte zich in middeleeuwse muziek en Debussy, funkte, componeerde, was in de weer met de muziek van Stevie Wonder, gaf les aan het Conservatorium van Amsterdam, speelde met zo ongeveer iedere Nederlandse jazzmuzikant die er toe doet én deelde het po­dium met internationale sterren als Chet Baker, George Duke en Randy Crawford.

Blinde koers

Jasper Blom (Geldrop, 1965) begrijpt dat het op de buitenstaander wat verwarrend kan over­komen allemaal. “Ik heb altijd een blinde koers gevaren,” zegt hij in een videoportret dat het ­Nederlands Jazz Archief ter gelegenheid van het winnen van de Boy Edgar Prijs van hem maakte. De prijs is voor hem de bevestiging dat hij met die blinde koers op de goede weg zit: “Het is of iemand je een kompas in de hand drukt en zegt: ga zo door.”

De Boy Edgar Prijs is Nederlands belangrijkste prijs voor jazz en geïmproviseerde muziek. ­Behalve een beeldje van Jan Wolkers krijgt de winnaar 12.500 euro. En hij mocht voor de uitreiking van woensdag een eigen avond samenstellen in het Bimhuis. Blom koos voor een – zoals hij dat noemt – generatieoverschrijdend programma: oud en jong broederlijk bijeen.

In het Jasper Blom Quartet speelt hij deze avond met mannen van zijn eigen leeftijd. Heerlijk stuk: Knor, waarin Blom met effectapparatuur uit zijn sax het geluid van een funky varken weet te halen. Hij vertelt dat hij onlangs tijdens een Braziliaans toertje van zijn kwartet niet wist hoe de titel van het nummer in het Portugees te vertalen en het daarom maar aankondigde als ‘Oink oink’.

Druk en spectaculair

In Zilt – vernoemd naar de kroeg op de Zeedijk waar de groep een tijd lang ’s zondags optrad – speelt Blom met trompettist en jonge hond Ian Cleaver. Mooi ijl en stemmig klinken de twee in Misha Mengelbergs De sprong, o romantiek der hazen, volgens Blom de mooiste ballad uit de Nederlandse jazzgeschiedenis.

Een heel podium vol jonge honden is er bij het Zilt Tentet, dat vrijwel geheel bestaat uit oud-studenten van Blom. Ze spelen twee op muziek gezette en door Anna Serierse gezongen gedichten van Emily Dickinson. Musicians wrestle everywhere is daarbij even druk en spectaculair als je bij zo’n titel mag verwachten.

De generaties worden pas echt overschreden in het gelegenheidskwartet waarmee Blom de avond afsluit. Hij speelt erin met zijn eigen mentor, de Amerikaanse saxofonist Dick Oatts, die vaker in Amsterdam is omdat hij hier doceert aan het conservatorium. Speciaal uit Amerika ingevlogen is de ritmesectie, die bestaat uit Mike Boone op bas en zijn 13-jarige zoon Mekhi op drums: Blom zag ze ooit spelen in een club in Philadelphia.

Vier geweldige muzikanten bijeen, maar het is vooral dat drummertje, dat eigenlijk allang op bed had moeten liggen, dat de aandacht naar zich toe zuigt. Wat een techniek, wat een power ook. Als iemand als jochie al zo goed is, hoe zal hij dan wel niet over een jaar of tien klinken?

Blinddoektest

De Boy Edgar Prijs krijgt Blom uit handen van Wilfried de Jong. Die speelt met de laureaat ook een blinddoektest: zeven geluidsfragmenten van collega-saxofonisten, allemaal tenoren, raad maar wie het zijn. Blom herkent veel, maar kan – typische vijftigerskwaal – telkens niet op de bijbehorende naam komen.

Na zes fragmenten, een tikje benauwd: “Ik heb er nog niet één echt goed, hè?” De Jong, tegen de zaal: “Kunnen we die prijs nog intrekken?”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden