Sault beheerst zo ongeveer elke zwarte muziekstijl van de afgelopen vier decennia

Sault - Untitled (Rise)

Wie op internet zoekt naar informatie over Sault, wordt door Google vooralsnog de kant van zonnig Zuid-Frankrijk opgestuurd. Maar met de gelijknamige plaats in de Vaucluse heeft het Engelse Sault niets van doen. We hebben het hier over een geheimzinnig Londens muziekcollectief met een opmerkelijke productiviteit.

Vorig jaar verschenen al twee albums van de groep. Dit jaar zijn er het er alweer twee: al drie maanden na Untitled (Black is) verschijnt nu Untitled (Rise). Stond er bij dat vorige album nog een gebalde zwarte vuist op de hoes, dit keer zien we twee zwarte handen met de palmen devoot tegen elkaar. Maar meer dan die hoes doet vermoeden is de muziek van Sault dit keer gericht op de dansvloer.

Dat betekent lekker veel house en ook disco, maar het collectief waarvan we weten dat het wordt geleid door producer Inflo (die werkte met Michael Kiwanuka, Little Simz en Jungle), beheerst zo ongeveer elke zwarte muziekstijl van de afgelopen vier decennia: slicke R&B, zwoele soul en opzwepende afro: het komt allemaal voorbij op een plaat met echte, maar wel toegankelijke undergroundmuziek.

Sault doet denken aan Soul II Soul, het eveneens Britse muziekcollectief uit de late jaren tachtig, vroege jaren negentig. Ook Sault maakt dancemuziek die behalve de benen ook de hersenen aan het werk zet. Black Lives Matter, ook hier. In het afsluitende, ontroerende Little Boy blikt een moeder vooruit op het gesprek dat ze ooit met haar zoon zal hebben over ‘the boys in blue’.

Sault

Untitled (Rise)

(Forever Living Originals)