Plus

Sander Schimmelpenninck: 'Ik ben een hopeloze millennial'

Sander Schimmelpenninck, hoofdredacteur van Quote, heeft bewondering voor succes, maar schuwt ook het moraliserende vingertje niet. 'Als rijke mensen niet delen, komen arme mensen het halen.'

Sander Schimmel­penninck: 'Ik ben een hopeloze millennial, ik kloot maar wat aan.'Beeld Martin Dijkstra

Salonsocialist. Zo wordt de nieuwe hoofdredacteur van Quote weleens genoemd. "Een onzinverwijt natuurlijk," zegt Sander Schimmelpenninck (32) lachend. "Maar ik ben wel een stuk moraliserender dan mijn voorgangers."

Niet dat hij afgunstig is tegenover mensen die veel geld verdienen. Integendeel zelfs. "Ik hou van ondernemers, van positieve mensen, mensen met succes."

Meer dan een cijfer
De definitie van succes is bij Quote wel veranderd sinds Jort Kelder er tien jaar geleden, vlak voor het uitbreken van de crisis, vertrok. "Een dikke boot in Saint-Tropez is nog steeds leuk, maar maakt de eigenaar niet automatisch een koning. Quote moet schrijven met bewondering waar die verdiend is en een spiegel voorhouden waar dat nodig is," vindt Schimmelpenninck.

Het typische Quotetoontje ('koning') is gebleven, net als de jaarlijkse lijst van rijkste Nederlander, maar de boodschap verschilt. Het 'greed is good'-adagium geldt niet meer op de redactie aan het Singel. Schimmelpenninck spreekt zelfs vol lof over Thomas Piketty, de Franse econoom die pleit voor een eerlijkere verdeling van kapitaal.

"De Quote 500 bewijst het gelijk van Piketty: het vermogen van de rijkste mensen groeit harder dan dat van de rest van Nederland. Een klein groepje mensen krijgt een steeds groter deel van de taart en dat maakt ons blad alleen maar relevanter. Geld is meer dan een cijfer, het betekent macht en invloed. Wij leggen dat bloot. De Quote 500 is het langstlopende onderzoeksjournalistieke project van Nederland."

Plat geldblaadje
Een half jaar is hij nu hoofdredacteur van het 'bijtertje onder de zakenbladen'. Dat was geen voor de hand liggende stap. "Ik ben een hopeloze millennial, ik kloot maar wat aan," zegt hij over zijn eigen carrière.

Ga maar na: hij werkte als advocaat op de Zuidas, begon met jeugdvriend en X-factor-winnaar Jaap Reesema een pizzeria in De Pijp en de Foodhallen en stapte in een vastgoedbedrijfje in Kroatië. Maar de journalistiek trok. Toen iemand hem aanraadde voor Quote te gaan schrijven, had hij zijn bedenkingen. "Ik las het niet en vond het eigenlijk maar een plat geldblaadje."

Een verkeerde inschatting, zo bleek. Nog geen drie jaar later is hij er de baas. Quote moet zichzelf opnieuw uitvinden. "De bladenmarkt is moeizaam. We hebben 18.000 abonnees, maar de losse verkoop staat onder druk. De groei zit online: de site trekt 1 miljoen bezoekers per maand en op Facebook groeien we als kool.

Quote zoekt naar nieuwe manieren om geld te verdienen. Woensdag organiseren we voor het eerst een sprekersevenement in het DeLaMar Theater, met mensen uit de Quote 500 en de juniorlijst van de 100 rijkste Nederlanders onder de 40 jaar. Bijna uitverkocht."

Er zijn wekelijks congressen en motivatie­dagen voor ondernemers, hoe vertaal je dat typische tongue-in-cheek-Quotegevoel op zo'n dag?
"Quote staat voor ondernemerschap, maar ook voor humor, voor niet moeilijk doen, voor een beetje relaxed doen. Dat moet terugkomen in het evenement. Het Financieele Dagblad is zakelijk en gedetailleerd, maar ook oersaai. Bij ons is het luchtiger, scherper, leuker. Dat past bij ondernemers, dat zijn doorgaans vrolijke lui, geen zware intellectuelen."

"Quote heeft een eigen toontje dat aansluit bij onze doelgroep. Jort heeft dat er 20 jaar geleden ingerost; daarvoor was Quote een tamelijk braaf en saai blad. Het toontje evolueert wel en je moet het ook niet overdrijven. Er is een dunne lijn tussen leuk jargon en flauwheid. Als je een advocaat in een artikel vijf keer 'befje' noemt, wordt het irritant."

U wilt Quote weer spraakmakend maken. De laatste grote rel ging over het vermeende cocaïnegebruik van Wendy van Dijk.
"Daar was ik niet blij mee. Dat soort Hilversumse roddels horen niet thuis bij Quote, maar bij bladen als Story en Privé. Wendy van Dijk is niet onze wereld, en of ze nou wel of geen coke gebruikt, is ook niet bijster interessant. Bovendien konden we het niet bewijzen. Dit is niet het soort journalistiek waarmee Quote moet willen scoren."

Waarom willen mensen lezen over rijken?
"Quote gaat over succes, vermogen en rijkdom, maar ook over carrière en ondernemerschap; dat vind ik belangrijk. Quote wordt gelezen door mensen die al succesvol zijn, maar ook mensen die succes nastreven. Daarom vind ik die lijst van jonge miljonairs ook zo leuk: allemaal optimistische, hardwerkende en enthousiaste ondernemers."

Die lijsten zijn niet onomstreden.
"Ik zat laatst bij Pauw en toen begon Gordon er weer over te zeuren. Dat de Quote 500 een naslagwerk voor criminelen zou zijn. Zo'n vermoeiend en achterhaald kletsverhaal. Alles wat wij publiceren, is binnen een paar muisklikken te vinden. Op Google Maps kun je zien hoe iedereen woont, jaarverslagen zijn gewoon op te vragen. Wij bundelen die informatie."

"Zo'n Gordon, dat is nou iemand bij wie wordt ingebroken. Hij is een proleet, iemand die met een dikke auto door de P.C. Hooftstraat rijdt, protserige spullen koopt en als artiest waarschijnlijk een dik pak geld onder zijn kussen heeft liggen. De meeste Quote 500-leden zijn sobere mensen, al hun geld zit in bedrijven."

Noemt u mensen in uw blad ook proleten?
"Als het proleten zijn wel. Quote moet kritisch blijven: we mogen best een mening hebben over iemand die chic rijk of proleterig rijk is. Het fijne aan ondernemers is dat ze gevoel voor humor hebben. Over nieuw geld kun je grapjes maken omdat ze zo overdreven doen en smakeloos zijn, over oud geld omdat ze zo conservatief zijn en bang afwachten tot het dak van hun buitenplaats instort."

U bent graaf en hoort dus bij de laatste groep.
"Ik kom uit een familie met veel geschiedenis. Oud geld, ja. Maar ooit waren ook de Schimmelpenninckjes nouveau riche. Mijn voorvaderen werden rijk met verkoop van wijn en paradeerden misschien ook wel in een glimmende koets door Deventer met een foute vrouw naast zich."

U zult vaak naar feestjes moeten waar de nouveau riche samenkomt. Voelt u zich thuis op de Haringparty in het Hilton?
"Nee, maar ik kan er wel van genieten. Het zijn vrolijke mensen, en voor mijn netwerk is het goed als ik er ben. Maar het is niet wat ik het leukste vind aan mijn werk."

Wat vindt u leuk aan uw werk?
"Dat er nu twee Marokkaans-Nederlandse jongens in de lijst van jonge miljonairs staan, rijk geworden in het vastgoed. En een Ali Niknam, een jongen van 35 met Canadees-Iraanse roots die internetbank Bunq heeft opgericht. Quote is meer dan het clubblaadje voor de rijken, het is een blad voor mensen die er wat van willen maken, ongeacht waar ze vandaan komen."

Wat ziet u in Piketty?
"De geschiedenis leert ons dat als rijke mensen niet delen de arme mensen het komen halen. Het kapitalisme waar ik zo van hou, kan alleen bestaan als iedereen toegang heeft tot kapitaal. Hoe schever de verhoudingen tussen arm en rijk, hoe belangrijker het wordt om toegang te hebben tot privévermogen."

"In Nederland kijken we enorm op tegen de start-upscene in de Verenigde Staten, maar al die grote techbedrijven, van Facebook tot Snapchat, zijn opgericht door jongens uit zeer rijke families. Dat zijn echt geen schattige Alexander Klöppingjes met capuchontruien. Ik heb een best dogmatisch idee van geld verdienen. Mensen die iets creëren en iets toevoegen, zijn de ondernemers die ik mooi vind. Dat geldt niet voor mensen die alleen maar graaien."

Hoe beoordeelt u de deal van de opgestapte VVD-voorzitter Henry Keizer?
"Iedereen heeft zijn eigen morele kompas. Genoeg mensen zullen vinden dat het kopen van die crematoria een prima deal was, maar er zijn er ook genoeg die zeggen dat het niet kan. Het is denk ik wel duidelijk waar ik sta."

Wilt u rijk worden?
"Ik vind geld niet zo belangrijk."

Dat is een tamelijk elitair standpunt. U kunt het zich veroorloven geld niet belangrijk te vinden.
"Je hebt geld en je hebt geld. Natuurlijk ben ik ambitieus en ik wil goed beloond worden voor wat ik doe, maar zo rijk worden als de mensen in de Quote 500 hoeft niet. Ik mis de discipline voor dat monomane ondernemen.

'Baudet had als student lid moeten worden van het corps. Dan was hij af en toe gecorrigeerd'Beeld Martin Dijkstra

Wat drijft hen?
"De meesten ontdekken dat ze ergens heel erg goed in zijn en ontlenen daar ook status aan. Veel mannen halen veel energie uit boven op de apenrots staan. Het is een oerdrift."

Vrouwen hebben die drift niet?
"Minder. Zeker in Nederland doen vrouwen het dramatisch: de arbeidsparticipatie is bedroevend en ook het ondernemerschap onder Nederlandse vrouwen is zeer matig. Ik zou graag meer succesvolle vrouwen in ons blad hebben, maar Nederlandse vrouwen zijn gewoon een stuk minder ambitieus dan mannen."

U klinkt opeens als Thierry Baudet.
(lacht) "Baudet vliegt weleens uit de bocht, maar op dit punt heeft hij gewoon gelijk. Sowieso heeft Thierry best een paar goede ideeën, maar hij mist bedding. Hij is typisch iemand die als student lid had moeten worden van het corps. Dan was hij af en toe gecorrigeerd en was hem geleerd soms wat rustiger aan te doen."

Opgebiecht

Leermeester "In mijn huidige baan heb ik die niet, maar ik kijk wel naar andere hoofdredacteuren. Tom Kellerhuis bijvoorbeeld, hij maakt met een kleine redactie HP/De Tijd, dat doet hij heel slim."

De beste uit het vak "Linda is natuurlijk de grote ster onder de bladen. Superknap wat zij doen. De filmpjes op hun site hebben meer kijkers dan veel televisiezenders."

De slechtste uit het vak "Dat durf ik echt niet te zeggen."

Het beste advies ooit gekregen "Uitspreken wat je ambities zijn. Ik riep al zeker een halfjaar dat ik hoofdredacteur van Quote wilde worden."

Het slechtste advies "Maak je advocatenstage nou maar af."

CV

Geboren 26 juni 1984, Diepenheim
Opleiding rechten, Erasmus Universiteit
Loopbaan
2009-2012: advocaat, Houthoff ­Buruma
2012-2016: eigenaar Pink Flamingo Pizza
2013: journalist Quote
2016: hoofdredacteur Quote

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden