Sander Hoogendoorn: 'Luistercijfers boeien mij niet zo'

Met Sanders Vriendenteam is Sander Hoogendoorn (30) sinds twee maanden te horen op 3FM in de vroege ochtend - het tijdslot waarin Edwin Evers en Giel Beelen hun reputatie opbouwden. 'Bij mij zul je geen strippers de studio horen bestormen.'

Sander Hoogendoorn: 'Ik ben geen type om stunts uit te halen voor een kop in de krant.' Beeld Ivo van der Bent

In zijn programma ondervraagt Sander Hoogendoorn deze ochtend een burn-outdeskundige. Om te beginnen deelt de radiomaker zijn eigen ervaringen met het onderwerp: twee jaar geleden moest hij zelf 'even een stapje terugdoen' en momenteel is zijn vriendin overspannen thuis.

Of eigenlijk: daar is ze vertrokken om in de woning van vakantie vierende vrienden in alle rust te herstellen. Even weg van haar vriend met zijn afwijkende dag-en-nachtritme.

Waarom vertelt u dat soort persoonlijke dingen op de radio?
"Ik vind het belangrijk bij de actualiteit ook iets van mezelf te laten zien. Dat luisteraars me leren kennen, weten dat ik ook mijn ups en downs heb, schept een band. De show heet niet voor niets Sanders Vriendenteam."

Wat gebeurde er twee jaar geleden?
"Het begon leuk: ik was lekker met radio bezig, had net mijn avondprogramma op 3FM en vond alles spannend. Iets te laat merkte ik hoe ál mijn tijd in die show ging zitten. Ik was alleen maar bezig met de vraag: hoe krijg ik het leuker? Hoe ontdek ik nog meer nieuwe muziek? Zie ik wel alle juiste concerten? Hoe leuk ook, het blijft wel werk. Ik schoot op slot. In plaats van meer kwam er juist veel minder creativiteit."

U was 28. Hoe keek u naar uzelf?
"Ik dacht: man, wat ben jij aan het aanstellen! Je bent nog hartstikke jong en hebt alles wat je hartje begeert: een leuke vriendin, een huis en een tof radioprogramma met goed toekomstperspectief. Hoe kan dat nou niet genoeg zijn?"

De ochtendshow die u nu maakt, lijkt me nog iets stressvoller. Hoe pakt u dat aan?
"Ik ben hartstikke hard bezig de show te laten slagen, maar neem ook bewust afstand, ga 's middags leuke dingen doen. Juist in die momenten doe ik inspiratie op, merk ik. Die houding heeft me het plezier in het radiomaken en in de rest van mijn leven teruggegeven."

Legde u uzelf die druk ook op vanwege de gespannen sfeer die door de dalende luistercijfers rond 3FM hing?
"Voor andere collega's lag het anders, maar ik heb die druk nooit gevoeld. Luistercijfers boeien me niet zo. Ik ben niet van de marketing, maar gewoon een jochie dat plaatjes draait."

Uw voorganger Domien Verschuuren beleefde dat anders. Hij trok zich de kritiek aan en bleef begin dit jaar een week thuis.
"Ik kon me daar best iets bij voorstellen, maar ben gewoon niet zo'n persoon. Vergelijk het met het Nederlands elftal. Als die gasten de hele tijd denken dat het niet goed gaat, wordt het sowieso niets. Ze moeten gewoon lekker voetballen alsof ze op een pleintje staan."

Dat lijkt me niet eenvoudig als de berichten over dalende marktaandelen blijven langskomen.
"Ik vermijd dat nieuws zoveel mogelijk. Tuurlijk weet ik dat er op Twitter snel kritiek staat. Maar me daar zorgen over maken, maakt me juist een slechtere diskjockey."

De 3FM-ochtendshow ligt met illustere voorgangers als Edwin Evers en Giel Beelen wel onder een vergrootglas.
"Tja, als ik de hele tijd denk aan wat de groten van radioland voor mij deden, maak ik mezelf ook gek. Ik probeer me in te beelden dat ik op mijn zoldertje zit met het mengpaneel van mijn opa, die werkte bij de Delftse radioziekenomroep. Op dat apparaat kon ik een pick-up en een discman aansluiten. Met mijn vriendjes luisterden we liedjes en bedachten we vervolgens welke muziek de anderen leuk zouden vinden. Die sfeer wil ik nu met mijn Vriendenteam terughalen."

Beeld Ivo van der Bent

Waar droomde u op die zolderkamer van?
"Het dromen begon pas later. Toen ik een jaar of 18, 19 was, werkte ik in de bezorging bij een supermarkt. Vroeg in de ochtend reed ik met een busje rond met brood en melk. Dan zapte ik op de autoradio langs de ochtendshows. Te gek, dacht ik. Die gasten zitten gewoon met elkaar te lullen, nemen het nieuws door en draaien lekkere muziek. Toen was het zaadje geplant."

Giel Beelen deelde net als u persoonlijke dingen op de radio. Zo vertelde hij in tranen dat zijn relatie was stukgelopen. Zou u dat ook doen?
"Dat weet ik niet. Ik had bij Giel ook weleens het gevoel dat hij heel goed wist wat het gevolg was van dat soort bekentenissen."

Het was effectbejag?
"Hij zal het ongetwijfeld kut hebben gevonden dat z'n relatie uitging, maar hij wist wat er zou gebeuren als hij er een momentje van zou maken. Dankzij dat soort dingen stond hij elke maand in de krant."

Hij beledigde ook mensen, noemde Mein Kampf het indrukwekkendste boek dat hij ooit las en liet zich live oraal bevredigen door een prostituee. Ook niet uw stijl?
"Die acties zijn zijn erfenis, ja. Maar nee, het is niets voor mij. Ik ben geen type om stunts uit te halen voor een kop in de krant. Ik wil gewoon dat mensen een leuk programma horen."

Beelen stond niet alleen in de krant, hij stond ook vaak op 1 in de klassementen met luistercijfers.
"Begrijp me niet verkeerd: het paste goed bij hem. Mij zou het niet helpen. Mensen horen meteen als je iets doet wat niet echt is. Mijn sterke punt is dat je zeker weet: Sander meent wat hij zegt. Hij draait geen liedjes omdat ze handig zijn, maar omdat hij ze echt mooi vindt."

Is dat wel voldoende voor een ochtendshow? U bevindt zich op een speelveld dat niet eerder zo veel concurrentie kende.
"Er is veel te kiezen, ja. En ik vermoed dat veel zenders goed nadenken hoe ze toch kunnen opvallen. Dan zie ik ze bijna brainstormen: 'Kom, we laten een stripper de studio bestormen als er een artiest optreedt.' Prima als Frank Dane en Giel Beelen dat doen. Is ook toffe radio. Maar dat soort grappen uithalen zou voor mij onnatuurlijk voelen."

U zei bij uw aantreden: 'Mijn ochtendshow moet cult worden.' Hoe pakt u dat dan aan?
"Ik wil het gewoon houden bij het gevoel van Sander, zijn vrienden en de liedjes die hij heeft meegenomen. Ik wil dat wie op maandagochtend de radio aanzet en geen zin heeft in zijn werkdag, toch denkt: ik ben in elk geval samen met mijn vrienden. Met Sander in de studio, maar ook met de andere luisteraars. Zeker in de vroege ochtend is het fijn om met een clubje tegen de rest van de wereld te zijn."

CV

Geboren 9 maart 1988, Delft
Opleiding Christelijk Lyceum Delft, Music management
Loopbaan
2006: Radiozorgomroep Delft
2006-2011: Stadsradio Delft, KX Radio
2011: 3FM; Marconi Award voor aanstormend talent
2012-2016: CroisSanderShow, Sanderdaynight, Freaknacht, That's Live
2016-2018: Sander
2018: Sanders vriendenteam

"Het moet vooral echt zijn wat we doen. Bij mij hoor je geen platte hits die alleen als aankleding dienen. Dat is nog steeds de kracht van radio ten opzichte van bijvoorbeeld Spotify: het is geen algoritme, maar een mens die de muziek voor je heeft uitgezocht. Dat hoor je."

Voor wie maakt u radio? Heeft u een ijkpersoon?
"Ik houd altijd een 25-jarige in gedachten. Kan een man of een vrouw zijn. Iemand die nog studeert of net een baan heeft. Of misschien net op zichzelf is gaan wonen. Als je 25 bent, kan alles nog."

Is daarmee 3FM voor u geen jongerenzender meer?
"Tieners zijn volgens mij nooit de doelgroep geweest. Het is 15 tot 35 jaar waarvoor we radio maken. Maar een veertigplusser die van nieuwe muziek houdt en af en toe een concertje pakt is ook hartstikke onze doelgroep. Het gaat om mensen die zich jong voelen en graag nieuwe dingen ontdekken. Dat onderscheidt ons van andere stations."

Want hun luisteraars ontdekken niet graag nieuwe dingen?
"Een fan van Radio 2 gaat voor het comfort, lijkt me. Zo van 'O ja, de Eagles!' Of: 'Lekker weer Top 2000'. Achteroverleunen met het gezinnetje op de bank. Dat is 3FM niet."

U zei eerder: 'Over een jaar kijken we bij 3FM lachend op deze periode terug en zeggen we: daar zijn we toch maar mooi uitgekomen.'
"Daar sta ik nog helemaal achter. Ik ga geen voorspellingen doen over percentages, maar er gaan zeker weer meer mensen luisteren. Belangrijker: we doen weer iets waar we ons heel goed bij voelen. Dat laatste merk je nu al: de jonge, nieuwe dj's zijn misschien onervaren of onbekend, maar zitten wel op de juiste plek."

"We bevonden ons de afgelopen jaren gewoon in een overgangsfase. De oude garde vertrok, een nieuwe kwam ervoor in de plaats. Die realiseert zich nu: het gaat misschien even wat minder met het station, maar dit is wel het moment mijn stempel erop te drukken. Voor de luisteraars geldt hetzelfde: dit zijn early adopters die het station weer horen opstaan. Tien jaar geleden dachten de luisteraars waarschijnlijk ook: wat gaan die gasten in godsnaam in dat Glazen Huis doen? Ik hoop dat we nu weer in die fase zitten: dat we weer gaan opbouwen."

U was in december de laatste bewoner van het Glazen Huis. 3FM stopt ermee. Had u het gevoel dat u in een versleten formule zat?
"Wel een beetje, ja. Het was toch het glazen huis van Giel, Gerard en Coen & Sander. Ik voelde me er te gast. Ik ben blij dat ik er nog deel van ben geweest, maar nog blijer dat we iets nieuws gaan doen met Serious Request. Ik hoop op diezelfde energie van het eerste Glazen Huis in Utrecht. We wandelen straks in drie duo's door Nederland. Wat er precies gaat gebeuren, weten we zelf ook niet. Dat maakt het juist zo spannend. Misschien halen we minder geld op, maar hebben we wel de basis gelegd voor de komende jaren."

Zijn er over een paar jaar nog wel twintigers die naar de radio luisteren?
"Dat denk ik wel, hoor. Misschien is 3FM niet alleen maar lineair in de ether, maar ook te beluisteren als podcast of via filmpjes op YouTube. Misschien doet on demand zijn intrede. Ik zie het wel voor me: een appje waarmee je zelf je dj en de muziek die je leuk vindt kiest. Maar dan wel het nieuws van de dag en de verkeersinformatie erbij. Heb je geen auto, dan vink je het filenieuws gewoon weer uit. Power to the people, mooi toch?"

"Ik denk wel dat het livegevoel van onze programma's nog lang overeind blijft. Vergelijk het met voetbalwedstrijden. Die beginnen gewoon om kwart voor negen en dan zet je de televisie aan. Die timing blijft ook voor de radio belangrijk, maar daaromheen zijn duizenden dingen te verzinnen. Zeker met zo'n jonge ploeg radiomakers als de onze."

Leermeester
"Rob Stenders en Fred Siebelink waren de eersten die iets in mij hoorden. Ze gaven me een paar uurtjes op zondagmiddag bij KX-radio. Het was het eerste moment dat ik dacht: het zou wel eens kunnen lukken. Ze leerden me mijn persoonlijke antenne te gebruiken. Niet uitgaan van wat mensen willen horen, maar luisteren naar je eigen gevoel. Stenders is daar zelf het ultieme voorbeeld van."

De beste uit het vak
"Timur Perlin. Als je naar hem luistert, denk je: dit verzint hij ter plekke. Het klinkt zo spontaan! Maar er is fucking goed over nagedacht. Ken je het fragment waarbij hij die luisteraar die tientallen scheldberichtjes stuurde live opbelde? Briljante radio. Van de opsomming van al die klachten tot en met de reactie van die boze luisteraar: 'Hoe het gaat? Nou, ik mag niet mopperen.' Classic."

De slechtste uit het vak
"Dat kun je niet vragen! Maar oké, ik hoor sommige mensen op de radio van wie ik denk: je zit er alleen nog maar omdat het nu eenmaal je beroep is en omdat je het ooit zo goed hebt gedaan. Ga iets doen waar nú je hart ligt, denk ik dan. Of ik Jeroen van Inkel bedoel? Dat zijn jouw woorden."

Het beste advies gegeven
"Dat het leven niet draait om consumeren, maar om creëren. Rapper Sticks zette dat op zijn Instagram. Even eenvoudig als bruikbaar. Je kunt het op je hele leven toepassen. Van je relatie tot de manier waarop je met huisvuil omgaat."

Het slechtste advies
"Eigenlijk kwam dat van mijn ouders. Toch ben ik ben heel dat ze het hebben gegeven: doe een degelijke opleiding en zoek een baan met zekerheid. Daar kon ik me vervolgens mooi tegen afzetten. Ik ben een echte millennial en dacht: ja dahag, ik ga mijn eigen leven wel vormgeven. De sky is the limit."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden