PlusAlbumrecensie

Salvador Sobral heeft de soberheid losgelaten

null Beeld

Zijn naam viel afgelopen maand weer veelvuldig. De Portugese zanger Salvador Sobral kreeg in de Italiaanse rockband Måneskin opvolging als laatste Songfestivalwinnaar die zong in zijn eigen taal. Sobral werd echter vooral genoemd in relatie tot Barbara Pravi, de Franse zangeres die bijna het festival won met een klein chanson, gebracht met de meest minimalistische act op het podium van Rotterdam.

Exact met die benadering won Sobral vijf jaar geleden het Eurovisie-festijn met het jazzy Amar pelois dois (Liefde voor twee). Sobral was een atypische winnaar, die af en toe verdwaald leek op het festival en openlijk afgaf op deelnemers die naar zijn zin te veel inzetten op de showkant van hun optreden.

Na zijn zege weigerde Sobral te teren op zijn Eurovisiesucces. Hij maakte liever nieuwe muziek. Zijn album Paris, Lisboa – dat ingetogen jazz bevatte – reikte echter niet over de landsgrenzen. De opvolger heet Bpm en is iets minder sober getoonzet en zelfs af en toe lenteachtig wanneer Sobral (31) bossanova aan zijn jazz toevoegt.

Op het lichtvoetige That old waltz waagt hij zich verdienstelijk aan het Engels. Fui ver meu amor (Ik ging naar mijn liefde toe) is een fijngevoelig liefdeslied dat herinneringen oproept aan de manier waarop Sobral Europa kortstondig in zijn ban kreeg.

JAZZ

Salvador Sobral
BPM
(Warner Music)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden