Plus

Salle Privée: Nederlands mannenmerk in de maak

Modeman Patrick Munsters wil met Salle Privée mannen verleiden met luxe hedendaagse klassiekers. 'Overbodige details moeten eraan geloven.'

Patrick Munster, de oprichter van het bekende label Scotch & Soda, komt met een nieuw label: Salle Privée Beeld Alek

Slechts anderhalf jaar nadat de eerste ideeën voor het merk opborrelden, wordt het al verkocht bij luxe e-tailer Mrporter.com. En dat is knap in een overvolle markt. Mooie positionering ook, in de categorie Tom Ford en Berluti. "Al zijn wij qua silhouetten en communicatie moderner dan veel traditionele Italiaanse bedrijven," zegt Patrick Munsters (53) in het Conservatorium Hotel.

Met zijn donkerblauwe chino, coltrui in dezelfde kleur, gouden bril van Mykita voor Maison Margiela en schoenen waar in Italië een dag door één persoon aan is gewerkt, is hij het voorbeeld van de man met een 'modernist sensibility', zoals hij zijn doelgroep omschrijft: bankiers, advocaten, architecten, galeriehouders, kunstenaars en creatieve ondernemers. Mannen die veel reizen, van kwaliteit houden, qua smaak een minimalistische inslag hebben, en 's ochtends blind een greep in hun garderobekast willen kunnen doen.

Geen opruiming
Het idee achter Salle Privée is het streven naar de perfecte garderobe. Als het aan Munsters ligt, hoeven mannen zichzelf niet meer te kwellen met urenlang winkelen, en zes maanden later weer. Hij denkt niet meer in seizoenen. Zijn merk bestaat uit één permanente serie 'hedendaagse, iconische essentials', waaraan hij blijft sleutelen om ze te perfectioneren. Aan uitverkoop doet hij ook niet. "Ik werk met basiskleuren: donkerblauw, zwart, wit en kaki. Waarom zou ik een wit overhemd na een half jaar opruimen? Ik wil nauw met retailers samenwerken. Producten die bij een winkel blijven hangen gaan terug naar het distributiecentrum, om van daaruit weer elders te worden ingezet."

Zo kan het zijn dat een chino in een zwaardere stof beter verkoopt in Scandinavië dan in Italië. Dat uitvogelen, daar kijkt Munsters naar uit. Hij is er nog lang niet, hij is net begonnen, zegt hij. Er is één winkel, in de Cornelis Schuytstraat in Amsterdam. Vanuit een kantoor op de Zuidas wordt de komende jaren gewerkt aan het bouwen van een team. Uiteindelijk moet het merk in tweehonderd grote steden worden verkocht.

Aan Munsters eigen garderobe is al dertig jaar weinig veranderd. "Mijn kast hangt nog steeds erg vol met hetzelfde. Ik vind het fijn om twintig witte hemden te hebben, vijf lichtblauwe en zes blauwe chino's, hoef ik dáár niet meer over na te denken, dat geeft rust. Als ik iets moois vind, koop ik er altijd meteen twee stuks van. Gelukkig, want deze bril heb ik alweer laten vallen."

Geesteskind
Zijn fijnzinnige modegevoel komt uiteraard niet uit de lucht vallen. Munsters is al 25 jaar werkzaam als ontwerper en was een van de mannen achter het grote succes van Scotch & Soda. En tevens de man achter Marie-Stella-Maris bronwater, haar- en lichaamsverzorging en geuren. Nu stort hij zich volledig op zijn nieuwste geesteskind.

Hij neemt daarbij zichzelf als uitgangspunt. "Ik maak niets nieuws en juist dat is nieuw in de modewereld. Ik kies wel voor een moderner silhouet, overbodige details moeten eraan geloven. Neem de double breasted coat. Ik heb er in mijn leven zeker twaalf van gekocht en uitgedacht wat ik nou aan de ene wel en aan de andere niet mooi vond. Daardoor heb ik nu het borstzakje weggelaten, het silhouet veranderd en 'm net wat stijver gemaakt, waardoor hij ook heel mooi valt als je hem open draagt."

Salle Privée Beeld Het Parool

Wat was er mis met dat borstzakje? "Het heeft geen nut. Tenminste, er zijn wel mensen die er een pochet induwen, maar dat gaat dan natuurlijk net mis. En ik hou van balans en symmetrie in kleding, met een pochet heb ik niets. Net als met bomberjacks, ook als ik daar morgen honderdduizend van kan verkopen, ga ik ze niet maken; het is geen Salle Privée. Ik ben niet de vent die in bomberjacks loopt, dan zie ik er niet uit."

Sinds september heeft het merk een showroom in de Via Amadei in Milaan in een zeventiende-eeuws palazzo. "Boven zit Pucci, wij beneden." Voor het interieur werkte hij samen designer Sabine Marcelis uit Rotterdam. Inkopers die er komen zijn laaiend enthousiast. Om het merk meer bekendheid te geven wordt er gewerkt met 'ambassadeurs'. Zo werd fotograaf en regisseur Anton Corbijn geïnterviewd voor de site. Net als Martin Gjesing van creative agency Moon in Kopenhagen. Met zijn cowboylaarzen en vele tatoeages - God op de ene, Satan gespeld op de vingers van de andere hand - heeft hij weer een geheel andere stijl dan Corbijn. "Maar beiden zijn succesvol en authentiek."

Te gekke zwembroek
Net als Munsters, vader van drie kinderen en de trotse bezitter van een gouden Maserati uit 1968, ("Door de fabriek geleverd met Heinekengroene leren bekleding"). Hij is een doorgewinterd reiziger. "Ik heb een Hermèstas waarin ik ondergoed, iets blauws en nog iets blauws prop. Wat hij draagt met kerst? "Dan ben ik met vakantie en ik heb een te gekke zwembroek, zonder stiksels, heel simpel. Ook maar in één kleur: donkerblauw. Keuze nul." Is er geen druk van retailers voor meer keuze? "Tot nu toe niet, maar als ik daar te veel aan toegeef, help ik mijn eigen concept om zeep."

Fiona Hering is modejournalist bij Vogue Nederland en RTL Boulevard. Wekelijks deelt ze haar visie op mode.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden