Nieuws

S10 naar Turijn met liefdesbrief aan haar eigen verdriet

‘De Diepte’ is de titel van de Nederlandse inzending voor het Songfestival in Turijn. Zangeres S10 zet in op een stemmige ballad vol hartzeer en een galmend refrein.

Het Parool
S10 Beeld AvroTros/Thijs Jansen
S10Beeld AvroTros/Thijs Jansen

In tranen nam zangeres S10 donderdagochtend de staande ovatie van bioscoopzaal Tuschinski in ontvangst. De première van haar Eurovisielied, gehouden in gezelschap van familie, vrienden én fans, bracht haar even terug naar de plek waar de emotie huist die aan de basis ligt van het liedje, vertelde ze. De diepte dus. Want Nederland gaat met een regelrecht gebrokenhartenlied naar Songfestival in Turijn.

Het nummer klinkt alsof het is opgetekend in een van de diepe crises die zangeres Stien den Hollander (21) doormaakte. Ze zong eerder openhartig over haar mentale nood op haar ep’s Antipsychotica en Lithium, die ze vernoemde naar de medicijnen die ze in die periode van depressie gebruikte.

“Een liefdesbrief aan mijn eigen verdriet,” noemt de zangeres haar inzending. “Ik ben zo trots, ik doe het voor die Stien van toen en voor alle andere mensen die op die plek zijn geweest. Dat raakte me nu ik hier sta: het kan dus gewoon goed komen.”

Universele boodschap

De AVROTROS verraste met zijn keuze voor S10, die de alternatieve zijde van het Nederlandse popspectrum vertegenwoordigt. Uit ruim 400 liedjes koos de omroep voor ‘De Diepte’. De interesse van de artiesten voor het festival lijkt ondanks het tegenvallende resultaat van Jeangu Macrooy van vorig jaar in de lift te zitten.

Het Songfestival vindt straks vermoedelijk plaats onder het dreigende gesternte van een oorlog op het continent. Rusland, bij Nederland ingedeeld in de eerste halve finale op 10 mei, mag in elk geval niet meer meedoen. S10 sloot zich de afgelopen week publiekelijk aan bij een verzoek van de AVROTROS om Rusland uit te sluiten. “Ik word verdrietig en bang van de situatie,” zei de zangeres donderdag. “Ik durf amper meer naar het nieuws te kijken. Mijn hart gaat uit naar de mensen daar.”

S10’s keuze om voor het eerst sinds Sienekes beruchte ‘Shalalie’ uit 2010 weer in het Nederlands te zingen, hoeft volgens de zangeres zeker niet nadelig uit te werken. “De boodschap van het nummer is universeel. Iedereen maakt in zijn leven verdrietige dingen mee. Daar hoef je je niet voor te schamen. Je moet het omarmen.”

Ruwe actualiteit

Het refrein van ‘De Diepte’ bevat weinig taal en vooral veel meezingbare klanken. Slim bedacht om de onverstaanbaarheid tegen te gaan, lijkt het. Maar volgens S10 is het niet bewust gedaan. “Ik maak mijn liedjes altijd zo. Boven de beats zing ik een melodie in losse klanken. Ik maak er daarna tekst op, maar vond na een paar keer luisteren dat dit nummer die woorden helemaal niet nodig had.”

Vergis je niet: S10 gaat naar Turijn voor de winst: “Ik ben competitief ingesteld.” Ze krijgt op die missie hulp van een creatief team onder leiding van regisseur Marnix Kaart, die afgelopen jaar de tv-uitzendingen vanuit Ahoy overzag. Ook Wouter van Ransbeek is in het team opgenomen. De voormalig creatief directeur van toneelgezelschap ITA zal ongetwijfeld voor theatraal vuurwerk zorgen, maar over de act wilde S10 in Tuschinski nog weinig vertellen.

Momenteel staat Oekraïne torenhoog bovenaan bij de bookmakers. Het zou uiteraard een plaatje zijn: het Kalush Orchestra naar nummer 1 geknuffeld door Oekraïnes Europese vrienden. Maar de vraag is of de band in mei werkelijk zal aantreden. Enkele groepsleden lieten zich afgelopen week in legeruniform filmen op hun eigen Instagramkanaal. De kans dat de ruwe actualiteit de Eurovisie-idylle doorkruist lijkt met de dag groter te worden.

Jammer dat S10 de rauwe randjes van haar sound afvijlde

Oh mijn lief wat moet ik nou?/Ik zit diep en ik wil jou niet laten gaan. Het zou het refrein van een onvervalste smartlap kunnen zijn, maar zangeres S10 gaat er – ondersteund door een door cleane beat, een akoestische gitaar en een flinke dosis galm – mee naar het Songfestival.

‘De Diepte’ is een song die je meteen inpakt. Zelfs voor wie de Nederlandse taal niet machtig is – en dat zullen er straks in mei velen zijn – is vast invoelbaar waar S10 over zingt. Haar uithalen in het refrein klinken gepijnigd en ontroerend, de aanloop ernaartoe bevat de juiste spanning. Hier zingt iemand die haar ziel blootlegt. Dat is een van de belangrijkste eigenschappen van een song die straks zoveel mogelijk Europese harten moet veroveren.

Maar wie S10’s eerdere werk beluistert, kan niet om de conclusie heen dat de zangeres muzikaal een deel van haar eigenheid heeft ingeleverd om tot een breder aanvaardbaar resultaat te komen. Begrijpelijk? Zeker. Op het Eurovisiefestijn wint niet het mooiste liedje, maar het populairste.

Maar of deze stap richting de middle of the road slim is, valt te bezien. Met een volstrekt authentieke sound won S10 de afgelopen jaren snel vele fans voor zich. Die vielen voor S10’s eigenzinnigheid, die past bij de huidige vrouwelijke poprevolutie die Nederland beetje bij beetje overneemt.

Knappe song

Het meenemen van die alternatieve sound naar het Eurovisiepodium was een gok geweest. Producer Arno Krabman heeft daarvan nu de rauwe randjes afgevijld. Zo heeft hij een ballad gecreëerd die binnen de traditionele Eurovisie-bandbreedte ligt. Het resultaat is een ronduit knappe song die S10 alle ruimte biedt te excelleren, maar die ook aan veilige kant voelt. Wellicht weet een sterke podiumact het benodigde mysterie alsnog te creëren.

Over de kansen is – met slechts een fractie van het deelnemersveld bekend – niettemin nog weinig te zeggen. De finale halen zou mogelijk moeten zijn, is de eerste gedachte bij het stijlvolle liedje, zeker in combinatie met het podiumcharisma van S10. Meedoen om de winst? Het lijkt te hoog gegrepen, maar het Songfestival heeft onverwachter wendingen gekend.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden