PlusFilmrecensie

‘Run’ biedt een onalledaags perspectief op gevaar

null Beeld

Regisseur Aneesh Chaganty en co­scenarist Sev Ohanian speelden zichzelf in 2018 vakkundig in de kijker met de vernuftige thriller Searching. Die film, over de wanhopige zoektocht van een vader naar zijn verdwenen tienerdochter, speelde zich volledig af op computerschermen – in chatboxen, videocalls, socialemedia­tijdlijnen en zoekvensters.

Opvolger Run is op het eerste gezicht uit traditioneler hout gesneden. Het verhaal, dat flink garen spint uit de verstoorde relatie tussen een moeder en een dochter, is uit klassieke bouwstenen opgetrokken. Maar ook hier weet Chaganty door een slimme ingreep een nieuw perspectief te creëren op aloude verhaalelementen. Dat zit hem er in dit geval in dat een van de twee hoofdpersonen in een rolstoel zit.

De 18-jarige Chloe (debutant Kiera Allen) lijdt daarnaast ook aan een hele rits andere kwalen. Moeder Diane (Sarah Paulsen) heeft haar haar leven lang verzorgd en thuis geschoold, maar nu komt het moment dichterbij dat Chloe het huis uit zal gaan, naar de universiteit. Dat naderende vertrek legt onbedoeld bloot dat veel dingen in Chloe’s leven niet zijn wat ze lijken.

Meer weggeven over het verdere verloop zou zonde zijn, al zal de ge­oefende filmkijker weinig verrassingen vinden in Run. Dat doet aan het kijkplezier weinig af, omdat Chaganty optimaal gebruikmaakt van zijn onalledaagse vertelperspectief.

Hoofdrolspeelster Allen zit zelf ook in een rolstoel en die vertrouwdheid is intiem voelbaar. Chaganty bekijkt de wereld, en het gevaar, vanuit haar oogpunt, en de camera manoeuvreert zich in haar kielzog door de ruimte. Dat perspectief werkt ook door in het ritme en de montage, en het levert een aantal bloedstollende scènes op. Steeds beginnen die met een bekend uitgangspunt – opgesloten zitten in een kelder, bijvoorbeeld – maar komen ze uit op compleet onverwachte plekken.

Run

Regie Aneesh Chaganty
Met Kiera Allen, Sarah Paulsen
Te zien in Pathé Arena, Pathé De Munt, Pathé Noord

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden