Plus

RTL tracht brug te slaan tussen YouTube en televisie

Lineair tv-kijken raakt uit, dus probeert RTL op de Nieuwezijds Voorburgwal een brug te slaan tussen YouTube en televisie. Gaan die twee wel samen?

Als Erik Kepper videomakers ontvangt bij RTL MCN, gebeurt dat meestal in deze glazen kas. Vergaderen met een klein team kan er ook. Beeld Eva Plevier

'Where talent comes to play,' hangt in grote letters aan de muur. Midden in de ruimte staat een glazen kas voor vergaderingen, een tafelvoetbaltafel doet in een hoekje quasi-nonchalant en meteen bij de ingang hangt een schommel. Sinds augustus is dit het kantoor van RTL MCN. In Multi Channel Network toont RTL zich van een andere kant dan de traditionele werkzaamheden op het grauwige Mediapark in Hilversum. Hier, op de Nieuwezijds Voorburgwal - vlak bij het Centraal Station, om videomakers uit het hele land makkelijk te kunnen ontvangen - draait het niet om lineair tv-kijken, maar om YouTube.

Het is een wereld van 'influentials', 'premium online content' en 'multi-channel formats'. Al zo'n anderhalf jaar hoopt RTL MCN de doelgroep te bereiken die over het algemeen wordt beschreven als lastig te bedienen: jongeren in de leeftijd van 18 tot 35 jaar. Onlangs sloot RTL daartoe een deal met StukTV, een YouTubekanaal waarop Giel de Winter, Stefan Jurriens en Thomas van der Vlugt filmpjes posten waarin ze opdrachten uitvoeren die kijkers mogen indienen. Het kanaal is met bijna een miljoen abonnees de Nederlandstalige nummer twee op YouTube: alleen Enzo Knol is groter.

Wie denkt dat sinds die samenwerking bij elk filmpje van StukTV rechtsboven in beeld een RTL-logo te zien is, heeft het mis. Giel de Winter (26), een van de makers van StukTV: "Voor de kijker gaat er niet veel veranderen. We gaan vooral nog meer en betere video's maken. Voor televisie en online."

Ergens is dat een vreemde uitspraak. Op YouTube gaat StukTV juist in tegen het lineaire tv-kijken. Die filmpjes zijn op elk moment van de dag te bekijken. Ondertussen worden ze bij RTL, naast hun onlinewerk, ingezet om ook traditionele televisie te maken. Dat onderkent Erik Kepper (40), manager RTL MCN vanuit de glazen kas. "Voor StukTV blijft het uitbreiden van het eigen kanaal de primaire doelstelling. Maar het is zeker ook zo dat de jongens het leuk vinden op televisie dingen te presenteren. Daarmee vergroten ze hun ervaring en bekendheid. Daar zit, denk ik, ook nog achter dat we nu te maken hebben met een generatie die nog wel is opgevoed met televisie."

Relletjes
Er mag dan vaak worden geroepen dat lineair tv-kijken steeds meer tot het verleden gaat behoren, het blijft voor veel videomakers toch iets magisch. "Wat daar nog achter zit - en dat is een beetje psychologie van de koude grond - is dat als Erland Galjaard wil dat je programma's voor hem gaat maken, dat anders voelt dan dat je met één druk op de knop een YouTubekanaal begint. Iedereen kan een YouTubekanaal beginnen. Televisie staat bij veel YouTubers nog hoog in aanzien." Wat RTL heeft te winnen met de deal: zij binden een potentiële groep BN'ers aan zich in een markt die maar in ontwikkeling blijft.

Sinds RTL MCN anderhalf jaar geleden begon, heeft het 25 populaire YouTubers aan zich gebonden: goed voor zeventig miljoen views per maand. De eerste was Mert Ugurdiken, onder andere bekend van de webserie Marokkaan geeft rijles. Maar ook Bibi Breijman, vooral bekend van de tv-serie Oh oh Cherso, is een vlogger uit de stal van de afdeling.

Los van de ondersteuning aan alle afzonderlijke YouTubekanalen heeft RTL MCN als eigen vlaggenschip Concentrate. Op deze verzamelplaats komen verschillende YouTubers online samen. Hun filmpjes zijn goed voor 70.000 abonnees. Het platform houdt het voor kijkers overzichtelijk. Wanneer ze geïnteresseerd zijn in de afzonderlijke personen, kunnen ze doorklikken naar de diverse YouTubekanalen.

Voor RTL is vooral een rol op de achtergrond weggelegd. Rigoureus bijsturen is er nauwelijks bij, advies en coaching des te meer. En werken met de jonge videomakers gaat met vallen en opstaan, geeft manager Kepper toe. Niet zo raar ook: iedereen denkt maar grappig te moeten zijn op YouTube om kijkers te trekken. Eind januari verscheen daar nog een filmpje van twee jongemannen onder de naam Vatos Locos (gekke jongens). Zij vonden het een goed idee om op straat in Amsterdam mensen met een Aziatisch uiterlijk te overgooien met Nutrilon. Want China heeft een tekort aan melkpoeder. Of zo.

Dat filmpje kwam niet via RTL MCN, maar het geeft aan dat videomakers de plank ook wel eens compleet kunnen misslaan met een zogenoemde prank. Kepper: "Dat filmpje heb ik ook gezien. Niet bijzonder smaakvol. Maar in principe zijn onze videomakers vrij en moeten zij de grenzen aftasten van wat de kijker interessant vindt. In die zin verschilt het niet heel erg van de traditionele tv-wereld, daar zijn ook relletjes. Maar op gezette tijden zullen wij ze wel bijpraten over de consequenties van wat je doet. En ook over waar op ethisch gebied de grens ligt. Daar willen we ze in bijstaan. Net zoals er op zakelijk gebied bij RTL veel kennis is over de samenwerking met adverteerders."

Nichecasting
Want ja, er moet natuurlijk ook geld worden verdiend. Over de opbrengsten en kosten doet RTL geen uitspraken: zij helpen de videomakers met geld verdienen en daarna worden opbrengsten gedeeld. Maar dat grote videomakers met veel abonnees vrij gemakkelijk van hun YouTuberoem kunnen leven, zal manager Kepper niet ontkennen.

Adverteerders en sponsors staan al snel te springen om een populaire videomaker in de armen te sluiten. Daarbij is het volgens Kepper wel 'ongelofelijk belangrijk' dat wordt nagedacht over welk merk goed bij welke maker past. En: commercie hoeft geen vies woord te zijn.

"De jonge generatie kijkers is meer opgevoed met de verwevenheid tussen commercie en content. Die doelgroep prikt er zo doorheen als het geforceerd is. Als de maker het merk niet leuk vindt en semi-enthousiast iets aanprijst, kan het afbreukrisico voor adverteerder en videomaker best groot zijn."

Toch belooft de markt waarin RTL MCN zich beweegt de komende jaren alleen maar verder te groeien. De onderwerpen zijn onuitputtelijk. "Er worden vooral veel video's gemaakt over persoonlijke specifieke interesses - nichecasting in plaats van broadcasting, wat op tv gebeurt. Het enige wat langzaam maar zeker lastiger wordt voor ambitieuze videomakers is om boven aan de lijsten van YouTube te komen - de algoritmes werken toch zo dat je op views en op basis van hoelang je al actief bent wordt ingedeeld. Dat is een megahooiberg. Wij blijven op zoek naar de spelden."

De sportieve videomaker kan zich bij RTL losmaken van online- en offlinestress. Beeld Eva Plevier

Te oppervlakkig
De NPO heeft weleens gedacht aan een samenwerking met vloggers, maar constateert tegelijkertijd dat de content die de onlinevideomakers produceren wel redelijk oppervlakkig is. "De meeste content die vloggers maken, past gewoon niet zo goed bij de publieke omroep," zei Sjoerd Pennekamp, adviseur Strategie & Beleid bij de NPO, daar eerder over. Het idee dat de NPO er compleet niet in slaagt jongeren te bereiken is volgens hem onjuist. "Sommige programma's moeten ook eerst groot worden via de lineaire programmering, om vervolgens online succesvol te zijn. Jongeren zitten nog veel op ons platform." Concrete cijfers daarover zijn niet beschikbaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden