Plus

RTL-directeur: 'Ik kan niet tegen dat blije gedoe in de tv-wereld'

Het was een pittig jaar voor Marco Louwerens (50), baas van mannenzender RTL7 en zakenzender RTL Z. RTL Z moest door lage kijkcijfers een stapje terugdoen. 'Ik kan niet goed tegen dat blije gedoe in de tv-wereld.'

Marco Louwerens: 'Ik ben de eerste om toe te geven dat ik fouten heb gemaakt.' Beeld Mark van der Zouw

In alle rust deed Marco Louwerens op zijn 50ste verjaardag wat tv-bazen nu eenmaal doen op hun kantoor: een programmavoorstel bekijken en kijkcijfers bestuderen.

Opeens hoorde hij twee bekende stemmen op de gang; Johan Derksen en Wilfred ­Genee kwamen voor een item op Doordekken (de onlineshow van RTL 7-voetbalpraatprogramma Voetbal Inside) een taart brengen bij 'het directeurtje'.

Louwerens besloot diep onder zijn bureau te schuiven, want hij had geen zin in de mannen die zijn leven zo op zijn kop hadden gezet. Helaas belde zijn vader op dat moment en werd hij ontdekt, waarna het alsnog een leuk item werd. En dat verstoppen? Dat is eigenlijk niets voor de man die zich met gezonde verbazing voortbeweegt in de bizarre tv-wereld.

Waren er zware onderhandelingen nodig om Wilfred Genee, René van der Gijp en Johan Derksen te laten meedoen met het onlineprogramma van Voetbal Inside?
"Ja, daar hebben mensen bij een Van der Valk flink van meegenoten. Johan en René waren van de partij, want als er een akkefietje is, komen ze altijd per duo opdagen. Ik vertelde dat de kijkcijfers de laatste jaren iets teruglopen, doordat mensen minder tv-kijken en online kunnen we jongeren wél bereiken."

"Volgens ­René zijn de kijkcijfers echter prima en hij wil niet meedoen. Het is hún manier om te zeggen; nou moet je even ophouden! Dat levert na wat gedoe altijd een compromis op. Nu ook: Johan en Wilfred maken op woensdag Doordekken, een een-tweetje over het laatste voetbalnieuws. René hoeft dan even niets te doen."

Het bereiken van meer jongeren: daar staan Genee en Derksen natuurlijk volledig achter. Daarom was Derksen laatst zogenaamd zo enthousiast over de kerstplaat van Justin Bieber.
"Over dat 'verjongen' maken ze inderdaad allerlei grappen. Van de muziek die Johan mooi vindt, houden vooral mannen van 80 en schijndoden. Maar het wordt heel goed bekeken."

Ze zeggen in Doordekken vaak voor de grap het voor niets te doen. Maar ze krijgen toch ­gewoon 4 ton per jaar?
"Over bedragen praat ik niet, maar in hun laatste contracten staat dat ze dat soort onlinedingen moeten doen. Daar is geen onduidelijkheid over. De sfeer is verder prima tussen de mannen, ze maken aardig wat ideale VI-uitzendingen de laatste tijd."

U heeft de afgelopen jaren een modus moeten vinden om met die mannen om te gaan.
"Het heeft me tien jaar van mijn leven gekost, haha. Het duurt gewoon even voordat je die karakters leert kennen. Het spel is dat ze altijd twee-tegen-een werken, terwijl ze eigenlijk alle drie vinden dat die andere twee zo gek als een deur zijn."

Ze beseffen dat ze elkaar nodig hebben.
"Dat klopt. Ik denk ook dat het programma stopt als er eentje zou wegvallen. Maar ze hebben tot 2018 bijgetekend en tegen die tijd zien we wel verder. Omdat de sfeer nu zo goed is, denk ik wel dat Johan zou bijtekenen als we het hem nu zouden vragen."

Will Moerer, directeur van Ziggo Sport, wordt vaak afgezeken.
"Ziggo kan het niet goed doen bij de mannen, omdat Wim Kieft niet mag aanschuiven in VI. Soms zijn de tenen ook wel een beetje lang in die tv-wereld. Dan belde Will me boos op over een column van Wilfred in het AD van drie weken daarvoor. Dan ging ik die lezen en dacht: hmmm, ach ja."

Vindt u Derksen te hard voor Van Breukelen?
"Dat valt wel mee, maar soms gaat het ver. Mijn strategie is er dan iets van te zeggen uit naam van de kijker en niet als zenderdirecteur. Tijdens het WK in 2014 stuurde ik ze een mail met de tekst: als Van Gaal naar de bakker gaat, zeggen jullie bij wijze van spreken nog dat die vuile nazi een brood gaat halen."

Bij Genee duurde het lang voordat hij bijtekende. Waarom?
"Wilfred wil programma's produceren en daar gaan we een beetje bij helpen. Hij heeft nu een samenwerking met een producent en komt langs om programma's te pitchen. Hij wilde ook andere programma's presenteren, maar op RTL 7 zijn niet zoveel mogelijkheden."

"Zijn programma Wat Gaat Er Nu Door Je Heen? werkte niet: hij zou sportfragmenten bespreken met mensen, maar Wilfred wilde ze ook nog even stevig interviewen. Ik zou Wilfred graag grote interviews zien doen op zijn eigen, stevige manier. Maar ik zie hem niet zo snel iets maken op RTL 4, dus de keuze is beperkt."

"Hij kwam toevallig deze week bij me langs met het idee met Johan op zoek te gaan naar succesfactoren die het Nederlands elftal kunnen helpen. Dus samen naar een concert van André Rieu, de Huishoudbeurs of de Nachtwacht om te kijken waarin het succes schuilt. Het moet verder worden uitgewerkt, maar dat vond ik wel een aardige gedachte."

Heeft u Genee overwogen voor RTL Z toen u daar iets langer dan een jaar geleden begon als zenderbaas?
"Weleens overwogen en het zou prima passen, maar we hebben er nog niet over gepraat."

Wat als u hem de show van Paul van Liempt had gegeven?
"Nee, daar is Wilfred veel te druk voor. Ik denk wel dat hij het had gekund, maar we waren op zoek naar een nieuw gezicht."

RTL Z is niet ­geworden wat u ervan verwachtte: lage kijkcijfers, contracten die niet zijn verlengd en aangekocht materiaal in plaats van ­eigen programma's. Waar ging het mis?
"We zijn te snel van start gegaan. Normaal gesproken zou je zo'n zender opbouwen met veel aankopen, waarna je steeds meer zelf gaat maken. Dan verdien je al een beetje geld en bouw je geloofwaardigheid op. Z heeft te weinig bereik en nu gaan we goede documentaires aankopen die wél scoren."

"Ik hoop dat er over een paar maanden soms 200.000 mensen kijken en dan gaan we weer iets nieuws doen. Ik wil bijvoorbeeld een scherp, snel alternatief voor Buitenhof, waarbij je niet de studio wordt uitgezet als je een keertje kucht. Ik had iets bedacht met de titel Oh Oh Den Haag, waarbij je op vrijdagmiddag een paar goede parlementair journalisten bij elkaar zet die over de politiek praten. Een soort VI; mag een beetje van dik hout zijn."

Waarom bent u niet meteen goed begonnen?
"We hebben te weinig tijd genomen. Zo'n talkshow met Paul van Liempt moest er direct staan, terwijl je er eigenlijk over moet nadenken, pilots opnemen, schaven."

Was het niet ook fout Van Liempt daar neer te zetten? Een prima radioman, niets mis mee...Maar stel dat daar Rick Nieman had gezeten. Dat is toch een heel ander verhaal.
"Daar heb ik veel over nagedacht, maar we hadden Nieman nu eenmaal niet. We wilden iets nieuws en zagen het zitten met Paul - er zijn maar weinig journalisten die van zóveel markten thuis zijn."

"Achteraf gezien hadden we hem meer tijd moeten geven om aan tv te wennen, want je krijgt van de kijker maar een of twee keer een kans. Je leert ook veel en dus gaan we binnenkort een groter internetplatform lanceren voor RTL Z."

De zakelijke kijker wil de informatie direct als hij of zij daar interesse in heeft.
"Daarom presenteren we - waarschijnlijk begin volgend jaar - onze uitgebreide digitale plannen. Op tv word je lekker gemaakt en de diepgang kun je online vinden: met vlogs, online magazines en dat soort zaken. Daar heb ik een goed gevoel over. Op tv gaan we ook door. Ken je Crossfire van CNN? Met twee stoelen, twee mannen en wat goede vragen."

Heeft u op uw kop gekregen van RTL-programmadirecteur Erland Galjaard?
"Nee, want ik ben de eerste om toe te geven dat ik fouten heb gemaakt. Het fundament was gewoon niet goed, we hadden te weinig een eigen smoel, waardoor mensen niet bleven hangen. Ik heb trouwens wel keurig alle doelen qua marktaandelen gehaald. Ach, die targets zijn leuk, maar je hebt ook massa nodig."

Wat vindt u van de discussie over het zoeken naar de gewone man?
"De verbazing daarover bij iemand als Matthijs van Nieuwkerk vind ik bijzonder. Dan halen ze een kijkcijferkenner in het programma die zegt: er is niks aan de hand. Terwijl iedereen toch weet dat DWDD in eerste instantie niet de gewone man bereikt?"

"Hoe vaak hebben ze Freek de Jonge of Youp van 't Hek in de uitzending gehad en hoe vaak Tineke Schouten? Niets mis mee en het blijft een geweldig programma, maar erken dat gewoon. Hilversum heeft over het algemeen een redelijk hoog grachtengordelgehalte."

Stoort dat u?
"Ach, ik kan niet zo goed tegen dat blije gedoe in de tv-wereld. Ik vind het ook typisch dat ze elkaar bij RTL Boulevard omhelzen na afloop. Stel dat je op een administratiekantoor om vijf uur naar huis gaat en je van collega Sjaak elke dag een lekkere knuffel krijgt. Aftiteling, ook zo'n raar fenomeen. Dat je op een zak brood zet: Karel heeft vandaag de havervlokken in de machine gegooid."

"Op de nieuwsredacties van de publieke omroepen en RTL werken veel dezelfde mensen. Zo goed als iedereen is blank en behoorlijk hoog opgeleid. Ik zeg weleens gekscherend dat als je driekwart van de redacties meeneemt naar drie hoog achter in Crooswijk, ze zich rot schrikken. Lang verhaal kort: die gewone man, hoe absurd de benaming ook, wordt wel degelijk vaak gemist in journalistiek Nederland."

Marco Louwerens: 'Hilversum heeft over het algemeen een redelijk hoog grachtengordelgehalte' Beeld Mark van der Zouw

Maar u bent sowieso niet van de publieke ­omroep, toch?
"Ik ben juist een groot voorstander van een goede publieke omroep en heb er jarenlang gewerkt. Maar het is zo vreemd georganiseerd en de omroepgedachte is natuurlijk volstrekt achterhaald. Alleen een paar omroepen zoals Max, EO en misschien de VPRO hebben nog bestaansrecht door een specifieke achterban. Ik kan niemand in het buitenland toch het verschil uitleggen tussen AvroTros en KRO-NCRV."

"Ik hou sowieso niet van dat hokjesdenken, zo ouderwets. Een tijdje terug wilde ik bij een RTL Z-programma Sjuul Paradijs als gast hebben, want die snapt het discussiespel op tv goed. Dan krijg ik van een collega te horen: 'Maar ik vind dat zo'n nare man'." Maar dat is toch geen argument? Ik zat laatst te lunchen met een aantal collega's en toen hadden we het over hobby's. Ik vertelde dat ik moderne kunst verzamel. Dat vonden ze onbegrijpelijk, want ik was toch van RTL7..."

Het lijkt niet helemaal uw wereld.
"Je moet het niet dood relativeren en ik heb de leukste baan die er is, maar er is wel een hoop gebakken lucht. Als vanavond RTL Z op zwart gaat, is dat uitermate vervelend, maar iemand als oncoloog Casper van Eijk kan echt niet zeggen dat hij toevallig geen zin heeft om te opereren. Gewoon alles een beetje in perspectief blijven zien."

Marco Louwerens

Geboren 9 november 1966, Rotterdam
Opleiding Montessori­lyceum Rotterdam (vwo), Economie, Rijksuniversiteit Maastricht (niet afgemaakt)
Loopbaan Verslaggever AT 5 (1994-97) en Tros (1997-98), regisseur-
verslaggever Peter R. de Vries (1998-2000), Vara (2001-2002), creative consultant RTL (2007-2009), programmamanagement RTL 4 (2009-2011), zenderdirecteur RTL 7 (2011), zender­directeur RTL Z (2015)

Opgebiecht

De beste uit het vak: "Ik zou liever iemand anders noemen, want hij is mijn beste vriend, maar Erland Galjaard staat stijf bovenaan. Programmeren en weten wat het goed gaat doen. Vriend en vijand zullen zeggen dat hij de beste is."

De slechtste uit het vak: "Ik zie nog inspiratieloze verslaggevers die mensen zomaar voor een boekenkast zetten bij een vraagje. Dan denk ik: kom op, maak een beetje televisie."

Het beste advies gegeven: "Neem jezelf niet te serieus. In deze wereld kun je snel naast je schoenen gaan lopen en voor je het weet, word je een manager die alleen aan het vergaderen is."

Het slechtste advies: "Voordat ik wist wat ik wilde, had ik allerlei baantjes: van kok in een Japans restaurant tot fotograaf in de dierentuin. En ik heb twee jaar als beveiligings­beambte gewerkt. Toen waren er mensen die zeiden: dat is top, lekker vastigheid en vaste uren. Goed bedoeld, maar dat was niet mijn toekomst."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden