Plus Filmrecensie

Roxane: een aardig niemendalletje, maar niet meeslepend

Roxane gaat over een Bretonse boer en zijn onafscheidelijke huiskip. Meeslepend of humoristisch is het niet. 

Scène uit Roxane Beeld Just Film Distribution

In haar korte film Sois heureuse ma poule (Wees gelukkig mijn kippetje) schetste de Franse filmstudente Mélanie Auffret een liefdevol beeld van de verhouding van een Bretonse boer met zijn vee. Producent ­Foucauld Barré zag er de kiem voor een speelfilm in. De maakster vond de inspiratie in haar Bretonse geboortedorp, waar een boer haar ­ietwat bedremmeld opbiechtte dat hij weinig scholing had genoten maar wel vaak het woord tot zijn koeien richtte.

In Auffrets debuutfilm Roxane speelt acteur Guillaume de Tonquédec de Bretonse kippenboer ­Raymond, die als boerenzoon weinig onderwijs kreeg maar wel aan de toneeltekst van Cyrano de Bergerac verslingerd raakte. Daarom vernoemde hij zijn onafscheidelijke huiskip naar Cyrano’s begeerde nichtje Roxane en declameert hij in haar gezelschap dagelijks toneelfragmenten voor een trouw publiek dat uit honderden legkippen bestaat. Die malligheid wordt door zijn gezin voor lief genomen, tot er een crisis ­uitbreekt.

De coöperatieve vennootschap waarbij alle boeren in Raymonds dorp aangesloten zijn, doet de kleine biologische boeren in de ban en wil alleen nog megastallen gebruiken. Het leidt tot wanhoop en verdriet alom, maar Raymond vat het plan op om met YouTubefilmpjes over het toneeltalent van Roxane zijn boerderij te redden. De weg naar een verlossing is bezaaid met kluchtige misverstanden, maffe filmpjes, een toefje drama en een dreigende huwelijkscrisis die nauwelijks gewicht in de schaal legt.

In het adequate acteursensemble weet De Tonquédec af en toe een gevoelige snaar te raken en de strijd van aandoenlijke boeren tegen een wreed industrieel systeem roept allicht sympathie op. Auffret slaagt er echter beter in het plattelandsmilieu van haar jeugd tot leven te wekken dan om een meeslepend of humoristisch verhaal te vertellen. Het maakt Roxane op zijn best tot een aardig niemendalletje.

Roxane

Regie Mélanie Auffret
Met Guillaume de Tonquédec, Léa Drucker, Kate Duchêne
Te zien in Utrecht

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden