Plus

Roué Verveer: 'Ik wil je laten lachen tot je kaakpijn hebt'

Binnen negen dagen twee keer optreden in Afas Live en twee keer in de Ziggo Dome. Geen popster die het stand-upcomedian Roué ­Verveer (1972) kan nazeggen. En dat terwijl hij nooit werd gezien als een groot talent.

Roué Verveer: 'Ik ben nooit verafgood, het publiek moest mij echt ontdekken' Beeld Daniel Cohen

"Ik ben een vrolijke comedian. Ik wil je laten ­lachen tot je kaakpijn hebt. Punt. Zo ben ik buiten het podium ook. Altijd vrolijk, altijd positief. Ik ben eens met mijn vrouw naar Phoenix in ­Arizona gevlogen, puur om Chris Rock te zien optreden."

"Kwamen we daar aan, hoorden we dat hij ziek was. Daar kun je zuur om zijn, maar er was niets aan te doen. Ziek is ziek. Toen zijn we Phoenix maar gaan bekijken. Prachtige reis ­geworden."

"Mensen vragen soms: zou je de beste comedian van Nederland willen zijn? Nee. Ik wil de beste versie van mezelf zijn. Als ik dan nummer dertig ben: prima. Ik hoef niet op het hoogste treetje. Een andere vraag die ik vaak krijg is of optreden in de Ziggo Dome een droom was. Weer nee. Ik ben daar nooit mee bezig geweest. Toen het telefoontje kwam, dacht ik alleen: huh, ik?"

"Als je vijf jaar geleden had gezegd dat ik uiteindelijk acht keer in de Ziggo Dome zou staan, had ik je keihard uitgelachen. Er was geen enkele aanwijzing voor. Ik was nooit de belofte, nooit het grootste talent."

"Geen enkele krant heeft over mij geschreven dat ik de nieuwe comedyster was. Ik heb ook nooit een festival gewonnen. Ik moest alles zelf bereiken. Ik heb er tien jaar over gedaan om in de grote zalen te komen. En die zijn nog steeds niet overal uitverkocht."

Mannendingen
"Ik zie nu weleens jonge jongens die zo gehypet worden dat ze binnen één seizoen in die grote zalen staan. Ik ben daar niet jaloers op. Iedereen heeft zijn eigen pad, dit was het mijne. Ik kon daardoor ook niet naast mijn schoenen gaan lopen, want ik ben nooit verafgood. Het publiek moest mij echt ontdekken."

"Als ik met mensen praat over wie ik de grote jongens in het vak vind, zeggen ze vaak: daar hoor jij toch ook bij? Maar dat zie ik niet zo. Ik ben gewoon iemand die naar het theater rijdt, grappen vertelt, napraat en naar huis gaat. Ik ontleen er geen status aan. Ik laat me ook niet gek maken. De basis is mijn eigen voorstelling. Die grote shows zijn heel leuk, maar dat is hooguit een paar keer per jaar."

"Murth Mossel, Jandino Asporaat, Howard Komproe en ik kennen elkaar al sinds 1998. In 2010, 2011 en 2012 stonden we samen in het theater als Caribbean Combo. Vier vrienden, vier donkere jongens, maar vooral vier comedians die zogenaamd in de kleedkamer zitten voor een optreden en mannendingen bespreken. Sinds die laatste voorstelling vroegen mensen continu wanneer we het weer gingen doen."

"Uiteindelijk hebben we 2018 geblokt in onze agenda's en staan we nu zelfs in Afas. De eerste vier try-outs waren spannend, maar we merkten: ja, het is er nog. Mensen hebben weer de tranen over hun wangen lopen. Het is een soort sitcom op toneel, die grotendeels draait om de dynamiek tussen ons vieren.'

Andere dynamiek
"Dat is een groot verschil met Gabbers. Die show is gericht op individuele stand-up, met tussendoor wat interactie. Ik vind het allebei te gek om te doen, maar als je het mes op mijn keel zet, kies ik voor Caribbean Combo. Dat is ontstaan uit vriendschap. De samenstelling van die groep kan en zal nooit veranderen."

"Gabbers is bij ­elkaar gebracht als een boyband. Ook mooi hoor. Dit is de derde editie. Ik ben overgebleven, Ali B, Martijn Koning en Najib Amhali zijn nieuw. De dynamiek is daardoor natuurlijk ­anders, maar we gaan er absoluut weer een feestje van maken."

"Comedy in grote zalen is hier nog een vrij ­recent fenomeen. In Amerika weten ze niet ­beter. Ik vlieg er regelmatig naartoe om shows te bekijken. Niet alleen Chris Rock, maar ook ­Kevin Hart, Dave Chappelle, Seinfeld."

"Ik zie die jongens liever daar, omdat ze dan losser zijn en beter spelen. Het is een thuiswedstrijd. Hier denken ze toch: hm, misschien kennen ze dat verhaal niet, laat ik die grap maar weglaten. In Amerika weet ik zeker: ze vertellen álles."

Caribbean Combo: 22 en 23 juni in Afas Live.
Gabbers: 29 en 30 juni in de Ziggo Dome

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de Stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.