Rotterdam windt zich op over .Amsterdam-campagne op Coolsingel

In Rotterdam een campagne starten voor de domeinnaam .amsterdam: dat is vragen om reacties. En die zijn er dan ook gekomen. 'Ikhaat.Amsterdam en Rotterdamisbeterdan.Amsterdam zijn al aangevraagd', aldus Paul Molenaar, woordvoerder van dotAmsterdam.

De reclameposter van dotAmsterdam op de Coolsingel in Rotterdam. Beeld Rotterdams Dagblad

De reclameposter, die onder andere de Coolsingel siert, krijgt er goed van langs op de Facebookpagina van RTV Rijnmond. Toespelingen dat er maar een baksteen doorheen moet, worden afgewisseld met gepikeerd commentaar. 'Het verlangen naar een eigen domeinnaam benadrukt de arrogantie en trots van de gemiddelde Amsterdammer', reageert ene Tom Janssen.

Bij dotAmsterdam kunnen ze er wel om lachen. Paul Molenaar: 'De bedoeling is natuurlijk ook om een beetje te prikkelen. Maar we hebben onze toon nog gematigd. In onze aanvankelijk campagne was de zin: Wie in Amerika kent Rotterdam?'

Uit vrees dat de posters dan uit de abri's gesloopt zouden worden, is de boodschap volgens Molenaar iets milder geworden met de zin: Amsterdam is wereldwijd een sterker merk dan Nederland. 'Laat we zeggen: iets minder kapsones.'

Rijksmuseum het populairst
Inmiddels staat de teller op 20.000 domeinnamen bij dotAmsterdam. Daarvan zijn er 2500 specifiek door Amsterdammers aangevraagd. Die kregen in de zomermaanden voorrang bij het verdelen van de extensie. De meest gewilde naam is Rijksmuseum.amsterdam (44 aanvragen), andere populaire namen zijn het Anne Frank Huis en de Bijenkorf. 'De eerste rechten liggen bij de merknaam of het instituut zelf, maar blijkbaar heb je er altijd gelukzoekers tussen zitten.'

Soms levert een aanvraag een best gekke domeinnaam op. 'Wat ik zelf een heel leuke vind: C.Amsterdam. Die is aangevraagd door een restaurant dat binnenkort gaat openen in de stad. Met zo'n naam kun je goed scoren.'

Overigens hoeven Amsterdammers niet bang te zijn dat de domeinnaam opgedroogd raakt. Ter vergelijking: .nl heeft vijf miljoen namen geregistreerd. Molenaar waarschuwt wel dat je als merknaam of bedrijf niet te laks moet zijn. 'Als je de naam zelf niet opeist, gaat iemand anders er mee vandoor. Dat is al een paar keer gebeurd in de afgelopen maanden.'

Een domeinnaam kost 49 euro per jaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden