Roskilde Dag 4: Jay-Z Oh Jay-Z

Op de vierde dag gebeurt het dan toch. En het gebeurt op een catastrofaal moment. De hele zondag is het drukkend geweest, maar zo rond negenen als we in de Pavilion-tent die andere Jay, Jay Reatard, met twee begeleiders zijn nogal doorsnee punkpop zien brengen, begint het ineens hard te regenen. Vier dagen heeft de zon geregeerd op deze fantastische editie van Roskilde, en nu - uitgerekend vlak voor het laatste optreden - dreigt het festijn toch nog in het water te vallen.

Vorig jaar hadden we vier dagen van deze extreme regenval. Het is een van de redenen die wordt aangevoerd voor het feit dat het festival dit jaar met 67000 betalende bezoekers niet is uitverkocht. Meer kaartjes (dan vorig jaar) zijn er gekocht door Deense festivalgangers, meer ook door mensen uit de Europese landen, maar bepaald veel minder in wat men hier de Nordic landen noemt: Zweden, Noorwegen en Finland. Daar zag men blijkbaar de bui al weer aankomen.

De weerstomstandigheden hebben de niet-Deense Scandinaviërs ongelijk gegeven, maar vanavond knijpen we hem toch wel een beetje. Zometeen moet Jay-Z het eindoptreden van het festival verzorgen. Zijn komst is discutabel, veel mensen zijn al naar huis vertrokken en veel van de overgeblevenen op het festivalterrein zijn zichtbaar verrast door de regenval en schuilen liever dan zich zonder paraplu of regenkleding op het open veld te begeven.

Verder is de programmering van deze zondag niet echt verwend geweest met toppers. We hebben een vrolijk, ja zelfs wervelend optreden gezien van het Britse stelletje ENTER SHIKARI. Als belhamels springen en sprinten (al dan niet radslag voorover makend) de vier onstuimig over de bühne, terwijl ze een rare combinatie van hardcorepunk, metal en dance voortbrengen. Rangschik onder: leuk en baldadig! Voor een ander lichtpuntje zorgt op het grote podium de Deense zangeres TINA DICO (voor de Denen onder ons Tina Dickow), zeg maar de lokale Ilse DeLange, die trots een ontroerende set luisterliedjes en folkrock vertolkt, inclusief een prachtige in het Deens gezongen versie van Leonard Cohens Halelujah.

Sowieso zijn veel van de acts - op het voortbeukende SLAYER na - vandaag van Scandinavische herkomst. Veel middelmaat met als uitschieter A KID HEREAFTER & THE SLAVES TO THE TRUTH, een reusachtige gezelschap (koor, strijkers, band, dirigent) aangevoerd door een baardman in het rood. Extravagante, soms mierzoete, dan weer dissonante musical-melodieën spelen ze, waarbij soms gasten (zoals een blond topless 'paard') de revue passeren.

Rond half tien wordt backstage de weg naar het hoofdpodium afgeschermd. Daar zien we de geblindeerde limo van Jay-Z aankomen. Gaat hij voor een half vol veld spelen? Onze angst blijkt volkomen ongegrond. Terwijl de regen gestaag blijft vallen, is ook het grote veld als bij toverslag gevuld. Vooral met jongeren. Waar gisteren op deze zelfde plek dinosaurus Neil Young de festivalpopulatie verenigde, is nu JAY-Z de bindende factor. En de magie is er wederom niet minder om. Het is al in vele recensies over zijn Europese toernee gezegd en we kunnen het alleen maar bevestigen: Jay-Z en zijn band - met een drummer waar je koud van wordt - geven de beste hiphopshow die maar te bedenken is.

Zijn muziek lijkt meer op hardcore, jazz en Beastie Boys dan veel blanke oudere muziekliefhebbers beseffen. Jongeren hoef je dat niet te vertellen. Zij staan anderhalf uur lang met de handen te zwaaien tot ver achter de geluidstoren. Jay-Z, met zijn verbaasde Johnny Heitinga-hoofd, legt hen nog wel even uit dat het mopje dat zijn bandleden een half uur voor de show speciaal hebben ingestudeerd Purple Rain van Prince was. 'Regen, snap je?'

Met de toekomst van hiphop op festivals lijkt het door toedoen van deze Jay-Z wel goed te komen. Zijn missie om een jonger publiek naar Europese festivals te lokken, is meer dan geslaagd. In zoverre waren we getuige van een historische gebeurtenis. Jay-Z redde een ongebruikelijk slappe einddag van een verder zeer hoogstaand Roskilde. (ROY MANTEL met dank aan TOM ENGELSHOVEN)

Jay-Z gefotografeerd van een van de grote digitale schermen naast het immense hoofdpodium
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden