PlusInterview

Roselilah kreeg een grammynominatie: ‘Dacht aan een grap’

De Nederlandse producer Roselilah maakt deze maand kans op een Grammy Award. En dat terwijl ze de meeste beats nog in haar slaapkamer in het ouderlijk huis maakt. ‘Ik dacht dat het een grap was.’ 

Roshwita Larisha, alias Roselilah.

In november 2019 zat de 23-jarige Roselilah (Roshwita Larisha) op haar slaapkamer beats te maken toen ze een bericht kreeg op Instagram van een jongen. Hij stuurde een foto met daarop de namen van de genomineerden voor een Grammy Award in de categorie Best rap album en schreef: ‘Gefeliciteerd met je Grammynominatie.’ Roselilah maakte de beat voor het nummer 4L, dat op een van de genomineerde albums I Am > I Was van 21 Savage staat. Ze dacht dat het om een grap ging. Lachend: “Ik dacht: dit is vast gewoon gefotoshopt.”

Ze belde naar KidHazel, de vaste producer van 21 Savage, met wie ze eerder via Instagram in contact was gekomen. Hij nam niet op. “Hij woont in Los Angeles en daar was het nog ochtend. Toen heb ik het maar gewoon gepost op Instagram, want ik was zo blij.”

Nergens goed in

Sinds haar dertiende wil de in Rotterdam opgegroeide Roselilah carrière maken als producer. Ze ontdekte dat ze goed was in beats maken met het computerprogramma Fruity Loops. “School heeft me nooit aangesproken en later een kantoorbaan van negen tot vijf? Dat wilde ik echt niet. Er was ook niets anders waar ik goed in was. Niet eens gym bijvoorbeeld.”

Al snel zette ze haar eerste beat op You­Tube. “Ik dacht: dit wordt een hit.” Ze moet lachen. “Het is nu honderd keer bekeken. Het werd niet bepaald een hit.”

Op jonge leeftijd stelde Roselilah zichzelf al doelen: een publishingdeal tekenen en bovenaan haar lijstje stond een trip de Verenigde Staten, om daar beats te produceren. Nadat ze via Instagram contact had gelegd met een aantal Amerikaanse producers en rappers, vloog Roselilah vorig jaar oktober naar Atlanta om daar aan haar beats te werken. Roselilah: “In Nederlandse studio’s staan negen van de tien keer alleen een microfoon en twee speakers. In Amerika is alles uitvergroot: grotere teams, loungestudio’s. Het was ziek om daar te zijn.”

Roselilah heeft in Atlanta dagenlang beats gemaakt en die daar achtergelaten, in de hoop dat binnenkort een Amerikaanse rapper een nummer opneemt met een van haar beats. “Alles wat in Amerika gebeurt op het gebied van muziek, zie ik als voorbeeld. Binnenkort ga ik er weer heen. Ik hoop dat ik uiteindelijk steeds anderhalve maand daar kan wonen en dan even terug.”

Roselilah werkt niet alleen voor Amerikaanse artiesten. In Nederland produceerde ze losse nummers voor onder andere rapgroep SFB en de jonge rapper Sor. Voor rapgroep De Fellas en rapper Adje produceerde ze de volledige albums High End en Base. Ze had al eerder voor Adje en Cho twee tracks geproduceerd voor het album Konings. Adje roemt haar beats vanwege het gevoel dat erin schuilt.

Roselilahs beats zijn vaak donker, maar dat komt niet omdat ze zich somber voelt, zegt ze. “Als ik heel blij ben, maak ik ook donkere beats.”

Een nominatie voor een Grammy Award betekent veel voor de Rotterdamse. “In Nederland zegt een Grammy mensen niet zo veel, maar in Amerika nemen ze deze prijs echt serieus.”

De Grammy Awards worden op zondag 26 januari uitgereikt. Naast 21 Savage zijn Tyler The Creator, Dreamville, YBN Cordae en Meek Mill genomineerd.

Roselilah is ‘heel eerlijk’ als ze zegt dat ze denkt dat 21 Savage niet zal winnen. “Ik denk dat Meek Mill gaat winnen. Zijn album heeft afgelopen jaar echt veel meer indruk gemaakt.”

Roselilah richt zich nu op nieuwe beats die ze naar zowel Nederlandse als internationale artiesten blijft sturen. Ze maakt nog elke dag beats op haar slaapkamer.

Volgens haar heeft ze in de muziekindustrie meer met verlies dan met winst te maken en moet ze blijven doorgaan. Ze had bijvoorbeeld een beat gemaakt voor Ronnie Flex, voor op zijn nieuwe album. “Dat ging op het laatste moment niet door. Daar baalde ik heel erg van. Maar, ja,” ze moet lachen, “de volgende dag werd ik genomineerd voor een Grammy. Zo zal het gaan.”

De meeste beats van Roselilah zijn te horen op haar artiestenpagina op Spotify.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden