PlusGallery viewer

Ronald Philippart: ‘Mooi als een galerie zijn nek uitsteekt voor kunstenaars’

Wat vinden kunstliefhebbers mooi? Waar kopen ze kunst en vooral: wat kopen ze? Ronald Philippart (62), voorzitter van de raad van toezicht van Marres in Maastricht en president van het gerechtshof in ’s-Hertogenbosch, heeft met zichzelf een jaarlijks kunstbudget afgesproken.

Hans Op de Beeck - Timo (2018), galerie Ron Mandos Beeld GALLERY VIEWER

Wat betekent kunst voor u?

“Kunst is voor mij ook persoonlijke groei: in leren kijken, in verbreding van smaak, in kiezen. Het meeste werk waar ik voor kies roept bij mij een gevoel van melancholie op. En dat kan zelfs door een wit schilderij (‘Sinds wanneer hangen jullie keukendeurtjes op?,’ vroeg mijn dochter). En ik vind het mooi dat ik nu voor iets val, waarvoor ik tien jaar geleden zou zijn weggelopen.”

Heeft u kunst van huis uit meegekregen?

“Mijn ouders hadden smaak, maar geen bijzondere belangstelling voor kunst, en zeker niet voor moderne kunst. Ze stonden erg open voor onze keuzes. Op een bepaald moment waren ze zo enthousiast over een werk van Marc Mulders dat wij bezitten, dat ze zelf ook een schilderij van hem kochten.”

Waar haalt u uw informatie over het wel en wee in de kunstwereld vandaan?

“Ik zit – of in ieder geval zat, pre-corona – ongeveer 55.000 kilometer per jaar in de trein, dus ik heb daarin veel tijd om te werken en te lezen: Metropolis M, See All This, de culturele bijlages van de Volkskrant en NRC Handelsblad, de sites van veel grote veilinghuizen en van een aantal, meestal Nederlandse galeries.”

Waar bekijkt u het liefst kunst?

“Mijn voorkeurslijstje: bij de kunstenaar thuis, in de galerie, op de beurs en tenslotte ook online. Maar in de praktijk is het toch vaak een beurs”

Hoe vaak per jaar koopt u kunst?

“Dat hangt ervan af. Ik heb met mezelf een jaarlijks kunstbudget afgesproken. Soms is het na twee werken ‘op’, soms na zes. Voor dit jaar is het inmiddels al een tijdje op. Maar ik ben niet streng voor mezelf. Als ik er een jaar overheen ga, hoeft dat het jaar erop niet gecompenseerd te worden.”

En waar koopt u dan: in de galerie, op een kunstbeurs, op een veiling of online?

“Een vriendschap met een kunstenaar kan nog meer glans aan een toch al mooi werk geven. Overigens heb ik het omgekeerde ook meegemaakt: dat een conflict met een kunstenaar de glans van een op zich mooi werk afhaalt. Maar ik koop ook vaak in galeries of bij een galerie op een beurs. Ik waardeer het als een galerie een eigen ‘stal’ heeft en zijn nek voor kunstenaars uitsteekt. En ik koop een enkele keer op een veiling.”

Sven Kroner - Heimat 2 (2019), galerie Fons Welters Beeld BEELD GALLERY VIEWER

Is het belangrijk dat u en uw partner het altijd eens zijn over een aankoop?

“Ik doe meestal het voorwerk, maar we kopen samen. Ik heb een keer een schilderij gekocht samen met mijn zoon, dat heeft geen enkele muur in huis gehaald. Gelukkig wilde de kunstenaar dat uiteindelijk ruilen. En soms doen we gewoon een impulsieve aankoop. Ook zelden spijt van.”

Is er een galerie waar u een speciale band mee heeft?

“Ik heb met drie galeriehouders een lange persoonlijke verhouding. Twee Nederlanders in het buitenland: Hidde van Seggelen en Ardi Poels. En Rob Koudijs, in Amsterdam. Ik heb recent iets gekocht bij Maurits van de Laar en bij Fons Welters. In beide gevallen was het contact heel prettig en dat smaakte naar meer.”

Als u een onbeperkt budget had, van wie zou u dan een werk aankopen?

“Dat wordt wat ouder werk: Nicolas de Staël of Mark Rothko, liefst van allebei. Past goed bij elkaar, vind ik.”

Sanne Rous - Happy Feet (2016), galerie tegenboschvanvreden Beeld GALLERY VIEWER

Wie zijn uw favoriete kunstenaars?

“Hans Op de Beeck: prachtig werk. Op allerlei plekken gezien, en altijd weer indrukwekkend. Doorzonwoningcriterium is vaak lastig.”

“Sven Kroner: fantasierijke, soms licht dreigende ‘kijkdozen’ met geweldige doorkijkjes en spiegeleffecten.”

“Sanne Rous: Gevoelig, ingetogen, sfeervol werk.”

Ronald Philippart, President van het gerechtshof in Den Bosch zit heel veel in de trein en oriënteert zich zo al lezende op kunst.Beeld -

Een langere versie lezen of zelf kunst kopen? www.galleryviewer.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden