Romana Vrede, dj Carista en House of Vineyard in de race voor grootste podiumprijs

Romana Vrede, Carista Eendragt, House of Vineyard, Boogaerdt/VanderSchoot en Maison the Faux zijn genomineerd voor de Gieskes-Strijbis Podiumprijs, met een prijzengeld van 60.000 euro per winnaar de grootste podiumprijs van Nederland.

Romana Vrede is een van de kanshebbers. Beeld Harmen De Jong
Romana Vrede is een van de kanshebbers.Beeld Harmen De Jong

Het werk van de genomineerden kenmerkt zich volgens de vijfkoppige adviescommissie onder leiding van Annemieke Keurentjes (programmadirecteur theater & dans bij het Holland Festival) ‘door een nieuwe taal en esthetiek die nog geen gemene deler is in het veld’. “Op een vanzelfsprekende manier slechten de vijf genomineerden de grenzen tussen kunstvormen en agenderen ze onderwerpen die lang onderbelicht zijn gebleven in de podiumkunsten.”

Het feit dat er afgelopen jaar maar weinig voorstellingen konden plaatsvinden was voor het fonds geen reden de prijs dit jaar niet uit te reiken. Integendeel: “De impact van de pandemie op de culturele sector onderstreept des te meer het belang van het ondersteunen van veelbelovend midcareer-talent voor de toekomst.”

De genomineerden

Suzan Boogaerdt (1974) en Bianca van der Schoot (1973) werken al samen sinds hun afstuderen in 1999 aan de mime-afdeling van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, sinds 2001 onder de naam Boogaerdt/vanderSchoot. Volgens de adviescommissie geven zij ‘de Nederlandse ­mime een krachtige nieuwe impuls, met werk dat heel uitgesproken op zoek is naar een nieuwe esthetiek, een nieuwe verhouding tussen het werk en het publiek, en nieuwe plekken om dat werk te presenteren’.

Carista Eendragt is dj, producer, curator en eigenaar van het platform United Identities, waarmee ze feesten organiseert, platen uitbrengt en mensen bij elkaar brengt. Zij wordt een ‘rolmodel in een mannenwereld’ genoemd en ‘een creatieve frontrunner met grote verbindende kwaliteiten’.

House of Vineyard, door Amber Vineyard gemodelleerd naar de bekende house-ballrooms uit de jaren 80 in Harlem, wil een veilige haven zijn voor iedereen uit de lhbtq-gemeenschap. Volgens de adviescommissie herdefinieert House of Vineyard wat podiumkunst is, omdat ‘de creativiteit is gebaseerd op waarden en condities binnen de zwarte en kleur queer community’.

De Arnhemse creatieve studio Maison the Faux, in 2013 gestart door Joris Suk en Tessa de Boer, is genomineerd vanwege ‘het letterlijk en figuurlijk grenzeloze universum dat zij vormgeven, dat bevrijdend, taboedoorbrekend, erkennend en speels is’.

Romana Vrede, tenslotte, maakt kans omdat de commissie haar initiatieven een waardevolle verrijking vindt van het mainstream aanbod. “Dankzij haar bekendheid heeft ze een platform waar ze op integere en intelligente wijze gebruik van maakt om onderbelichte verhalen en ongemakkelijke onderwerpen voor het voetlicht te brengen. Ze agendeert meer aandacht voor autisme, racisme en het slavernijverleden op een heel toegankelijke manier die het persoonlijke en het algemene verbindt.”

Vrijdenken

Het Gieskes-Strijbis Fonds wil vrijdenken en verbeelden stimuleren. Om makers te ondersteunen heeft het fonds in 2017 de Gieskes-Strijbis Podiumprijs in het leven geroepen. Vorig jaar wonnen theatermaker Tjon Rockon en choreograaf Katja Heitmann de prijs. Eerdere winnaars zijn theatermaker Alexandra Broeder en Guilherme Miotto (2019), choreograaf Nicole Beutler en het storytellerscollectief Rose Stories (2018) en theatermaker Bright Richards en choreograaf Lloyd Marengo (2017).

De twee winnaars van 2021 worden bekendgemaakt op 20 september.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden