Rol van ons land in kunst kalft af

AMSTERDAM - De rol van Nederland in de beeldende kunst is momenteel niet groter dan die van Iran. Ons land staat nog maar net in de mondiale top twintig.

Van de top 500 van bestverkopende kunstenaars zijn er maar drie van Nederlandse afkomst: Michael Raedecker, Ruud van Empel en Rineke Dijkstra. Op het lijstje van de vorige eeuw waren dat er negen. Dat staat in het economenblad ESB.

Door de successen uit de zeventiende eeuw, toen economie en schilderkunst hoogtij vierden, behoort Nederland nog steeds tot de wereldtop als het om het aantal voortgebrachte kunstenaars gaat. Destijds trok Nederland veel kunstenaars aan, net als Toscane in de renaissance en Frankrijk rond 1900.

Kunstenaars uit China domineren met een aandeel van 34 procent de wereldtop in de verkoop, heeft kwantitatief econoom Ernst Bos van de Universiteit Wageningen becijferd. Ook andere Aziatische landen, zoals India en Indonesië komen op.

Bos concludeert dat centra van economische groei ook vruchtbaar zijn voor kunstenaars. Wat verkoop van hedendaagse kunstenaars betreft deelt Nederland nu de negentiende plaats op de wereldranglijst met Iran, Zuid-Afrika, Brazilië, Oostenrijk, Ierland en Denemarken.

Dat Nederland in diverse sectoren van de kunst mondiaal uitblinkt (architect Rem Koolhaas, fotograaf Anton Corbijn, musicus André Rieu, ontwerpersduo Viktor & Rolf, het Concertgebouworkest), ziet Bos als op zichzelf staande, individuele successen. (HET PAROOL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden