Plus Gallery Viewer

Roderic Evans-Knaup: ‘Aantrekkelijk betekent niet altijd mooi’

Wat vinden kunstliefhebbers mooi? Waar kopen ze kunst en vooral: wat kopen ze? Roderic Evans-Knaup, directeur van het Gieskes-Strijbis Fonds, koopt te veel voor zijn portemonnee.

Een regenachtige dag van Marisca Voskamp van Noord, waterverf en inkt, 21 x 29 cm. Beeld Josilda da Conceição

Wat betekent kunst voor u?

“Kunst is voor mij interessant als het gelijktijdig een vonkje in mijn hoofd en in mijn buik veroorzaakt. Vaak prikkelt de betekenis van een werk mijn hersenen en de visuele aantrekkelijkheid mijn buik. En ‘aantrekkelijk’ betekent voor mij zeker niet altijd ‘mooi’.”

Kreeg u kunst van huis uit mee?

“Het enige werk dat ik me bij ons thuis kan herinneren is een replica van een werk van Jan Steen, op hout geschilderd. Mijn interesse in hedendaagse kunst is pas zo’n twintig jaar geleden ontstaan, mijn toenmalige vriendin werkte in de galerie van Rob Malasch: Serieuze Zaken. Daar is de ontdekkingstocht begonnen, met een discofoto van Massimo Vitali.”

Waar haalt u uw informatie over het wel en wee in de kunstwereld vandaan?

“Ik praat regelmatig met kunstenaars en galeriehouders. En ook via mijn werk kom ik veel mensen tegen die in de beeldende kunst werkzaam zijn.”

Waar bekijkt u het liefst kunst?

“In galeries, musea of andere tentoonstellingsruimtes is het natuurlijk ontzettend leuk om te zien wat een curator heeft samengebracht en na te denken over het waarom. Maar het allerleukst is toch een atelierbezoek en in gesprek zijn met een kunstenaar. Dan kom je pas echt tot de kern van iemands beweegredenen om iets te maken.”

Hoe vaak per jaar koopt u kunst?

“Te weinig voor mijn hebzucht en te veel voor mijn portemonnee. Ik probeer het bij vier tot zes keer per jaar te houden. Of iets uniek is of in oplage maakt me niets uit. Ik gun een ander hetzelfde werk net zo goed.”

En waar koopt u dan: in de galerie, op een kunstbeurs, op een veiling of online?

“Meestal in een galerie, of direct bij de kunstenaar. Soms zie ik iets online. Het aanbod op Catawiki is enorm, maar vaak wat beperkt in kwaliteit: dat voelt toch een beetje als snacken.”

Is het belangrijk dat u en uw partner het altijd eens zijn over een aankoop?

“Ik ben begonnen met verzamelen voordat ik mijn vrouw Rosa leerde kennen, dus over een belangrijk deel van wat we hebben hangen heeft ze niet kunnen meebeslissen. Gelukkig vindt ze het meeste mooi genoeg en een paar werken zelfs prachtig.”

Is er een galerie waar u een speciale band mee heeft?

“Bij Rob Malasch is het begonnen, die heeft me goed leren kijken. Over fotografie heb ik veel geleerd van Wouter van Leeuwen en in het bijzonder van Adriaan van der Have, de veel te vroeg overleden oprichter van galerie Torch. Tegenwoordig zie ik Gabriel Rolt regelmatig, die vorig jaar een geweldige ruimte heeft geopend in Noord, Hero.”

Als u een onbeperkt budget had, van wie zou u dan een werk aankopen?

“Kopen hoeft voor mij niet eens. Dan zou ik heel graag Barnett Newmans Who’s Afraid of Red, Yellow and Blue III willen laten ont-restaureren en kijken of het met de huidige kennis beter te doen is dan de poging van Daniel Goldreyer in 1991.”

Wie zijn uw favoriete kunstenaars?

“Mijn favoriete kunstenaar is Marisca Voskamp van Noord. Ze heeft ooit, om uit een dip te komen aan het eind van de winter van 2002, twee weken in februari de zon laten schijnen op de Nieuwmarkt, met zo’n kunstzon die voor films wordt gebruikt.”

“De laatste aankoop is een werk van Thomas Raat, die met waanzinnig veel vakmanschap abstracte schilderijen maakt, gebaseerd op bekende (typo)grafische beeldmerken uit het verleden.”

“Mijn favoriete werk is een stilleven van een wasmachine, gemaakt door fotograaf en saxofoonreparateur Nico Bodewes. Dat werk ontroert me iedere keer dat ik ernaar kijk.”

Roderick Evans-Knaup.

Een langere versie lezen of zelf kunst ­kopen? www.galleryviewer.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden