PlusKlapstoel

Rocco Veenboer: 'Awakenings stond altijd in het teken van techno'

Rocco Veenboer (1968) is directeur van Awakenings, het technofestival dat dit weekeinde zijn zestiende editie beleeft. In 2014 verkocht hij het aan het Amerikaanse SFX. Een interview aan de hand van 15 trefwoorden.

Awakenings directeur Rocco VeenboerBeeld Harmen de Jong

Nieuwkooop

"Ik heb er tot mijn twintigste gewoond, heel mooi aan de plas. Het was de tijd dat er nog elke winter ijs lag, ik heb dus heel veel geschaatst. En in de zomer ging ik kanoën en zwemmen. Ik had nooit een idee wat ik wilde worden. Ik had een goede Cito-score, maar ben op de middelbare school afgedaald tot lbo. Toen mijn zus naar de universiteit ging, dacht ik als twintiger: hé, dat wil ik ook. Je kon toen nog een soort toelatingsexamen doen en zo ben ik er ook op gekomen. Drie jaartjes culturele antropologie gedaan."

Techno

"In 1988, ik was nog groen als het Nieuwkoopse gras, kwam ik naar Amsterdam. De house kwam net op. Het was een geweldige tijd, waarin bij mij echt alle luiken opengingen. Vanaf mijn eerste warehouseparty was ik verkocht. In de Roxy kwam ik ook veel. Hokjes bestonden nog niet in de dance, maar zo halverwege de jaren negentig kreeg je een scheiding ­tussen hardcore en mellow. Ik had met allebei niet zo heel veel, maar wat ik wel te gek vond, was de nieuwe technomuziek die toen ook de kop opstak. Die gaf me eenzelfde kick als de ravemuziek van eind jaren tachtig. Het was terug naar ­de basis. Awakenings heeft altijd in het teken van de techno gestaan."

"We begonnen in 1997 met feesten in de Gashouder, waar we de oude Detroitgarde combineerden met nieuwe techno uit Europa. Vanaf 2001 doen we het festival in Spaarnwoude. De eerste keer trokken we tienduizend mensen, dit weekend zeventigduizend. Al in 1988 wist ik heel zeker: deze muziek blijft. Maar dat dance zo ontzettend groot zou worden, voorzag niemand.

Grateful Dead

"Thuis draai ik nooit techno. Weet je ­welke zender ik in de auto altijd op heb staan? Arrow Classic Rock. Ik ben groot geworden met rock. Creedence, Jimi Hendrix, Janis Joplin; dat was de muziek van mijn vader. Ik heb een tijd vlak bij The Last Waterhole gewoond. Ik had daar wat Amerikanen leren kennen, die ik ­later heb opgezocht in de VS. Een van die jongens heeft me toen meegenomen naar een concert van the Grateful Dead. Ik had er nooit van gehoord, maar vond het geweldig. Muzikaal staat the Grateful Dead ver af van techno, maar die hippieachtige vibe heb je op Awakenings ook wel, hoor. Het is het gevoel van het echt samen beleven."

Miljonair

"Was ik al een tijd zonder dat ik het zelf besefte. Mijn zus heeft haar studie wel ­afgemaakt: bedrijfs- en bestuurskunde. Vanaf het moment dat zij mijn boekhouding ging doen, had ik echt zicht op mijn financiële situatie. O, wauw, wacht even, dacht ik toen ik de eerste degelijke jaaropgave zag. Ik was rijk zonder het te ­weten. Maar al dat geld zat dus wel in het bedrijf."

"Twee jaar geleden heb ik Awakenings verkocht aan SFX. Vijftien miljoen euro cash. Het was een aanbod waar ik geen nee tegen kon zeggen: in één keer ­financieel zorgeloos. En het verloste me ook van heel veel verantwoordelijkheid. Van huis uit ben ik absoluut geen zakenman. Mijn vader was uitgesproken links. Die zei ook: alle bezit is zorg. Voor jezelf beginnen? Nooit doen, jongen. Misschien komt mijn succes wel voort uit een verzet tegen die houding."

Goa

"Een van de plekken waar we ook zijn geweest met Awakenings. Was een droom van me, want ik kom daar al sinds 1992. We hebben festivals in acht andere landen gedaan. India dus, Singapore, Brazilië, ga maar door. Allemaal heel succesvol, maar onder aan de streep blijft er toch niet heel veel geld over. Ik denk dat bij ronde twee de helft afvalt. België en Engeland blijven we zeker doen. Maar dat is lekker dichtbij, hè. Daar kun je met mensen van je eigen crew heen en be­nader je de kwaliteit zoals we die garanderen in Nederland."

"Met heel ver weg is het ook: vliegtuig in, vliegtuig uit, je hebt een doorlopende jetlag. En waarom zou je als loonslaaf zo hard werken? Dat is wel een fout geweest hoor, van Robert Sillerman van SFX, dat hij bij het opkopen van al die danceorganisaties de eigenaren volledig uitgekocht heeft. Als je in dienst bent van een ander, loop je toch net effe wat minder hard. Maar zoals ik eerder gezegd heb: ik wil
de helft van de aandelen terugkopen."

Lloyd Hotel

"Ik zocht iets om die SFX-miljoenen in te investeren. Ik wist al snel dat het een vastgoeddingetje moest worden. Dan ga je kijken. Een grachtenpand? Een studentenflat? Een bejaardenhuis? Het boeide me allemaal niets. Maar toen las ik bij jullie in de krant dat het Lloyd te koop stond, een gebouw waar ik van oudsher een band mee heb. Mijn oom was directeur van de jeugdgevangenis die er vroeger in zat. In feite ben ik niet meer dan de eigenaar van de stenen, het dak en de installaties van het Lloyd. Het huidige huurcontract loopt nog ­veertien jaar door, maar ik hoop me in die tijd wel af en toe met iets te mogen bemoeien."

Danser

"Ik? Niet echt, hoor. Ik ben meer een wieger. Beetje grooven, weet je wel. Vroeger, toen er nog weleens een pilletje inging, was ik wel een fanatieke danser. Ik vind wel dat de dansvloer er is om te dansen en dus niet om te ouwehoeren. Je hebt toch de Dutch disease; dat mensen door popconcerten heen kletsen? In de dance speelt dat ook. Op Awakenings wordt er meestal flink tempo gemaakt, maar zo gauw het aantal beats per minute omlaag gaat, begint het geklets."

"Het ergst is het bij house van tussen de 120 en 125 bpm. Ik fantaseer er weleens over om één keer per maand een praatfestival te houden. Daar mag je dan zo veel lullen als je wilt, de dj zorgt voor een passend muzikaal behangetje, maar de rest van de maand ga je echt voor de muziek."

Het weer

"Het enige dat elke keer spannend is. Logistiek staat Awakenings als een huis, maar het weer kunnen we niet regelen. In het begin hadden we wat weer betreft een paar slechte edities en groeiden we mondjesmaat. Pas na een paar jaar mooi weer ging het hard. Toen het deze week zo hard regende, kreeg ik het wel even benauwd, maar de verwachtingen zijn goed. Ideaal is 21 graden, wat zon en ­weinig wind."

Ek

"We hebben een groot scherm staan. Wie wil, kan kijken; die service moet je bieden. Maar ik ben blij dat Engeland pas maandag speelt. Veertien procent van onze bezoekers is Engels. Wint hun team, dan is dat leuk. Verliest het, dan kan dat de sfeer flink drukken. In 2014 werd tijdens Awakenings op het WK de wedstrijd Nederland-Mexico gespeeld. Bij die twee doelpunten van Oranje ging het festival echt even de lucht in."

Serieverkrachter

"Toen ik het nieuws vernam over die gast die begin dit jaar in een paar dagen tijd drie vrouwen had verkracht, kwam dat bij mij heel hard aan. Ik kan ook niet zo goed verklaren waarom het me zo ontzettend raakte, maar ik dacht: het kan toch niet gebeuren dat zo'n vent hiermee weg komt? Ik heb het tipgeld verdubbeld tot 25.000 euro. En met effect: hij is inmiddels gepakt. Ik mag er verder niet te veel over zeggen, maar ik heb een van de drie slachtoffers gesproken en ze zijn ontzettend opgelucht dat hij van de straat is."

Gashouder

"De plek waar het dus allemaal begonnen is. En waar ik nog altijd een enorm zwak voor heb. Als het om indoor gaat, vragen mensen me vaak of we met Awakenings niet eens naar de RAI of de Jaarbeurs moeten. Nee hoor, doe mij maar de Gashouder. Op het komende ADE staan we er vijf avonden achter elkaar. En het wordt geweldig; het zal zijn alsof er een compleet ruimteschip neerdaalt."

Pasen

"Ik had al wat feesten onder andere namen georganiseerd, maar toen het wat begon te worden, vond ik dat er één lekker pakkende naam moest komen. Die eerste keer in de Gashouder was rond ­Pasen. Ik realiseerde me dat ik geen idee had wat Pasen eigenlijk was. Bleek het om de opstanding van Jezus te gaan. Zo kwam ik op Awakenings."

"Ik heb op een katholieke school gezeten, maar vlak voor mijn eerste communie ben ik naar mijn ouders gegaan en heb ik ze gezegd dat ik er allemaal niets van geloofde. Ze hadden er geen probleem mee en ik hoefde geen communie te doen. Ik zat nog wel met één probleem. Mijn vader snapte meteen waar ik heen wilde: 'Dat cadeau krijg je evengoed wel'."

'Het was een aanbod waar ik geen nee tegen kon zeggen: in één keer ­financieel zorgeloos'Beeld Harmen de Jong

XTC

"Wat ik zei: vroeger deed ik het ook wel­eens, maar nadat ik er een paar keer ontzettend van over mijn nek was gegaan, was ik er klaar mee. Ik heb de indruk dat het gebruik in het algemeen veel minder is dan in de jaren negentig. Er wordt in elk geval verstandiger gebruikt. Ik zie ze niet meer, van die types die, volkomen de weg kwijt, lopen te zwabberen."

EDM

"Ik kom natuurlijk ook weleens op een festival als Mysteryland of Dance Valley. Daar hoor ik EDM, maar mijn oren kunnen het niet aan, zelfs niet met oordoppen in. Echt vreselijke muziek. Het zijn vooral heel jonge mensen die ervan houden, tieners nog. Die komen nog wel een keer tot inkeer. Dat zag je eerder ook met hardcore. Veel van die lui die dat mooi vonden, zagen het licht toen ze eenmaal de techno ontdekten."

Yuri Honing

"Als ik aan een saxofoon denk, denk ik aan mijn oom Jan, die er zijn brood mee verdiende. Hij speelde in het Lido en heeft ook opgetreden met Lee Towers en André Hazes."

Yuri Honing, Peter van Uhm, Monique Klemann en Jelle Brandt Cortius zaten de afgelopen tijd ook op de Klapstoel. Lees hier de interviews.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden