Plus Interview

Robert ten Brink: ‘Het spel is hetzelfde, de wereld is veranderd’

Robert ten Brink (63) heeft een nieuw contract bij RTL. Zijn eerste klus: de terugkeer van kennisquiz Miljonairs. ‘Blijkbaar willen mensen me nog zien.’

Robert ten Brink Beeld Ernst coppejans

Afgelopen zomer kwam het telefoontje, vertelt Robert ten Brink. “Of ik weer zin had in Miljonairs. Ik antwoordde: ‘Al moet het ’s nachts, ik ben erbij.’ Ik heb jarenlang gehoopt dat het terug zou komen. Bij elke nieuw spelprogramma dacht ik: waarom mijn favoriet niet?”

Onder de naam Lotto Weekend Miljonairs presenteerde Ten Brink de quiz tien jaar lang. Tot de sponsor in 2008 vertrok. Een doorstart met Jeroen van der Boom als quizmaster bleek geen succes te zijn. Omgedoopt tot BankGiro Miljonairs is het spel nu terug op de televisie, weer met Ten Brink (63). “Dit is simpelweg het beste quizformat ter wereld. Bij elke vraag verdubbelt de inzet. Meer dan om je kennis draait het ook om de vraag: hoe is je mentale uithoudingsvermogen? Hoe lang durf je op jezelf te vertrouwen?”

Uw liefde voor deze quiz was de reden dat u in 2006 SBS, waar u onder contract stond, verruilde voor RTL, toch?

“Die overstap was het gevolg van een combinatie van factoren. Bij SBS gebeurde op dat moment weinig rond mij. Toen Weekend Miljonairs naar RTL overging, dacht ik: ‘Nu moet ik wegwezen.’ Ik wilde het programma niet loslaten. Het past me zo goed. Als het aan mij ligt, ga ik er nu weer jaren mee door.”

U heeft voor vier jaar bijgetekend bij RTL. Dat noemt u ‘de grootste eer op aarde’. Waarom?

“Ik mag het leukste werk doen dat er bestaat. Ik had ook al jaren afgedankt kunnen zijn, hè. Tien jaar geleden was het in Nederland onmogelijk dat iemand van mijn leeftijd bij een grote commerciële zender zo’n contract zou tekenen. In Engeland bestond dat, maar nu blijkbaar in Nederland ook.”

U ziet een trend?

“Ja. Jan de Hoop heeft ook net bijgetekend bij RTL. En kijk naar Caroline Tensen. Die is jonger dan ik natuurlijk, maar ze is wel van mijn generatie. Zij timmert nog geweldig aan de weg.”

Hoe kan dat, denkt u?

“De bevolking vergrijst, hè. Ik groei mee met de kijkers, denk ik. De commercieel interessantste doelgroep voor adverteerders loopt inmiddels niet meer tot 49, maar tot 55 jaar. En terecht. Er zijn meer mensen die geld uitgeven dan alleen ouders die luiers kopen.”

U dacht eerder dat uw loopbaan al veel sneller zou eindigen?

“Nee, hoor. Aan carrièreplanning heb ik nooit gedaan. Ik ben daar laconiek in. Als iedereen roept dat Robert ten Brink weg moet, ben ik weg. Dat had twintig jaar geleden al zo kunnen zijn, maar het is niet gebeurd. Gelukkig. Ik heb er nog ontzettend veel plezier in.”

Als uw verbintenis in 2023 eindigt bent u 67. Dit is niet uw laatste contract?

“Wie weet. Kijk naar Ivo Niehe. Die is bijna 73 en gaat gewoon door. Op de Italiaanse tv zag ik onlangs een quizmaster van 82. Het kan dus.”

Hoe word je goed oud op televisie?

“Door niet te verkrampen, misschien? Ik ben behalve presentator ook programmamaker. Ik zeg altijd: ‘Als we morgen bedenken dat ik achter de schermen beter tot mijn recht kom, doen we dat.’ Ik hoef niet ten koste van alles met mijn kop op de buis.”

Waren ze bij RTL niet bang dat u in deze tumultueuze tijden naar uw vroegere broodheer John de Mol zou vertrekken?

“Zo werken die dingen niet, hoor. Ik ben absoluut niet het type dat gaat dreigen in onderhandelingen: ‘Als je me mijn zin niet geeft, ben ik weg!’ Stel je voor, zeg! Dan is de sfeer toch verziekt? We kennen elkaar inmiddels zo goed dat je, terwijl een eerder contract nog loopt, heel ontspannen tegen elkaar zegt: ‘Goh, zou het niet leuk zijn nog even door te gaan?”

Is de tv-wereld tegenwoordig geen aaneenschakeling van niet te weigeren aanbiedingen, keiharde onderhandelingen en schokkende transfers?

“Nee joh. Die berichten worden enorm opgeblazen. Ik heb in de veertig jaar dat ik nu bij de omroep werk niets anders dan warm en respectvol overleg meegemaakt. Ik ben van het harmoniemodel. Ook met die instelling is het prima werken in Hilversum. Ik heb er nooit een slangenkuil in gezien.”

Wordt u nog beter in uw vak?

“Je moet het in elk geval proberen. Ik was oprecht nerveus voor de eerste opnames van Miljonairs. Het voelde alsof ik tien jaar ingevroren was geweest. Het spel is hetzelfde, maar de wereld eromheen is veranderd. Nu krijgen we na de eerste uitzending natuurlijk allemaal types die luidkeels hun mening gaan geven. Dat gaat vrij heftig, zie ik af en toe. Maar goed, so be it. Ik kan niets meer doen dan met de grootst mogelijke aandacht zo’n programma maken.”

Tegenwoordig ligt elk nieuw programma onder een vergrootglas. Twee keer tegenvallende kijkcijfers en zelfs gevestigde namen worden als flop weggezet.

“Bij minder bekende namen is dat nog erger. Voor je carrière echt goed begonnen is, kun je alweer weg zijn. Misschien is dat ook wel een reden dat mijn generatie nog steeds meedoet. De jeugd krijgt niet voldoende tijd zich te ontwikkelen. Ik sprak een tijdje terug nog met Valerio Zeno, een heel talentvolle maker. Hij lijkt gewoon verdwenen. Even een programmaatje wat minder gescoord en hup: het is voorbij. Dat is toch zonde?”

Misschien denkt de generatie twintigers daarom nu wel: ‘Ik wou dat die Ten Brink en Tensen eens met pensioen gingen.’

“Natuurlijk denken ze dat! Dat zou ik ook doen als ik hen was. Oprotten, die oudjes! Maar goed, blijkbaar willen mensen ons nog zien. Ik weet ook niet precies waarom. Dat blijft het ongrijpbare van de televisie.”

U zei in 2015: ‘Er wordt in de tv-wereld alleen nog naar cijfers gekeken. Niet naar televisie.’

“Bij nader inzien een onzinuitspraak. Ik merk bij RTL juist dat iedereen beseft dat het om de inhoud gaat; dat je daarmee cijfers genereert. Niet andersom. Ik heb nog nooit van mijn leven een kijkcijfertarget gekregen. Hoe zou ik dat moeten halen? Moet ik bij de mensen thuis langs om de televisie aan te zetten?”

Toch verdween Twan Huys bij uw zender al na een half jaar Late Night van het scherm.

“Dat is een ander verhaal. Soms passen programma en persoon gewoon niet bij elkaar. Zoiets is niet te repareren. Weet jij hoeveel mislukte formats ik wel niet op mijn naam heb? Nee? Ken je Sterrenbeurs nog, een amusementsprogramma dat ik in 2003 met Adam Curry heb gepresenteerd? Wat een debacle. Een van de grootste Endemolflops ooit. Je kent het niet? Gelukkig. Houden zo.”

Zo’n mislukking blijft blijkbaar niet aan u kleven. Hoe krijgt u dat voor elkaar?

“Dat is toch niet uniek? Kijk eens naar Beau van Erven Dorens. Die heeft jarenlang allerlei flops aan zijn kont gehad. Nu is hij de koning van de tv. Televizier-Ring gewonnen en straks een ­eigen talkshow. Wie had dat vijf jaar geleden ­gedacht?”

Welke conclusie over de tv-wereld moeten we daaraan verbinden? Opportunisme viert hoogtij?

“Dat is niet zo. Wat je wel zeker weet: televisie wordt nooit voor de eeuwigheid gemaakt.”

BankGiro Miljonairs trok zaterdagavond bijna een miljoen kijkers. Om kwart voor tien schakelden 997.000 mensen in, meldt Stichting Kijkonderzoek. Ten Brink ging ervan uit dat hij 800.000 tot een miljoen kijkers zou trekken met zijn show. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden