Plus Beeldende kunst

Robert Seidel: geabstraheerde blokjes die nauwelijks op mensen lijken

In de Gerhard Hofland galerij is tot en met 25 mei het werk van de Duitse schilder Robert Seidel te zien. 

Robert Seidel, Castro (2018) (Foto Gerhard Hofland) Beeld Robert Seidel

De schilder Paul Cézanne (1839-1906) schreef in een brief dat hij de natuur benaderde ‘door middel van de cilinder de bol en de kegel, dit alles in perspectief gezet’. Deze opvatting van de schilderkunst, waarbij de zichtbare werkelijkheid herleid werd tot geometrische figuren, maakte volgens velen de weg vrij naar het kubisme, naar een baanbrekende manier van schilderen die de beeldende kunst in de 20ste eeuw op zijn kop zou zetten.

Het is alsof de Duitse schilder Robert Seidel (1983) teruggaat naar die verwondering over de zichtbare wereld om ons heen. In een weids stadsgezicht op San Francisco, gezien vanuit een park met tennis­banen, zijn de figuren die in het gras zitten behandeld als voorwerpen in de compositie, als puzzelstukjes in een groter ­geheel. Van dichtbij zijn het geabstraheerde blokjes die nauwelijks op mensen lijken.

Ook de palmen en andere bomen worden gereduceerd tot bollen op steeltjes. Wat op het eerste gezicht ­tamelijk realistisch lijkt, is bij nadere beschouwing nogal abstract.

Seidel begon al vroeg in zijn carrière met het verbeelden van zorgvuldige observaties van alledaagse dingen. Hij bestudeerde de gebouwen rond zijn ouderlijk huis in het Duitse Grimma, in de buurt van Leipzig. In die stad studeerde hij later ook aan de academie bij de beroemde schilder Neo Rauch. Op deze academie werd tijdens de DDR-tijd nog op een traditionele manier kunst onderwezen. Terwijl figuratieve kunst op bijna alle westerse academies was verdwenen, bleef het schilderen naar anatomie en stillevens hier spring­levend.

ANOTHER DAY OF SUNSHINE - ROBERT SEIDEL

Waar Gerhard Hofland, Bilderdijkstraat 165c
Te zien t/m 25/5

In 2013 was Seidel korte tijd verbonden aan het residentieprogramma van De Ateliers in Amsterdam. Nog steeds vormen klassieke genres als het landschap, stadsgezicht of figuurstukken de basis voor zijn schilderijen, maar Seidel kiest zijn onderwerpen verder van huis.

Veel werken die hij nu bij Gerhard Hofland laat zien, tonen onderwerpen uit Californië, zoals het al genoemde stadsgezicht in San Francisco. Er is ook een schilderij met skatende mannen met bierbuikjes en met een visser die uitkijkt over het water met containerschip en het voormalige gevangeniseiland Alcatraz.

Door het gebruik van eitempera is het oppervlak van de schilderijen heel mat, een beetje kunstmatig zelfs. Dat past goed bij de cultuur van Californië.

Seidel heeft ook foto’s gemaakt van een fotoshoot die hij toevallig tegenkwam, waarbij een jonge vrouw voor een BMW coupé paradeert. Ook hier leidt zijn waarneming tot het ontleden van de werkelijkheid, waarna hij de verschillende onderdelen als puzzelstukjes in elkaar zet. Het resultaat is een wonderlijke mix van betrokkenheid en afstandelijkheid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden