Rob van Essen wint met De Goede Zoon de Librisprijs

De Libris Literatuur Prijs 2019 ging maandagavond in het Amstel Hotel naar schrijver Rob van Essen (55) voor zijn roman De goede zoon. Door juryvoorzitter Jet Bussemaker geprezen om zijn ‘speelsheid en ernst, transparantie en raadselachtigheid.’

Rob van Essen Beeld Daniel Cohen

“Sander, deze is ook voor jou.” Tranen bij de uitreiking van de Libris Literatuur Prijs zijn er niet elk jaar. Maar nu was het hoofdredacteur fictie Sander Blom van uitgeverij Atlas Contact, die zijn emoties even niet de baas kon: ‘zijn’ schrijver Rob van Essen won maandagavond de prijs voor de beste Nederlandse roman met De Goede Zoon.

“Het is nog even wennen… een dankwoord,” aldus Van Essen na de bekendmaking van de winnaar door oud-minister van cultuur Jet Bussemaker. Dit gebeurde traditiegetrouw in de uitzending van Nieuwsuur aan het einde van het Libris-diner in het Amstel Hotel. Eerder op de avond had hij zelf nog Ilja Leonard Pfeijffer als gedoodverfd winnaar verklaard met diens bestseller Grand Hotel Europa: het dikste boek, over Europa – kón bijna niet misgaan voor Pfeijffer.

‘Sprankelend werk’

Wel dus. Zoals het gaat met voorspellingen en jury’s, werd niet de publiekslieveling uitverkoren, maar een roman waarin, ergens in de nabije toekomst, een zestigjarige schrijver van ‘plotloze thrillers’ na de dood van zijn dementerende moeder met een oud-collega en vriend, in een zelfrijdende auto met nog veel meer vermogens dan zelf rijden op reis gaat, om een andere, wat sinistere oud-collega en vriend bij te staan.

Met al zijn ‘bizarre invallen, groteske wendingen, lijnen en lagen’ volgens de jury een sprankelend werk van literaire verbeelding. “Een roman die ons op het verkeerde been zet en op de hak neemt,” aldus Bussemaker. “De lezer wordt meegezogen naar fascinerende en soms bizarre werelden, waardoor we op schitterende wijze worden geconfronteerd met de tekortkomingen en uitdagingen van ons eigen leven.”

Autobiogafisch element

Een ‘vrij krankzinnig verhaal’, volgens de winnaar zelf. ‘Een amalgaam van verschillende elementen’, met als autobiografisch element de moeder die de ‘goede zoon’ die haar trouw bezoekt, heeft zien afglijden in dementie; de vervreemding van de dystopische wereld waarover hij al aan het schrijven was als decor van zijn boek, bleek daarmee goed te rijmen.

Even wennen dus. En dat ene woord: dank! Dank aan de jury, dank aan iedereen die had meegeholpen met de productie van het boek, dank aan zijn meelezers, dank aan iedereen bij uitgeverij Atlas Contact, dank aan zijn redacteur – dit nadat Van Essen uit handen van minister Ingrid van Engelshoven van OCW een bronzen penning in ontvangst had genomen en uit handen van Alexander Rinnooy Kan (“Meer dan verdiend! Stevig vasthouden!”) de bijbehorende ‘cheque’ van 50.000 euro.

Diversiteit

Leonard Pfeijffer had zich voorafgaand aan het diner – asperges met Opperdoezer Ronde en zilte groentes, kabeljauw met kruidensaus, millefeuille met gemarineerde aardbeien – al superieur ingedekt: zo veel stond er niet voor hem op het spel, temperde hij de verwachtingen, vijf jaar geleden had hij immers de prijs al gewonnen met La Superba.

Maar ook voor de andere genomineerden – Jan van Aken (De Ommegang), Johan de Boose (Het Vloekhout), Esther Gerritsen (De Trooster) Bergje Hofstede (Drift) – moet de avond zijn geweest wat Gerritsen verwoordde als een ‘feestelijk tandartsbezoek’. Boekenjaar 2018 was, zei Bussemaker, een rijk literair jaar geweest met een grote diversiteit aan thema’s. Er waren lovende woorden (veel), er was wijn (veel).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden