Rijksmuseum actief op kunstbeurs Tefaf en breidt collectie uit

Het oeuvre van het Rijksmuseum is twee Aziatische rolschilderingen rijker. Het gaat om een Chinese variant uit de achttiende eeuw en een Japanse kopie van honderd jaar later.

Tani Bunchō, kopie van Xu Yanghong's One Hundred Children in 1804.Beeld Rijksmuseum

De rolschilderingen zijn dit weekend op de kunstbeurs The European Fine Art Fair (Tefaf) in Maastricht aangekocht. Op beide doeken zijn honderd kinderen te zien die spelen, lezen en schrijven, wat in de Aziatische kunst vruchtbaarheid en de bloei van familie symboliseert, aldus het Rijksmuseum.

De Japanse variant is gemaakt door Tani Buncho, een van de meest bekende Japanse kunstschilders uit die tijd. Volgens het Rijksmuseum is het heel ongewoon dat een ‘Japanse grootheid’ als Buncho, zich laat inspireren door een relatief onbekende Chinese schilder als Xu Yanghong, die voor het eerder verschenen Chinese exemplaar verantwoordelijk is.

Het is niet duidelijk hoeveel het museum voor de rolschilderingen heeft neergelegd. Cosmeticaketen Rituals, die Aziatische kunst van het Rijksmuseum sponsort, zou de aankoop mogelijk hebben gemaakt.

Zelfportret Antoon Hendricus Johannes Molkenboer

Het Rijksmuseum tijdens Tefaf ook een zelfportret van de in 1960 overleden Nederlands kunstenaar Antoon Hendricus Johannes Molkenboer. Hij werd opgeleid aan de Rijksnormaalschool voor Teekenonderwijzers in Amsterdam, dat voorheen gevestigd zat in het hoofdgebouw van het museum.

Ook een unieke aquatint, waarbij de kunstenaar een speciale etstechniek gebruikt en geen lijnen maar vlakken creëert, uit de achttiende eeuw van Francois-Philippe Charpentier is aan het oeuvre toegevoegd. Op de plaat is de Tempel van Salomon, de eerste Joodse tempel in Jeruzalem, afgebeeld.

Volgens het Rijksmuseum is er maar één dergelijk exemplaar van bekend. De aquatint wordt ‘binnenkort’ aan de al lopende tentoonstelling in de Philipsvleugel toegevoegd. 

Bekijk het zelfportret van Antoon Henricus Johannes Molkenboer en de aquatint van Francois-Philippe Charpentier hieronder.

Antoon Henricus Johannes Molkenboer, Zelfportret in de studio, 1896. Schenking van Helen en Lorenz van der MeijBeeld Rijksmuseum
Francois-Philippe Charpentier, aquatint van de Tempel van SalomonBeeld Rijksmuseum
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden