Plus Expositie

Rijke, soms gekmakend gedetailleerde kunstwerkjes van Floris Tilanus

De tekening van Floris Tilanus bij het verhaal De koperen stad. Beeld Floris Tilanus

David de Boer is huisarts in Amsterdam-Zuid, medisch adviseur van het Koninklijk Concertgebouworkest én hij houdt een galerie in zijn ruime wachtkamer: galerie artsdeboer. Daar werden de afgelopen twintig jaar schilderkunst, fotografie, beeldende kunst, concep­tuele kunst en video’s getoond, van kunstenaars als Saskia Noor van Imhoff, Barbara Broekman en Rob Daniëls; nu zijn er pentekeningen te zien van illustrator en grafisch vorm­gever Floris Tilanus.

Tilanus tekende en schreef het fraaie boekje Zoals het is en illustreerde voor uitgeverij Van Oorschot de Fabels van La Fontaine, Metamorfosen van Ovidius en recent Richard van Leeuwens vertaling van De vertellingen van duizend-en-één-nacht, die eind van de maand in de boekwinkels moet liggen.

De bloemlezing van de arabist Van Leeuwen bevat de raamvertelling waarin Sjeherazade iedere nacht weer een nieuw verhaal vertelt waarvan de sultan niet kan wachten op de afloop – en vier van die verhalen. Tilanus maakte er 26 illustraties bij. In de ‘genezende om­geving’ van de wachtkamer, waar dagelijks zo’n dertig bezoekers komen, hangen er twaalf (en twee enorme uitvergrotingen, die eigenlijk geen recht doen aan zijn verfijnde stijl).

Zo gelaagd als De vertellingen van duizend-en-één-nacht zijn, zo rijk zijn de illustraties van Tilanus. Ze zijn gemaakt met een ouderwets inktpennetje en Oost-Indische inkt. Het is monnikenwerk; met sommige tekeningen is Tilanus een paar dagen bezig, afhankelijk van de hoeveelheid streepjes en het soort streepjes. Meditatief krassen, noemt hij het zelf.

De meeste tekeningen kunnen goed zonder tekst; het zijn rijke, soms gekmakend gedetailleerde kunstwerkjes, vol referenties naar onze tijd en andere kleine grapjes. Zo staat er ergens een toerist foto’s te maken van een ambachtsman – een knipoog naar het oriëntalisme.

Op een van de mooiste illustraties – het omslag van de bundel – staat een escheriaanse zuilengalerij vol doorkijkjes. Het is een duizelingwekkende verbeelding van De visser en de djinn, waarin een vertelling in een vertelling in een vertelling zit.

Ook heel mooi is de tekening bij De koperen stad, over een wonderschone ommuurde stad, waarvan de bevolking is uitgestorven; ze zijn gestraft vanwege hun hebzucht. Tilanus tekende een skyline vol bij elkaar gegoogelde wolkenkrabbers, ‘geldtorens’ en andere iconen van de kapitalistische wereld. Ervoor, in het niks dat de woestijn voorstelt, ligt het karkas van een rund.

Tilanus is nog niet klaar met de Duizend-en-één-nacht; de komende weken brengt hij op een schutting in de Utrechtsestraat een meters­grote illustratie aan. Niet met een inktpennetje, maar met een dikke stift.

1001 Nacht

Floris Tilanus
Waar Galerie artsdeboer, Balthasar Floriszstraat 23
Te zien t/m januari 2020

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden