Plus Recensie

Richard Groenendijk is de ongekroonde koning van Normaal Nederland

De hoofdrol in Om Alles! van Richard Groenendijk is voor de lach. Groenendijk heeft een feilloze timing en zet het contrast tussen hem en de overige gasten haarscherp neer. Hij is een antiheld met allure.

Richard Groenendijk is het sterkst in zijn rol van antiheld met allure Beeld Roy Beusker

Hij moet het even kwijt: leuk hoor, zoveel fans, maar ze willen het liefst elk jaar een nieuwe show die toch precies hetzelfde is als de vorige. Toen Richard Groenendijk afgelopen seizoen eens iets anders probeerde, het liedjesprogramma Midden In De Winternacht om precies te zijn, liepen sommige mensen in de pauze weg. "We gaan de oppas aflossen," riepen ze dan.

Groenendijk prostitueert zichzelf naar eigen zeggen graag en Om Alles! is dus weer 'gewoon' amusement. Zonder pauze, voor de zekerheid.

Lachen met én om elkaar
Dat Groenendijk zijn publiek te kakken zet, is niet verwonderlijk. De even vileine als charmante Rotterdammer spot immers met iedereen, zichzelf incluis. Lachen met én om elkaar, dat is zijn grote kracht.

Een vrij matige conference over Patty Brard, met wie hij in het televisieprogramma De Gevaarlijkste Wegen Van De Wereld zat, krijgt alsnog enig gewicht wanneer Groenendijk zich na veel Pattybashing opeens als underdog opstelt. Ze was eigenlijk veel moediger dan hij.

Om Alles! begint met een verdwijntruc. Dat is geen toeval, want de voorstelling gaat over afscheid nemen. Over mensen die doodgaan of bij leven besluiten geen contact meer te willen.

Die zekerheid dat alles ooit stopt, maakt Groenendijk nerveus. Hij houdt zich vast aan dingen die onherroepelijk voorbij zijn, is bang om te 'houden van' uit angst voor het einde. Een serieus, persoonlijk thema dat hij prima doseert in een handvol anekdotes en uitstekend gezongen liedjes.

Grote onderwerpen
De hoofdrol is echter voor de lach. Wie vorig jaar wegliep, zal nu, ondanks die mindere Brardgrappen, op het puntje van zijn stoel zitten. Groenendijk is de ongekroonde koning van Normaal Nederland.

Een messias voor wie het hoofd schudt als hij leest dat een over een paard getilde popgroep weer eens een chique hotelkamer aan gort heeft geslagen. Hijzelf gooide ooit zijn Toblerone naar de televisie in een Van der Valk, maar dan heb je het ook wel gehad.

Om Alles!

Door Richard Groenendijk
Regie Wimie Wilhelm
Gezien 19/12 Schouwburg Amstelveen
Te zien in 10-13/1 De Kleine Komedie, 13/2 De Meervaart

Die persoonlijke verhalen zijn het leukst. Groenendijk vergaloppeert zich soms als hij grote onderwerpen aansnijdt.

Het is een aardige gedachte dat ouders scheiden zodat ze hun kinderen minder vaak om zich heen hebben en ze dus eindelijk weer eens de beest kunnen uithangen, maar dat hij mensen min of meer wil verbieden uit elkaar te gaan (tenzij ze in een misbruiksituatie verkeren), is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk en iets harder gezegd enorm onverstandig.

Feilloze timing
Nee, dan hoor je hem toch liever rondlopen op een veel te hip feestje in een veel te hip appartement. Groenendijk heeft een feilloze timing en zet het contrast tussen hem en de overige gasten haarscherp neer. Hij is een antiheld met allure. Iemand die nooit nee kan zeggen en dus maar lijntjes coke trekt met zijn Museumkaart. Prachtig beeld.

De laatste conference is het sterkst. Groenendijk wordt gevraagd om als zijn typetje Jopie Parlevliet op bezoek te gaan bij een stervende vrouw. Dat levert een even hilarisch als ontroerend verhaal op, waarin fictie en werkelijkheid door elkaar lopen.

Hoe reageert een verzonnen personage als ze geconfronteerd wordt met
echte emoties? Als ze geconfronteerd wordt met de dood?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden