Plus

Ria Jones schittert in een vlekkeloze Sunset Boulevard

Als jong zangeresje speelde Ria Jones al in een proefversie van Sunset Boulevard. Nu ze er de leeftijd voor heeft, overtuigt ze helemaal als actrice in haar nadagen Norma Desmond.

Ria Jones als Norma Desmond in Sunset Boulevard. 'Andrew beloofde me de rol voor als er ooit een revival zou komen.' Beeld Manuel Harlan

Is een actrice die de vijftig is gepasseerd al over de houdbaarheidsdatum voor producenten?

De Engelse musicalactrice Ria Jones, die inmiddels die kritieke leeftijd heeft bereikt, zegt dat haar mannelijke collega's dat probleem nauwelijks kennen, maar vreest inderdaad dat haar agenda in de nabije toekomst wel wat minder vol zou kunnen worden. Daarom is zij dolblij dat zij de hoofdrol te pakken heeft in Sunset Boulevard.

In de musical van componist Andrew Lloyd Webber en de schrijvers Don Black en Christopher Hampton is de eens zo succesvolle filmster Norma Desmond in Hollywood op een zijspoor beland.

De actrice, die net over de vijftig is, is er niet in geslaagd om de overgang van de stomme film naar de geluidsfilm te maken.

Gezichtsuitdrukking
Voor haar is gezichtsuitdrukking belangrijker dan gesproken tekst, zoals ze in With one look zingt: No words can tell the stories my eyes tell / Watch me when I frown, you can't write that down / You know I'm right, it's there in black and white / When I look your way, you'll hear what I say.

De Engelse reisversie met Ria Jones staat van 28 maart tot 9 april in Carré als de nieuwe aflevering in de serie Broadway aan de Amstel.

De grootste reisproductie van Engeland van dit moment biedt werk aan zestien muzikanten, twintig spelers en ruim twintig medewerkers achter de schermen.

Groter en grootser dan de Nederlandse versie uit 2008, waarin Simone Kleinsma en Pia Douwes beiden een deel van de tournee voor hun rekening namen. Daniël Cohen verzorgde toen de vertaling, die nog steeds uitstekend werkt.

De helft van de voorstellingen in Carré zal worden boventiteld.

Hoe ik bekoor daar zijn geen woorden voor / Dialoog biedt niet wat mijn oog je biedt / Mijn hart dat zit voorgoed in zwart en wit / Als een open boek op het witte doek.

Filmsetsfeer
Regisseur Nikolai Foster heeft in het decor zoveel mogelijk de filmsetsfeer proberen te vangen. Dat betekent dat er geen computergestuurde decorstukken zijn die geruisloos worden verschoven of de lucht in worden getrokken.

Alles gebeurt met de hand en dat levert soms een wat rommelig toneelbeeld op. Verder is het een vlekkeloze Sunset Boulevard. Lloyd Webber heeft voor deze realistisch-gevoelige musical zijn beste werk afgeleverd.

Na afloop van de show in het Empire Theatre in Liverpool snijdt Jones in de kleedkamer de leeftijdskwestie aan. "Ruim een kwart eeuw geleden werd een proefversie van Sunset opgevoerd in het Sydmonton Festival. Op zijn landgoed Sydmonton Court, zo'n tachtig kilometer ten zuiden van Londen, heeft Andrew Lloyd Webber een kapel tot theater omgebouwd en daar nodigt hij kennissen uit de theaterwereld uit om onder het genot van een hapje en een drankje hun kritiek te spuien als hij iets nieuws heeft gemaakt."

"Ik was toen als jong zangeresje uitgenodigd om de rol van Norma Desmond te spelen. Veel te jong natuurlijk, maar ik was aangenaam verrast dat ik in het adressenboekje van Lloyd Webber stond."

Teleurgesteld publiek
"Toen de show in 1993 in Los Angeles zou worden gespeeld en er contractproblemen waren met Faye Dunaway als hoofdrolspeelster, is mijn naam nog even genoemd, maar ik was ook toen nog te jong. De rol ging naar Glenn Close. Andrew heeft me toen wel beloofd dat ik de rol zou krijgen als er ooit een revival zou komen."

Toen de voorstelling in 2016 op het Londense West End een nieuwe ronde beleefde, was Jones de understudy achter Glenn Close, die maar niet los leek te komen van deze rol. De hoofdrolspeelster werd op een dag ziek en Jones moest op.

Het teleurgestelde publiek joelde haar uit toen ze opkwam. Luidkeels vroeg het zijn geld terug. Maar na afloop kreeg Jones een staande ovatie en de recensenten schreven in koor dat ze de show had gered.

Close krabbelde weer op en Jones moest weer naar achteren, maar toen de voorstelling op reis ging door Engeland kreeg ze alsnog de hoofdrol. De Engelse kranten raakten niet uitgejubeld over de show.

Die lof is volkomen terecht. Het is ontroerend en beklemmend hoe Jones de vastberadenheid van Norma Desmond overbrengt.

Tegen alle logica in gelooft zij nog in een terugkeer op het witte doek. Na de vastberadenheid volgen de wanhoop en krankzinnigheid als alles haar door de vingers glipt. Jones beheerst net als Desmond de 'with-one-look'-techniek, zonder in sentimentaliteit of overacting te vervallen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden