Revu trekt stukken van sjoemelende journalist in

Nieuwe Revu heeft 27 artikelen van de journalist Peter Blasic ingetrokken. Er zijn twijfels ontstaan over de vaak anonieme bronnen die hij opvoerde, schrijft het blad.

Beeld ANP

Het tijdschrift de Groene Amsterdammer onthulde deze week dat Blasic, die zich ook wel Mertens noemde, in een groot aantal Belgische en Nederlandse media dubieuze verhalen schreef.

Volgens de Groene is hij bij Elsevier, HP/De Tijd en het Belgische Apache eerder al op plagiaat betrapt. Blasic ontkent in de Groene dat hij plagiaat heeft gepleegd.

In Duitsland speelde recent een soortgelijke affaire bij het gezaghebbende Der Spiegel, waar Claas Relotius ook verhalen fabriceerde. Dagblad Trouw ontsloeg in 2014 een redacteur, nadat was gebleken dat hij bronnen had verzonnen.

De krant schrapte 126 artikelen van zijn hand, waaronder een geruchtmakend verhaal over het bestaan van een 'shariadriehoek' in de Haagse Schilderswijk.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden