Reorganisatie bij Hearst, modebladen staan op de tocht

Uitgeverij Hearst wil af van een groot aantal tijdschriften. Voor onder meer Vogue, Glamour en Esquire dreigt het doek te vallen. Dat melden meerdere bronnen binnen het bedrijf, de uitgeverij zelf heeft het nieuws niet bevestigd.

Vogue Nederland. Beeld Brunopress
Vogue Nederland.Beeld Brunopress

De redacties van titels die in hun bestaan bedreigd worden zijn vorige week ingelicht. Ook voor National Geographic Traveler en Elle Eten dreigt het einde, mogelijk kan Jan in een andere vorm doorgaan. Wat de personele gevolgen van de reorganisatie zijn is nog niet bekend. De OR gaat zich de komende weken buigen over de reorganisatieplannen, naar verwachting zal eind mei duidelijk worden wat er precies gaat gebeuren, zegt Kiki Hirschfeldt van Coebergh, het PR-bureau dat bladen van Hearst vertegenwoordigt.

Ook Hirschfeldt kan niks kwijt over details van de plannen, maar volgens haar luidt de aangekondigde reorganisatie wel ‘een periode van onzekerheid in’.

De bladenmarkt heeft veel te lijden onder de coronacrisis, waardoor de inkomsten uit adverteerders fors zijn teruggelopen. Ook liep de losse verkoop terug, omdat veel winkels lange tijd gesloten waren. Hearst zou om kosten te besparen van tien titels af willen.

Quote, Esquire en Elle

Het gaat daarbij vooral om de bladen die in 2017 zijn overgenomen van Gruner + Jahr Media Nederland. Titels als Quote, Elle en Harper’s Bazaar lopen geen gevaar.

Eind vorige maand werden de voorwaarden voor freelancers die voor Hearst werken nog aangepast. Aanvankelijk wilde Hearst dat freelancers zich onderwierpen aan een sociale mediarichtlijn, die hen verbood zich te mengen in online discussies over seksisme en racisme. Ook moesten freelancers hun eigen laptops meebrengen zonder dat ze recht hadden op technische ondersteuning van Hearst. Deze regels werden na tussenkomst van journalistenvakbond NVJ versoepeld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden