Rennie Rijpma wordt eerste vrouwelijke hoofdredacteur AD

Rennie Rijpma (49) volgt Hans Nijenhuis op als algemeen hoofdredacteur van het Algemeen Dagblad. Ze is de eerste vrouw aan het roer van de krant in de 75-jarige geschiedenis.

Rennie Rijpma: ‘Met mij komen de vrouwen meer naar voren.’ Beeld Marlies Wessels
Rennie Rijpma: ‘Met mij komen de vrouwen meer naar voren.’Beeld Marlies Wessels

Nijenhuis treedt na vijf jaar terug om weer te gaan schrijven. Rijpma begint op 1 juli in haar nieuwe functie.

Tijdens haar studie rechten begon Rennie Rijpma haar journalistieke loopbaan bij ANP, waar ze als rechtbankjournalist, stadsverslaggever en chef entertainment en binnenland werkte. In 2012 stapte ze over naar AD, waar ze een aantal leidinggevende functies bekleedde. Een kleine vier jaar geleden werd ze adjunct-hoofdredacteur.

Rijpma wordt gezien als de architect en aanjager van de digitale groei van AD.nl in de afgelopen jaren. “Dit is een keuze voor verdere vernieuwing en groei, maar ook voor continuïteit. Rennie werkt inmiddels bijna 10 jaar voor het AD, voelt aan waar het AD voor staat,” zegt Erik van Gruijthuijsen, directeur/uitgever van de krant.

Nieuwe fase

Voor AD breekt volgens Rijpma een nieuwe fase aan. Het is haar doel van AD een site en app te maken ‘waar mensen net zo veel van houden als abonnees van de krant AD’. “Lezers omarmen de krant als een huisvriend. Dat moeten we met digitaal ook bereiken. Mensen moeten niet simpelweg even langsschieten, maar blijven terug komen,” zegt Rijpma, die als vrouw een voortrekkersrol wil vertolken. “Dit merk was niet zo groot geweest zonder vrouwen, maar ze waren wel meer op de achtergrond én in de minderheid. Met mij komen de vrouwen meer naar voren.”

“Ik wil ook meer vrouwen vertegenwoordigd zien in de krant en op de site. Nieuws wordt te vaak gedomineerd door mannen, maar er zijn veel vrouwen die iets te vertellen hebben. Ons lezerspubliek is ongeveer fiftyfifty man-vrouw. Als je wilt dat mensen ons merk in het hart sluiten, dan moeten zowel die mannen als vrouwen iets van herkenning terugzien.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden