Plus

Renée Fleming heeft de mooiste zangstem van het heelal

Wekelijks tipt redacteur Erik Voermans in de rubriek Eerste Hulp bij Klassieke Muziek een concert in Amsterdam. Deze keer: Serie Wereldberoemde Zangers.

Erik Voermans Beeld -
Erik VoermansBeeld -

Nog vier nachtjes slapen en dan is Renée Fleming weer in de stad. U weet wel, de vrouw met de mooiste zangstem van het heelal en omstreken.

Kenners geven deze Amerikaanse superster een plaatsje in het stemvak 'lyrische sopraan' - of soprano lirico, want ze houden bij voorkeur de Italiaanse terminologie aan. We moeten de soprano lirico niet verwarren met de soprano leggiero, de soprano lirico leggiereo, de soprano lirico spinto, de soprano acuto sfogato (die we in het algemeen spraakgebruik ook coloratuursopraan noemen) en de soprano drammatico, want dat zijn allemaal andere stemvakken.

Zeg in elk geval niet: zangeres. Of zeg het wel, maar weet dan dat je daarmee ongeveer even exact bent als de man die bij de groenteboer zegt: "Eén groente alstublieft."

Een grote liefde
Renée Fleming begint zo langzamerhand in de laatste fase van haar succesvolle carrière te komen. De reden waarom ze het zo lang op haar unieke niveau heeft volgehouden is dat ze haar stem heel goed kent; dat ze weet wat ze wel en vooral wat ze niet moet zingen. Niet: de zwaarste rollen voor de dramatische sopraan, zoals Isolde, Brünnhilde, Elektra en Salome. Daarmee zou ze haar stem onherstelbaar hebben vernietigd. Wel: zo'n beetje alle rollen van belang die voor haar stemvak zijn geschreven en jazzmuziek, waarvoor ze een grote liefde heeft.

Haar glorieuze, wonderbaarlijk egale stem en haar unieke beheersing van de lange legatolijn zijn tot nu toe zes keer in de Grote Zaal en eenmaal in de Kleine Zaal van het Concertgebouw te horen geweest, met programma's die reikten van Händelaria's via de Rückert-Lieder van Mahler tot muziek van ­George Crumb. Waarmee gezegd wil zijn dat Fleming geen one trick pony is.

In het Concertgebouw zingt ze onder meer het allerlaatste stuk van de Franse componist Henri Dutilleux, Le temps l'horloge, die het speciaal voor haar schreef. Hij hoorde haar op zijn negentigste voor het eerst zingen en was meteen verliefd op haar stem.

Natuurlijk.

Serie Wereldberoemde Zangers
Renée Fleming met Hartmut Höll (piano).
Liederen van Schumann, Rachmaninoff, Dutilleux en Strauss.
30 maart (20:15) vanaf € 34,00
Concertgebouw

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden