Rembrandthuis koopt tekeningen van Degas en Manet

Het Rembrandthuis heeft twee werken op papier gekocht. Het gaat om de ets Studie naar Rembrandts David en Goliath van Edgar Degas (1834-1917) en om een tekening van Édouard Manet (1832-1883). Beide werken laten de invloed van Rembrandt van Rijn zien.

Kees Keijer
La convalescente (1876) van Édouard Manet. Te zien is zijn zieke vrouw Suzanne Beeld René Gerritsen
La convalescente (1876) van Édouard Manet. Te zien is zijn zieke vrouw SuzanneBeeld René Gerritsen

Degas maakte de tekening rond 1859 als student in Rome. Hij was gewaarschuwd voor het 'verkeerde' voorbeeld van de anti-academische Rembrandt, toch maakte hij een tekening naar een ets van Rembrandt.

"Hij heeft die ets waarschijnlijk gezien in een particuliere collectie in Rome," zegt David DeWitt, hoofdconservator van het Rembrandthuis.

Jong maar gevormd
"Je kunt als het ware over de schouder van de kunstenaar meekijken. De tekening maakt duidelijk dat Degas hier al een begaafde tekenaar was. Hij was jong, maar gevormd. Daardoor zie je het werk van twee meesters als het ware tegelijk."

Opvallend genoeg liet Degas de grote figuur van Goliath, prominent aanwezig op de ets van Rembrandt, achterwege.

"Misschien identificeerde Degas zich met de jonge, zelfverzekerde figuur van David."

De potloodtekening is voor bijna 16.000 euro gekocht en komt rechtstreeks uit de nalatenschap van Degas.

Opvallend genoeg liet Degas de grote figuur van Goliath, prominent aanwezig op de ets van Rembrandt, achterwege. "Misschien identificeerde Degas zich met de jonge, zelfverzekerde figuur van David."

De potloodtekening is voor bijna 16.000 euro gekocht en komt rechtstreeks uit de nalatenschap van Degas.

Dagelijks leven
La Convalescente (1876) van Édouard Manet werd in een oplage van een paar honderd stuks gedrukt voor een boek van Edmond Bazire uit 1884. DeWitt: "Dit is echter een mooiere druk die als een aparte editie is gemaakt."

Manet heeft zijn vrouw afgebeeld die ziek op bed ligt. Er zijn gelijkenissen met de manier waarop Rembrandt zijn vrouw Saskia afbeeldde, maar er is nog een link met Nederland. Manets vrouw Suzanne Leenhoff kwam uit Zaltbommel.

"Het idee dat het dagelijks leven een inspiratiebron kon zijn, was belangrijk voor Manet. Daarmee liet hij zien een moderne kunstenaar te zijn."

"De expressie van de vrouw en de manier van tekenen zijn een eerbetoon aan Rembrandt, maar je ziet ook dat Manet zich bewust is van zijn positie in de kunstgeschiedenis."

De aankopen zijn vanaf 21 september te zien in het Rembrandthuis.

Studie naar Rembrandts David en Goliath (1859) van Edgar Degas Beeld René Gerritsen
Studie naar Rembrandts David en Goliath (1859) van Edgar DegasBeeld René Gerritsen

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden