PlusAchtergrond

Rembrandthuis gaat weer open: ‘Het was hier zo stil’

Het Rembrandthuis in de Jodenbreestraat gaat dinsdag 2 juni weer open voor publiek. Met de nodige aanpassingen voor de bezoekers. ‘Zomaar aan komen lopen is er helaas niet bij.’

Maximaal 50 bezoekers mogen er nu tegelijk door Het Rembrandthuis lopen,Beeld Kees Hageman

“We zijn ontzettend blij dat we na tweeënhalve maand weer open kunnen,” zegt directeur Lidewij de Koekkoek van het Rembrandthuis. “Het was zo stil hier.”

Al zal het geen storm gaan lopen vanwege alle coronaregels. Maximaal vijftig bezoekers mogen er tegelijkertijd rondlopen. Vrijwilligers en personeelsleden zijn ‘omgeschoold’ om de rondgang van het publiek door het hier en daar krappe museum zo goed mogelijk te laten verlopen en relingen, deurklinken en pinautomaten voortdurend schoon te maken. Dat geldt bijvoorbeeld voor de suppoosten in het atelier en de etskamer. De demonstraties daar zijn stilgelegd vanwege de 1,5 meterregeling (filmpjes van demonstraties zijn op de site van het museum te zien).

Geen slapeloze nachten

De ingang van het Rembrandthuis blijft ook alleen de ingang, de uitgang is beneden, waar men na de tour door Rembrandts woonhuis en de tentoonstellingsruimtes weer uitkomt. “Verder is het de bedoeling dat er middels de pijlen die op de vloer zijn aangebracht, een vaste looproute wordt gevolgd,” zegt Koekkoek, “teruglopen is niet de bedoeling.”

Jasper Nanninga, hoofd operationele zaken, had geen slapeloze nachten van het aanpassen. “Het protocol, opgesteld door de Museumvereniging en goedgekeurd door het RIVM, heeft hier niet voor hoofdbrekens ­gezorgd. Er zijn wat knelpunten, ­bijvoorbeeld als bezoekers via de wenteltrappen naar boven komen, maar dat hebben we met verkeersspiegels opgelost – zodat je vanuit de zalen, er geldt ook een maximum aantal bezoekers per zaal – kunt zien of er iemand de trap op komt. En er zijn meer punten met zeeppompjes.”

Er wordt gewerkt met reserveringen en tijdsloten om het publiek goed over de dag te spreiden, zodat er nooit teveel bezoekers in het museum zijn. Zomaar even aan komen lopen is er dus niet bij. “Maar je hoeft dan weer geen mondkapje te dragen,” zegt Nanninga. “En aan de deur hoeft ook geen lijst met vragen beantwoord te worden, we zoeken nog naar een sterk vereenvoudigde controlevraag.”

Geen verbouwing

Tegelijkertijd mogen er dus vijftig ­bezoekers in het museum zijn, exclusief personeel. De audiotour, zeer ­essentieel voor het museum, is in tijdsduur aangepast. Nanninga: “Kon je met de audiotour normaal wel drie uur door het museum dolen, nu hebben we dat teruggebracht naar 45 minuten. Ook weer bedoeld om de doorstroom te bevorderen.”

“In de oude situatie liepen er tegelijkertijd 250 mensen door het museum,” zegt Koekkoek. “Op een goede zomerdag hadden we 1400 bezoekers, nu zijn dat er misschien 480. Ja, dat zijn enorme verschillen. We redden het, dankzij steunmaatregelen en gespaard geld dat we nu hebben ­gebruikt, maar de verbouwing die voor eind volgend jaar gepland stond, kunnen we even vergeten.”

In het Rembrandtjaar 2019 trok het Rembrandthuis 280.000 bezoekers. Voor dit jaar was ingezet op 260.000 bezoekers. “Als het er 70.000 worden, zijn we tevreden,” aldus Koekkoek. “Maar ik hoop vooral dat de Amsterdammers nu naar dit schitterende Amsterdamse museum komen. Je hebt geen last van toeristen en je hebt de ruimte, wat wil je nog meer?”

Het Rembrandthuis is open van dinsdag tot en met zondag, van 10.00 tot 18.00 (reserveren via rembrandthuis.nl)

Expositie HIER. Zwart in Rembrandts Tijd

In de 17de eeuw werden zwarte men­sen afgebeeld in de kunst, maar nog niet in de stereotypen die later zouden volgen. In de fascinerende tentoonstelling Hier. Zwart in Rembrandts tijd, die nu in het Rembrandthuis te zien is, wordt aan de hand van een aantal thema’s het verhaal van die zwarte mensen verteld, in de periode 1630-1660. Toen er bijvoorbeeld in de omgeving van het Rembrandthuis een Afrikaanse gemeenschap van zo’n honderd mensen leefde. Ze zijn geen bijfiguren met een ondergeschikte rol, maar juist het centrale onderwerp van het kunstwerk. Hoe kwamen deze kunstwerken tot stand? En waardoor veranderde de beeldvorming na 1660? De expositie is tot en met 6 september te zien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden