Rel over soortgelijke foto's op de KunstRAI

Op de KunstRAI is een kleine rel ontstaan over twee soortgelijke dag-en-nachtfoto's van Amsterdam.

Dag en nacht op Amsterdam CS, vanaf het Victoria Hotel. Beeld Lars van den Brink

'Hé, die heb ik net ook al gezien." Het is een uitspraak die galeriehouder Hans van Enckevort geregeld hoort op de KunstRAI wanneer bezoekers Day To Night Amsterdam van de Amerikaanse fotograaf Stephen Wilkes in zijn stand zien. "Dan zeg ik meteen: dit is het origineel."

Dat probeert hij ook duidelijk te maken met de tekst 'The Original Series' en een trademark-teken boven de foto, die onderdeel is van een serie met dag-en-nachtfoto's van bekende plekken. "Het is mijn missie om mensen erop te wijzen dat het idee voor dit soort dag-en-nachtfoto's van Wilkes komt en niet van Lars van den Brink."

Inspiratie
Die Nederlandse fotograaf exposeert ook op de KunstRAI, met zijn gecombineerde beelden van Amsterdam in het licht en het donker, die vorige week nog in Het Parool zijn gepubliceerd.

Volgens Van Enckevort zijn Van den Brinks foto's duidelijk gekopieerd van Wilkes, en niet geïnspireerd door het werk van de fotograaf - zoals Van den Brink beweert. "Als ik het woord inspiratie op zoek in het woordenboek, krijg ik een hele andere betekenis dan hier het geval is," aldus de galeriehouder.

(Artikel gaat verder na de Facebookpost, met de foto van Amsterdam van Wilkes)

Van Enckevort zegt er niet op uit te zijn om Van den Brink of zijn werk te schaden, maar hij voelt het als zijn taak om zijn Amerikaanse collega te beschermen. "Wilkes is hier heel beroemd mee geworden. Hij heeft er een Ted-talk over gehouden, in National Geographic mee gestaan en binnenkort verschijnt ook een luxe boek van Taschen met zijn werk. Hij is degene die de techniek bedacht heeft."

Verhaal is autonoom
Van den Brink ontkent dat niet. "Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik me heb laten inspireren door Wilkes. Het staat ook op mijn site en ik noem het in elk interview. Zijn werk is monumentaal," reageert de fotograaf.

Maar, zegt Van den Brink, het draait bij zijn foto's om het verhaal dat hij wil vertellen. "Dat is autonoom. Het is mijn ode aan Amsterdam."

Bovendien gebruikt hij al zo'n tien jaar de techniek van beelden samenvoegen, en is alleen het dag-en-nacht-aspect iets dat Wilkes ook toepast.

Van Enckevort bracht de Amerikaanse fotograaf eerder al op de hoogte over het bestaan van Van den Brinks werk. "Die zei dat ik me niet zo druk moest maken. Er is volgens hem duidelijk kwaliteitsverschil te zien. Ook nu weer worden zijn foto's op de KunstRAI heel goed gekocht."

Volgens de galeriehouder heeft Wilkes wel gezegd dat hij nog uit wil zoeken of hij eventueel stappen tegen Van den Brink kan en wil nemen.

Lees ook: Amsterdam in dag én nacht: Zo zag je de stad nog niet eerder

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden