Plus Interview

Regisseur Ken Loach: ‘Werknemers worden steeds kwetsbaarder’

In Sorry We Missed You, de opvolger van Gouden Palm-winnaar I, Daniel Blake, breekt de Britse veteraan Ken Loach (83) een lans voor arbeiders met een nul­urencontract, flexwerkers en franchisers.

Pakketbezorger Ricky met zijn gezin in Sorry We Missed You, van Ken Loach.

Nee, het was nooit de bedoeling om echt met pensioen te gaan, vertelde Ken Loach na de wereldpremière van Sorry We Missed You, op het afgelopen festival van Cannes. “Dat was een domme opmerking die ik maakte toen we voor I, Daniel Blake filmden in Ierland. Het regende, mijn voeten waren nat omdat we in de blubber stonden. Ik had het koud en zei: ik ben hier te oud voor. Sindsdien duikt die opmerking overal op. Maar ik kan nog helemaal niet met pensioen; er gebeurt veel te veel. Er zijn nog zo veel ver­halen om te vertellen.”

Tijdens de opnamen van I, Daniel Blake, waarmee hij in 2016 de Gouden Palm won in Cannes, zagen Loach en zijn vaste scenarist Paul Laverty dat steeds meer Britten zijn aangewezen op de voedselbank. Een groot deel van hen bleek echter gewoon aan het werk, maar dan in de zeer competitieve, individualistische gig economy, waarin een stabiele baan met pensioenopbouw, zorgverzekeringen en vakbonden heeft plaatsgemaakt voor ­arbeiders met nulurencontracten, flexwerkers en franchisers.

“We zochten naar de juiste manier om dit verhaal te vertellen. Toen opperde Paul dat we het konden doen door de struggle van een familie te laten zien. Dat vond ik een uitstekend idee. Want de spanning die wordt opgebouwd tijdens het werk wordt vaak pas thuis afgereageerd, op de mensen die het het minst verdienen. De financiële druk zorgt voor tijdsdruk en persoonlijke druk, voor druk op het gezinsleven en de relatie. En dat wordt dan een vicieuze cirkel.”

In Sorry We Missed You (de titel verwijst naar het kaartje dat pakketbezorgers achterlaten als ze niemand thuis treffen) draait het om Ricky (een mooie rol van Kris Hitchen), een vent met een hart van goud, die om het hoofd boven water te houden een franchisedeal sluit met een groot postorderbedrijf. 

Hij ‘krijgt’ zijn eigen bestelbusje en gaat aan de slag als pakketbezorger, maar al snel wordt de werkdruk hem te hoog en raakt hij verstrikt in regels en protocollen. Wat een kans op een betere toekomst leek, brengt Ricky, zijn vrouw en hun twee kinderen alleen maar verder in de problemen.

“Het is een direct gevolg van de vrije markt,” verzucht Loach. “Ik ben een voorstander van de Europese Unie, maar een van de grondbeginselen van de EU is de vrije markt: de competitie tussen private ondernemingen. De kleine ondernemingen zijn inmiddels weggevaagd door de grote, en die bevechten elkaar nu op leven en dood. Dat doen ze door steeds goedkoper te worden, en dat kan alleen door de kosten van arbeid omlaag te brengen. En daardoor worden werknemers, als je ze zo nog mag noemen, steeds kwetsbaarder. Als we willen dat er echt iets verandert, moeten we concluderen dat de vrije markt niet werkt. We moeten de strijd aangaan, want het concept deugt gewoonweg niet.”

Hij wijst op de zwarte mitella die om zijn arm zit en zegt dan met een lach: “Ik vertel iedereen dat ik de fascisten heb bevochten, maar eerlijk gezegd was het gewoon een ongelukje.”

De vierde editie van Parool Film Fest vindt plaats van 9 tot en met 13 oktober. Het jaarlijkse filmfestival wordt georganiseerd door Het Parool en September Film. Ga voor meer informatie en tickets naar de website van Paff.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden