PlusReportage

Regisseur Joost van Ginkel start weer op: ‘Ik houd me aan wat wordt opgedragen’

Sinds half maart lag de filmwereld zo goed als stil: geen premières, geen opnamen. Nu start regisseur Joost van Ginkel zijn film Bo weer op. ‘Hierna gaan we naar Georgië, daar zijn de regels weer wat anders.’

Regisseur Joost van Ginkel, cameraman Frank van den Eeden en de twee jonge acteurs Luna en Bo op de filmset van Bo, op Prinseneiland.Beeld Bob Bronshoff

“Je hebt net een telefoon­gesprek van je vader opgevangen en iets gehoord waarvan je je afvraagt of je het wel goed hebt gehoord. En nu ben je in gepeins verzonken,” legt regisseur Joost van Ginkel uit aan zijn jonge hoofdrolspeelster. “Je luistert dus niet naar Emily, die achter je loopt.” Het meisje knikt ten teken dat ze het heeft begrepen.

In het verlengde van de Sloterdijkerbrug vinden de allereerste opnamen plaats voor Bo, de derde speelfilm van Van Ginkel. Daarin draait het om de wispelturige Bo (Gaite Jansen, die ook de hoofdrol speelde in Van Ginkels speelfilm­debuut 170 Hz uit 2011), die naar Georgië trekt om het graf op te zoeken van haar vader, een bekende trompettist (Matthijs van de Sande Bakhuyzen). Daar loopt ze diens vroegere jeugdvriend Levan (Rati Tsiteladze) tegen het lijf, voor wie ze ondanks het leeftijdsverschil al snel iets gaat voelen.

De scènes die vandaag worden opgenomen zijn flashbacks, gesitueerd in 2008, waarin de houten ophaalbrug, die sinds 1995 een gemeentelijk monument is, fungeert als visueel ankerpunt. De jonge Bo wordt gespeeld door de bijna 12-jarige Luna; haar vriendinnetje Emily door de 8-jarige Bo. Dat blijkt best verwarrend. “Kun jij nog een klein stukje naar achter, Bo?” vraagt Van Ginkel na de eerste take. “Welke Bo?,” vraagt de echte Bo. “Jij. En nog iets dichter tegen de muur,” antwoordt Van Ginkel. “Je kijkt naar Luna, Bo. En het is zonder geluid, dus je mag best een beetje overdreven bewegen met je armen terwijl je praat.”

Deze ene opnamedag in Nederland stond eigenlijk gepland op 14 maart. Twee dagen eerder kondigden minister-president Rutte en minister Bruins echter de draconische maatregelen af om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan; thuisblijven werd het devies. Ergo: de opnamen konden niet doorgaan.

Steun Filmfonds

Een internationale coproductie zoals deze is een wankel kaartenhuis, met ingewikkelde ­financieringsstromen, een cast en crew die in dezelfde periode beschikbaar moeten zijn, complexe verzekeringen, vluchten, hotels etcetera. Producent Ellen Havenith en Van Ginkel moesten dus alle zeilen bijzetten om de planning aan te passen. Ze konden daarbij rekenen op steun van het Filmfonds, dat snel een regeling optuigde voor door corona getroffen projecten.

Op deze tropische namiddag zijn de gekleurde hesjes de meest in het oog springende maatregel rond de Sloterdijkerbrug. Om het aantal mensen op de set zo beperkt mogelijk te houden, worden drie ‘kleurzones’ gehanteerd: een groene zone met crew die onmisbaar is bij de opnamen, een blauwe zone met mensen die op instructie de set op mogen, en een rode zone met crew op afstand. Op de hoeken van de straat staan nog in fluorescerend geel gestoken ­verkeersregelaars.

“Het is onze eigen interpretatie van het filmprotocol,” aldus Havenith. “Daarbij zijn we uitgegaan van respect voor elkaars gezondheid en eigen verantwoordelijkheid, zodat we er geen dictatuur met anderhalvemetercorrectiestokken van hoeven te maken.”

Het is een beetje pionieren, want Bo is een van de eerste grote producties die weer van start gaan. Vanaf 1 juli zijn de regels weer anders en in Georgië, waar het grootste deel van de opnamen plaatsvindt, gelden wéér andere regels. “Maakt niet uit,” zegt Van Ginkel met een lach. “Ik houd me precies aan wat me wordt opgedragen.” Hij is vooral blij dat hij weer op de set staat. “Het is alweer zes jaar geleden dat ik The Para­dise Suite opnam, dus die paar maanden konden er ook nog wel bij.”

Uit nieuwsgierigheid

Een vrouw in een dikke Audi rijdt langs een van de verkeersregelaars alsof ie er niet staat. Een man komt zijn huis uit lopen “Zijn jullie hier nog lang bezig?” vraagt hij. “Niet dat ik er last van heb, maar gewoon uit nieuwsgierigheid.” Dan is de straat weer leeg en kan de volgende take worden opgenomen. “En… actie!” roept de opnameleider. De twee meisjes lopen weer achter elkaar langs de blinde muur. “Kijk naar Bo, eeeehh film-Bo,” instrueert Van Ginkel. “Kijk naar Luna. Mooi hoor!”

“Mooi, hè?” vraagt Van Ginkel drie tellen later aan zijn regieassistente, die op anderhalve meter op haar eigen monitor heeft meegekeken. ­“Hebbes?” vraagt de Vlaamse cameraman Frank van den Eeden. “Ja, hartstikke goed,” antwoordt Van Ginkel. “We gaan door met de volgende ­scène.”

Bo wordt in het najaar van 2021 in de Nederlandse bioscopen uitgebracht door September Film.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden