PlusTen Slotte

Regisseur Edith Ruyg (1952-2018) ving ook wat niet te zien was

Edith Ruyg was regisseur van tientallen televisieprogramma's van de ­publieke omroep, van Het Lagerhuis tot Buitenhof. 'Edith had oog voor het kleinste ­detail.'

Edith RuygBeeld VPRO

'Tranen, jongens, tranen tranen!" riep schakeltechnicus Edith Ruyg op 2 februari 2002, toen Máxima bij het horen van Adios Nonino volschoot. "Attentie voor camera twee, voor de inzoom, daar gaan we!" Het fragment uit de regiekamer tijdens het koninklijk huwelijk wordt later eindeloos herhaald en is een van de weinige ­keren dat het onzichtbare werk van Ruyg zichtbaar wordt.

Zondag overleed Ruyg op 66-jarige leeftijd. Ze was regisseur van tientallen televisieprogramma's van de ­publieke omroep, van Het Lagerhuis en ­Buitenhof tot Holland Sport en ­Zomergasten, en volgens Jeroen Pauw, die maandag stilstond bij haar overlijden, 'de meest innemende en lieve regisseur die Hilversum ooit heeft gekend'. Volgens Pauw was Ruyg 'onopvallend in wat ze deed, maar zeer beslist in wat ze wilde'.

Ruyg studeerde eerst Engelse taal- en letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam en koos daarna voor een opleiding aan de media-academie. Ze begon haar loopbaan als ­video-editor en schakeltechnicus, ­later werd ze regisseur en vormde ze een team met haar zus Jolanda, die regie-assistent is. Op het mediapark wist iedereen: met de Ruygjes erbij komt het wel goed.

Ruyg was onverstoorbaar, raakte zelfs in de meest chaotische situaties niet in paniek. En, tamelijk uitzonderlijk in een wereld waarin nogal wat opgeblazen ego's rondlopen, wars van poeha.

"Ze had een ontzettend belangrijke positie en kende ­iedereen in Hilversum, maar liet zich daar nooit op voorstaan," zegt Katja de Bruin, eindredacteur van VPRO Boeken. "Edith was ontzettend bescheiden en een baken van rust."

Eberhard van der Laan
"Ze was klein van stuk, maar hoefde haar stem niet te verheffen om ­gehoord te worden," zegt Renate ­Verhofstad, die twintig jaar geleden voor het eerst met Ruyg samenwerkte bij Sportpaleis De Jong en De Jong in Uitvoering, vanuit de Van Nelle­fabriek in Rotterdam. "Dat liveprogramma spotte met alle wetten die golden op regiegebied. Wilfried wilde per se dat het met één camera gefilmd werd.

gefilmd werd. Dan zorgde Edith dat het voor elkaar kwam. Ze deed haar werk in stilte, liet zich nooit gelden." In 2017 koos Ruyg het nieuwe decor voor Zomergasten uit. Op die onder water gelopen camper vond onder meer het gesprek plaats tussen ­Janine Abbring en Eberhard van der Laan, wat Ruyg een nominatie opleverde voor de beste tv-regie.

Vrouwelijke vrouw
De VPRO 'voer op haar esthetische kompas', schrijft de omroep op haar website. Haar oog voor esthetiek kwam niet alleen op televisie tot uiting. "Ze had een enorm gevoel voor stijl, zag er altijd fantastisch uit. In een vrij masculiene omgeving was zij echt een vrouwelijke vrouw," zegt Verhofstad.

"Edith had oog voor het kleinste ­detail, durfde in iemands hoofd te kruipen of nam juist afstand om een mooie uitspraak of een pakkend fragment door te laten werken in de hoofden van kijkers. Zo wist ze ook te vangen wat níet te zien was en liet de verbeelding het werk doen," memoreert Jurgen van Uden, eindredacteur van Zomergasten, 24 uur met... en Holland Sport.

Zondag overleed Ruyg, die ­getrouwd was met editor Hinne Brouwer, aan een 'ziekte die ongeneeslijk bleek en zelfs door haar niet meer te regisseren viel,' aldus de VPRO.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden