Achtergrond

Regisseur Carline Brouwer: ‘We proberen The Sound of Music wel eigenheid te geven’

Producent Stage Entertainment is vol vertrouwen: de vierde Nederlandse versie van The Sound of Music in deze eeuw gaat door. Met Nandi van Beurden, de winnares van de tv-serie Op zoek naar Maria, in de hoofdrol.

Nandi van Beurden (links) die de hoofdrol gaat spelen in de vierde Nederlandse Sound of Music en regisseur Carline Brouwer. Beeld Roy Beusker
Nandi van Beurden (links) die de hoofdrol gaat spelen in de vierde Nederlandse Sound of Music en regisseur Carline Brouwer.Beeld Roy Beusker

De try-outs van The Sound of Music beginnen op 16 juni in het Afas Circustheater in Scheveningen. Waarschijnlijk met corona-afstand tussen het publiek en met testmaatregelen.

Tijdens de opnames van Op zoek naar Maria, waar zeven zondagen zo’n anderhalf miljoen mensen naar keken, kreeg de Tilburgse Nandi van Beurden tot haar vreugde het vertrouwde theatergevoel weer terug, ook al was het Scheveningse Circustheater bijna helemaal leeg. “Er hangt een verwachting in dat pand, dat er straks iets gaat gebeuren, iets dat gemaakt is voor dat ene moment, dat je niet kunt terugspoelen. Die verwachting is gewoon in het pluche getrokken en het was zalig om dat weer mee te maken.”

Ontwikkeling

Zes jaar geleden studeerde Van Beurden (1991) af aan Fontys, de Academie voor Muziek en Musicaltheater, als understudy van Maria in The Sound of Music, een coproductie van Stage en Albert Verlinde. Ze ziet niet dat die rol haar een echte voorsprong heeft opgeleverd op de negen andere kandidaten. “Ik kwam toen net uit het ei. Nu realiseer ik me beter dat ik niet in een mal hoef. Het was meer een snuffelstage, maar vanwege afwezigheid van Anouk Maas heb ik de rol wel vier keer kunnen spelen. Ik wist toen dat ik Maria nog een keer wilde doen.”

“Er is voor mijn leeftijdscategorie vrijwel geen rol waarin zo veel ontwikkeling zit. Van de non die wel heel levenslustig is, maar zich veilig voelt in het klooster, via allerlei stappen tot de vrouw des huizes, de nieuwe liefde van weduwnaar kapitein Von Trapp.”

“Ik verheug me vooral op Ik kan heel de wereld aan. Dat lied past precies bij mijn karakter. Maria is bang om het klooster los te laten en een nieuw leven te beginnen, maar pept zich op. Ik ben ook voor sommige dingen schijtbang, ik ben echt kampioen beren op de weg zien. Maar uiteindelijk ga ik toch liever op m’n snufferd dan dat ik later moet zeggen: had ik het maar geprobeerd.”

Ziel op tafel

Carline Brouwer, die na haar toneelcarrière bij De Haagse Comedie en Toneelgroep De Appel, een indrukwekkend cv als musicalregisseur heeft opgebouwd, zat samen met onder meer Richard Groenendijk in de jury van Op zoek naar Maria. Zij was vooral onder de indruk van de eigenheid van Van Beurden, die na haar studie onder meer heeft gespeeld in Beauty and the Beast en Hello, Dolly! Brouwer is dan ook zeker niet bang dat Van Beurden klem komt te zitten in het bekende lieftallige Julie Andrewsbeeld van Maria uit de film.

In de zeven weken van Op zoek naar Maria heeft Van Beurden vooral veel geleerd van juryvoorzitter Pia Douwes. “Ik heb haar voornamelijk als coach ervaren. Ze hoeft maar een paar woorden te zeggen en ze trekt je hele ziel eruit, gooit die op tafel en werkt ermee om een lied persoonlijk te maken. Zij is net als een beeldhouwer die iets weghakt uit een stuk marmer, waardoor er iets geweldigs tevoorschijn komt.”

Nieuwe dingen

Brouwer is naast haar werk voor Stage verbonden aan MusicalMakers, het ontwikkelhuis voor de nieuwe Nederlandse musical. Dat lijkt nogal te botsen met de regie van The Sound of Music die om de haverklap in het Nederlandse theater te zien is.

Brouwer: “Ja, ik vind dat wij in Europa niet alleen maar Broadway en West End moeten aanbieden, hoe geweldig het ook is wat ze maken. Wij moeten vanuit onze cultuur nieuwe dingen maken, waarin diversiteit en inclusie een grote rol spelen. Maar het wil toch niet zeggen dat als je aan de ene kant vernieuwend werkt dat je de traditie niet in ere hoeft te houden. Die is ook belangrijk, dat is de basis van alles.”

“Ook binnen The Sound of Music proberen we eigenheid te vinden, niet alleen qua diversiteit in de cast, maar we kijken ook naar de rol van de kinderen. Het is bijvoorbeeld heel raar dat de kinderen van de kapitein altijd maar moeten marcheren. Dan komt Maria en dan gaan ze weer marcheren. Dat gebeurt in de film en in alle theaterversies. Dat moet helemaal ophouden, want die kinderen hebben door Maria hun vrijheid en fantasie ontdekt. Ook proberen we de principes van de kapitein, waardoor hij aan het eind van de voorstellingen tegenover de nazi’s komt te staan, wat meer aandacht te geven.”

The Sound of Music van 16/6 t/m 8/8 in Afas Circustheater, Scheveningen. Daarna tournee. In Carré van 11/8 t/m 5/9.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden