Redo heeft een volstrekt unieke bewegingsstijl.

Plus Dans

Redo’s dans gaat ver voorbij ‘o, wat is dat knap’

Redo heeft een volstrekt unieke bewegingsstijl. Beeld Sjoerd Derine

Niet raar opkijken als Redouan Ait Chitt dit weekend tijdens de Nederlandse Dansdagen in Maastricht de Zwaan wint voor de indrukwekkendste dansprestatie. Het zou een bijzondere bekroning zijn voor een even ­bijzondere als onwaarschijnlijke ­danser. Een danser die, zoals hij zelf zegt, ‘bij zijn geboorte al met 6-0 achterstond’. Ondanks diverse missende ledematen (een elleboog, een heup, enkele vingers aan beide handen) besloot Redouan (artiestennaam: Redo) zich op zijn veertiende te storten op street dance.

Zich baserend op breakdance­technieken ontwikkelde Redo een volstrekt unieke bewegingsstijl, waarbij hij zijn lichaam naar de grond laat vallen om na onbestaanbare spins en spiraalbewegingen weer omhoog te stuiteren.

De virtuositeit, de inspirerende verhalen en de innemende persoonlijkheid die hij etaleerde tijdens dance battles en op sociale media leverden Redo een trouwe aanhang op. En onder het motto ‘no excuses, no limits’ een loopbaan als motivational speaker en dansdocent.

Enorme klauw

In de voorstelling die choreograaf Shailesh Bahoran met hem maakte boort Redo een diepere laag aan, die het ‘o, wat is dat knap’ ver voorbij is. Bij opkomst in het halfduister belicht de danser zijn hand met een spotje, waardoor we op de achterwand de schaduw van een enorme klauw zien. Ook de prothese in zijn te korte rechterbeen ontkomt niet aan de schijnwerper. Als de ‘achterstanden’ eenmaal in kaart zijn gebracht laat de danser zien wat hij allemaal wél kan.

En dat is niet gering. Meer nog dan op zijn onnavolgbare grondwerk legt Bahoran de nadruk op Redo’s expressiviteit. Een atmosferische soundtrack van Rik Ronner en een subliem lichtontwerp – met een hoofdrol voor toverachtige blauwe gloeilampen – vormen de perfecte omlijsting.

Shailesh Bahoran maakt dit niet te missen programma compleet met het door hemzelf gedanste Heritage: een onderzoek naar zijn Surinaams-­hindostaanse wortels. Op Indiaas getinte muziek draait de atletische danser pirouettes op één hand. Het schuurt knetterend tegen de kitsch aan, maar Bahoran komt er glansrijk mee weg.

Dans

REDO/Heritage
Door Redo en Shailesh Bahoran
Gezien 1/10, Nederlandse Dansdagen Maastricht
Te zien 5/10, De Meervaart; 8/10, Haarlem

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden